@article { author = {Mobini, Mohammad Ali}, title = {Semantic Meditations on the Nature of Moral Value}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {2-26}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {A deep gap between semantic and ontological features of value-categories has been encouraged by some moral theories, in particular, the ones proposing a monotheistic account of moral values. However, it seems that any successful ontological account of values should be based on our conceptual and semantic intuitions. In this paper, I will propose a semantics for good and bad, on the basis of which I will show that we find some praiseworthiness and admirability in valuable and moral things and this is what has been ignored in a theory like that of necessity in comparison to something else which is proposed as a theory of value and a famous version of which is a monotheistic one. Such a theory would suffer an unwanted consequence: our primary conceptions of the valuability of the moral would not be reliable and our epistemic access to values would be difficult, and for such difficulty, the epistemic and thus the moral deviations and disputes would be more likely.}, keywords = {value,Morality,Good,bad,theory of necessity in comparison to something else}, title_fa = {تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی}, abstract_fa = {برخی نظریه‌های اخلاقی به ویژه نظریه‌هایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه داده‌اند به فاصلۀ عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زده‌اند. اما به نظر می‌رسد ارائۀ هرگونه تبیین وجودشناسانۀ موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوش‌های معناشناسانه دربارۀ خوبی و بدی امور به این نتیجه می‌رسیم که ما در مقام معناشناسی، گونه‌ای قابلیت تحسین را در خود امور ارزشی و اخلاقی می‌یابیم و این چیزی است که در نظریه‌ای مانند نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر -که بنابر تقریر مشهور آن، یک تبیین توحیدی و خدامحورانه به شمار می‌رود- نادیده گرفته شده است و در نتیجه، به پیامدی ناخواسته گرفتار می‌شود که بر اساس آن درک‌های اولیۀ ما از ارزش مندی امور اخلاقی از اعتبار می‌افتند و دست‌رسی معرفتی ما را به ارزش‌ها دشوار می‌سازند و به جهت دشواری کسب چنین معرفت‌هایی، احتمال انحراف‌ها و اختلافات معرفتی در قلمرو اخلاق و در پی آن، اختلاف‌های اخلاقی در جامعه زیاد می‌شود.}, keywords_fa = {ارزش,اخلاق,خوب,بد,نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_179.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_179_2a59b929f6a7b360ed312ee7201af1ee.pdf} } @article { author = {Zakeri, Mahdi}, title = {Avicenna’s Theory of Action}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {27-44}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {According to Avicenna’s picture of the principles of volitional acts, humans perceive the pleasure (utility/goodness) or pain (harm/badness) of a thing. Then they develop a desire or an interest to that thing, on the basis of which a will arises, and then the nerves or the agential faculties inherent in the muscles bring about muscular movements and hereby the act is done. This is a general picture the components of which can be gathered from different works of Avicenna, but these components are not prima facie—or even in fact—consistent. One important feature of Avicenna’s theory of action is that all the three of external faculties, (estimation) vahemah, and intellect (aql) play their role in the perception of pleasures, but each perceives a particular kind of pleasure in a particular manner. Moreover, Avicenna’s argument for the existence of volition and the role of estimation and practical reason in actions seems problematic.