@article { author = {Mobini, Mohammad Ali}, title = {The Epistemic Role of Emotions in Producing Beliefs: A Review of Elgin’s View}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {2-29}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {According to the standard view, emotions are always obstacles to the proper thinking and in order to think properly we should try our best not to be affected by emotions. Catherine Elgin rejects the generality of this view and believes that in many cases emotions have reliable epistemic products. But it seems firstly that Elgin’s argument for this claim cannot be defended and secondly even if we can give a right interpretation of her view it is not what the standard view rejects. }, keywords = {Reason,emotion,belief,Knowledge,understanding,elgin}, title_fa = {نقش معرفت‏شناختی عواطف در پیدایش اعتقادات}, abstract_fa = {مطابق دیدگاه رایج، احساسات و عواطف همواره مانع تعقل صحیح هستند و برای این‌که تفکری سالم داشته باشیم لازم است تا آن‌جا که ممکن است ساحت معرفتی را از هرگونه تأثیرپذیری از عواطف برحذر بداریم. کثرین الجین، کلیت این دیدگاه را نفی می‌کند و معتقد است که در بسیاری از موارد عواطف و احساسات بازدهی معرفتی درست و قابل اعتمادی دارند. اما به نظر می‌رسد اولاً استدلال الجین قابل دفاع نیست و ثانیاً‌ حتی اگر بتوان تصویر صحیحی از دیدگاه او ارائه داد، آن چیزی نیست که در دیدگاه رایج نفی شود.}, keywords_fa = {عقل,عاطفه,باور,معرفت,فهم,‌ الجین}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_455.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_455_041e5d03008fdc6bb18bb1fc29ab5d80.pdf} } @article { author = {Nasiri, Mansour}, title = {The Relation of the Inference to the Best Explanation with Induction and Speculation}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {30-68}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {One of the most significant issues about the inference to the best explanation (IBE) is whether it is an independent argument, or can be reduced to one of the common arguments in logics. Thus we should examine the relation between abduction and other types of proofs. Since abduction cannot be reduced to syllogism, our discussion will concentrate on induction and speculation (speculative propositions). As to the relation of abduction with induction, two views have been proposed (a) the view that reduces one to the other, which is of two types: (1) some like Harman, Josephson, and Psillos reduce induction to IBE, and (2) some like Fumerton, reduce IBE to induction. (B) the view that rejects the reduction and takes them to be independent. Pierce and more recently Schurtz are advocates of this view. The three views above can be categorized under two views: reductionist and non-reductionism; this paper defends the latter. I also deal with the relation between speculation and abduction. Despite similaries, they are not reducible to one another. Thus the paper holds the independence of abduction from other types of arguments.}, keywords = {abduction,inference to the best explanation,induction,speculation,speculative propositions,syllogism,Pierce}, title_fa = {رابطۀ فرضیه‌ربایی با استقراء و حدس}, abstract_fa = {برای روشنساختن این مسئله که آیا فرضیه‌ربایی، از هویت مستقلی برخوردار است یا آن‌که قابل ارجاع به یکی از گونه‌های مرسوم و متعارف استدلال در منطق و فلسفه است، مهم‌ترین عناوینی که باید رابطه فرضیه‌ربایی با آنها بررسی شود، استقراء و حدس و قضایای حدسی است. دربارۀ رابطۀ فرضیه‌ربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یک‌دیگر می‌داند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای می‌گیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل برده‌اند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل برده‌اند‌‌؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یک‌دیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. در این مقاله ابتدا، سه دیدگاه مزبور در قالب دو عنوان کلی «تحویل‌گرایی» و «غیرتحویل‌گرایی» بررسی می‌شود و در ادامه به رابطۀ قضایای حدسی با فرضیه‌ربایی پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {فرضیه‌‌ربایی,استنتاج بهترین تبیین,استقراء,حدس,قضایای حدسی,قیاس. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_456.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_456_8370b268c17fae81413dd04c737eabe0.pdf} } @article { author = {Khodayari, Alinaqi}, title = {The Soul-Body Theories of Imamiah Theologians of the Mid-Period and their Role in an Explanation of the Resurrection}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {69-108}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {This paper seeks to provide a report of the psychological views of the Imamiah theologians (mutakalimin) of the mid-period (4th to 7th centuries) and their historical developments. On the other hand, the paper is to examine the roles of these theories in providing an account of the problems of resurrection. In order to acquaint the reader with the background of some 4th century views, we need to address some Mutazili views about the human nature.}, keywords = {Nafs (Soul),mutakalimīn,Resurrection}, title_fa = {نظریه‌های نفس‌شناسی متکلمان امامی سده‌های میانی و کارکرد آنها در تبیین آموزۀ معاد}, abstract_fa = {مسئلۀ چیستی حقیقت انسان یکی از مسائل اختلافی در میان عالمان و متکلمان امامی است. در یک رده‌بندی کلی می‌توان گفت که سه نظریه دربارۀ چیستی انسان درمیان متکلمان امامی وجود دارد. برخی از متکلمان امامی حقیقت انسان را عبارت از جوهر مجرد متعلق به بدن شمرده‌اند. برخی بر آن رفته‌اند که انسان عبارت از همین پیکر محسوس و مشهود است. و گروهی دیگر برآنند که حقیقت انسان اجزائی اصلی در بدن است که پایا و دگرگونی‌ناپذیر است. از نظر جایگاه بحث، متکلمان پیش از ابن‌میثم بحرانی، بحث حقیقت انسان و چیستی نفس را در بحث تکلیف و ذیل مباحث عدل الهی مطرح کرده‌اند‌؛ زیرا مسئلۀ ایشان، تعریف مکلف و صفات و شرایط وی بوده است. متکلمان پس از ابن میثم بحرانی با چرخشی آشکار، بحث از چیستی انسان را در مبحث معاد مطرح کرده‌اند. زیرا مسئله ایشان تبیین آموزۀ معاد بر پایۀ تعریف انسان بوده است.}, keywords_fa = {نفس,بدنٰ,متکلمان امامیه,معاد. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_457.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_457_666fa30d36c41b8e143dc727a05f462f.pdf} } @article { author = {Babai, Habibollah}, title = {An Introduction to “Practical Theology” in Modern Religious Thought}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {109-135}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {This is going to present "practical theology" and its configuration in the history of modern Christian thought. In order to do this, I will mention a historical and social grounds(secularization) of practical theology in the West, b) older theological thoughts including "pastoral theology" and "moral theology," c) significant thinkers and scholars, centers, books, and journals regarding practical theology, and d) the descriptive-empirical task, the interpretive task, the normative task, and finally pragmatic task in the practical theology.}, keywords = {Practical theology,society,description,Interpretation,prescription,leadership,Christianity}, title_fa = {درآمدی بر «الاهیات عملی» در اندیشۀ دینیِ مدرن}, abstract_fa = {این مقاله در صدد معرفی الاهیات عملی (practical theology) و نحوۀ صورت‌‌بندی آن در تاریخ اندیشۀ مدرن دینی در مسیحیت است. برای انجام این معرفی، به الف) زمینه‌‌های تاریخی و اجتماعی (سکولاریزاسیون در غرب)؛ ب) اندیشه‌‌های الاهیاتیِ پیشین (الاهیات شبانی و الاهیاتی اخلاقی)؛ ج) شخصیت‌‌‌‌ها و متفکران اثرگذار، مراکز، کتاب‌‌ها، و نشریاتی که در به وجود آمدن این الاهیات سهم بسزایی داشته‌اند؛ و د) وظایف توصیفی، تفسیری، هنجاری، و عملیِ این الاهیات، در این نوشته مورد اشاره قرار خواهند گرفت.}, keywords_fa = {الاهیات,جامعه,زندگی,اخلاق,سکولاریزاسیون,وظایف نظری (توصیف و تفسیر,وظایف عملی(رهبری)}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_458.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_458_073f0812e513ba20784aec5f9d1fdde7.pdf} } @article { author = {Akhavan, Mahdi}, title = {The Human Dignity In Kant’s Ethics}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {136-167}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {In the second  formula of categorical imperative (act so that you treat humanity, whether in yourself or any other person, always, as an end and never as a means only), Kant emphasizes upon the intrinsic equal value of each person which does, in fact, enunciate a fundamental moral, political and religious principle presupposed in the ordinary moral judgments of nearly everyone today. Intrinsic dignity of persons, first, excludes him from thingness and justice in political domain. Persons are "self-existent" ends, having worth simly because they exist. Dignity for persons not only confines the others but also oneself (self-respect &  self-regard), and therefor gives rise to duties for others and the self. Dignity for persons imply benevolence (good will) but it is not enough. Sympathy in imagination and empathy in feeling and emotion, and beneficence in practical domain is necessary. In the all , these views are based  on the practical reson not moral sense. In this paper I analyse Kant’s view and implications and presuppositions.}, keywords = {Kant,second formula of categorical imperative,Human Dignity,self-respect,benevolence,beneficenc}, title_fa = {کرامت آدمی در اخلاق کانتی}, abstract_fa = {اگر مراد از کرامت‌داشتن یکامر، ارزش ذاتی، فی‌‌نفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم می‌شود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایت‌نگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورت‌بندی‌های سه‌گانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامد‌های سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_459.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_459_188a5e8820215b577e20620c99f1daa5.pdf} } @article { author = {Fazeli, Alireza}, title = {The Characteristics of Prophetic Imagination in Aquinas}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {168-185}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {In his detailed discussion of prophecy, Aquinas talks about the way the prophetic knowledge is acquired, and takes the most appropriate supernatural cognition of the prophet to be an imaginational one. In this paper I will talk about the characteristics of this special cognition. I will first talk about the faculty of imagination in Aquinas, then discuss about his position against Ibn Sina which takes the prophetic knowledge to be a perfection of the faculty of imagination. Aquinas takes the prophet as a normal human individual and takes his prophecy to be a divine intervention without there being any capacity inside the prophet which distinguishes him from other human beings. In order to reject the interference of the prophetic imaginations with the images of the perception, Aquinas upholds the isolation of the prophet's perceptions at the time of receiving the prophecy. This is against the account given by some Muslim philosophers such as Fārābī.}, keywords = {Aquinas,prophecy,prophetic knowledge,Imagination}, title_fa = {ویژگی‌های خیال نبوی در نظر توماس آکوئیناس}, abstract_fa = {توماس آکوئیناس ضمن بحث دراز دامن از نبوت -که همه جا پیوسته با پیش‌گویی است- چگونگی حصول معرفت نبوی را نیز مطمح نظر قرار می‌دهد؛ او مناسب‌ترین دریافت فراطبیعی ویژۀ نبی را دریافت خیالی می‌داند. این نوشتار در پی کشف ویژگی‌های این دریافت ویژه است؛ در این راستا، ابتدا ضمن بررسی قوۀ خیال از نظر آکوئیناس، حال نبی به هنگام دریافت‌های خیالی مدّ نظر قرار می‌گیرد. در نظر آکوئیناس، نبی انسانی کاملاً عادی است و نبوت در او حاصل فرآیندی یکسویه از جانب خداوند است. او با این‌که معرفت فراطبیعی ویژۀ نبی را از طریق قوۀ خیال می‌داند تلاشی برای تبیین این معرفت نمی‌کند و البته، خیال نبی را دارای ویژگی خاصی نیز نمی‌‌داند.}, keywords_fa = {توماس آکوئیناس,معرفت نبی,خیال نبوی,وحی}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_460.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_460_5d1a3c16489d5ed80dac9682706e7be9.pdf} } @article { author = {Zakeri, Mahdi}, title = {Fakhr Razi’s Quranic Arguments for the Soul’s Distinction from the Body and Its Immateriality}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {61}, pages = {186-211}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {In some of his works, Fakhr Razi, the well-known philosopher and Quranic interpreter of the sixth century, has presented Quranic arguments for the immateriality of the soul, which is grounded in his own interpretation of some of Quranic verses. In this paper, we will briefly introduce Razi’s view about the immateriality of the human soul, and then deal with his Quranic arguments for the soul-body distinction and the immateriality of the soul. Also with a comparison of Razi’s views with those of the other interpreters, I will show that some of the verses, from which Razi has inferred to the immateriality of the soul on his own interpretation, have no significance for the immateriality of the soul and even for the soul-body distinction.}, keywords = {Fakhr Razi,immateriality of the soul,soul-body distinction,Quranic verses}, title_fa = {ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن}, abstract_fa = {فخر رازی،‌ متکلم - فیلسوف و مفسر بلندآوازه سدۀ ششم - در برخی آثار خود دلائل قرآنی در اثبات جسمانینبودن و تجرّد نفس آورده است که مبتنی بر تفسیر خاص او از برخی آیات شریفۀ قرآن کریم‌اند. در این مقاله،‌ ضمن اشارۀ اجمالی به دیدگاه‌های فخر رازی در باب تجرّد نفس انسانی، دلائل قرآنی او بر تمایز نفس و بدن و تجرّد نفس ناطقه پرداخته می‌شود. همچنین ضمن مقایسۀ دیدگاه‌های فخر رازی با آرای دیگر مفسران نشان داده خواهد شد که برخی از آیات که فخر رازی - بر اساس تفسیر خاص خود از مفاد و سیاق آن آیات - تجرّد نفس از آنها استنباط و استنتاج کرده است هیچ دلالتی بر تجرّد نفس و حتی مغایرت نفس و بدن ندارند.}, keywords_fa = {فخر رازی,‌ تجرّد نفس ناطقه,تمایز نفس و بدن,‌ دلایل تجرّد نفس ناطقه,آیات دال بر تجرّد نفس}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_461.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_461_a5aeb0e44931fdd9e9ddcee63d5ebe45.pdf} }