}, keywords = {Avicenna,volitional action,theory of action,Practical Reason}, title_fa = {نظریۀ عمل ابن سینا}, abstract_fa = {در تصویری که ابن سینا از مبادی فعل اختیاری انسان بدست می‌دهد، آدمی لذیذ (مفید/خیر) یا مؤلم (مضر/شر) بودن چیزی را ادراک می‌کند. آن‌گاه به آن میل و شوق پیدا می‌کند، سپس اراده پدید می‌آید و در نتیجه، اعصاب یا قوای فاعله‌ای که در عضلات قرار دارند، عضلات را به حرکت در می‌آورند و فعل انجام می‌شود. این تصویری کلی است که از نقاط مختلف آثار ابن سینا می‌توان اجزای آن را گرد هم آورد، اما همگی این اجزا در نظر اول -و گاه در واقع - با یک‌دیگر سازگار نیستند. از نکات مهم نظریۀ عمل ابن سینا این است که قوای ظاهری، واهمه و عقل - هر سه - در ادراک لذت نقش دارند، اما هر یک لذت مخصوصی را به نحو خاصی ادراک می‌کنند. به نظر می‌رسد استدلال ابن سینا بر وجود اراده و نیز نقش واهمه و عقل عملی در عمل خالی از اشکال نباشد.}, keywords_fa = {ابن سینا,فعل اختیاری,نظریۀ عمل,عقل عملی. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_180.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_180_eccbd6bef7dbe240589af59715cc9db9.pdf} } @article { author = {Valeh, Hossein}, title = {Modern Rationalityand the Crisis of Feqh (Islamic Jurisprudence)}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {45-74}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {Among the solutions proposed for the current crisis in Islamic traditional Jurisprudence (Feqh)  stands out the suggestion to reconstruct jurisprudential rationality on the basis modern  rationality. This solution involves too heavy epistemological commitments, a revisionist approach to some of the received theorems in the science of Osul and misuse of some the theological principles accepted almost unanimously by Muslims. Therefore it fails to attract the attention of traditionalists. It fails also because it merely shifts the kernel of the problem rather than solve it. This solution shares the traditional approach it criticizes in one principal failure that is responsible for the crisis; failing to adopt a contextualized approach to jurisprudence rather than the atomistic.}, keywords = {traditional rationality,modern rationality,jurisprudence}, title_fa = {عقلانیت مدرن و بحران فقه}, abstract_fa = {امروزه و با تحولات دنیای جدید، پاره‌ای احکام فقهی در دوران معاصر (یا در برخی نقاط جغرافیایی) -  نه به این دلیل ‌که موضوع آنها منتفی شده، بلکه به سبب پیامدهای نامطلوبی که اجرای آنها به دنبال دارد -  قابل اجرا نیستند. از این مسئله گاه به «بحران فقه»  یاد می‌شود. از جمله راه‌کارهای پیشنهادی برای حل این - به ظاهر -بحران،بازسازی عقلانیت فقهی بر اساس عقلانیت مدرن است. این راه حل به سبب تعهدات شناخت‌ شناسانه سنگین، تجدید نظر در مسلمات اصولی و استفادۀ ناروا از برخی قواعد کلامی،چندان جذابیتی برای سنت‌گرایانندارد. ضمن این‌که به جای حل مشکل، آن‌ را تنها یک گام به پس می‌راند. این راه حل با اصل مشکل در یک نقطه اشتراک دارد: رویکرد اتمیستی در استنباط احکام شرعی.}, keywords_fa = {عقلانیت فقهی,عقلانیت مدرن,سنت,فقه,رویکرد اتمیستی به فقه}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_181.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_181_22f445b370d968927180c111ed2d7dae.pdf} } @article { author = {Baba’ee, Habibollah}, title = {Society, Culture and Civilization in the Thought and Experience of Muslim Sufism}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {75-99}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {This is going to concentrate on the relationship between Sufism and civilization in mystical  thought and in Islamic history. In order to indicate this point, I will study, theoretically, civilizational aspects of mystical statements and the contingency of civilizational study of mystical issues. Also, I will follow this connection between Sufism and civilization in the history of Islam to realize that civilizational function of Sufism is not confined to the theory, rather it can work in reality as well. Based on this, Sufis had decisive role in formulation of Islamic civilization. Consequently, without considering of Sufism, it would be impossible either to understand Islamic heritage of civilization (in the past) or to establish and to revive Islamic civilization (in the Future)}, keywords = {Sufism,civilization,culture,This world,piety,Welayat,jihad,society,Politics}, title_fa = {جامعه، فرهنگ و تمدّن در تفکّر و تجربۀ صوفیان مسلمان}, abstract_fa = {این نوشته بر ربط میان تصوف و تمدن در تفکر و تجربۀ عرفانی معطوف خواهد بود، تا نخست در نگاه نظری کارکردهای تمدنیِ آموزه‌های عرفانی و امکان نگرش تمدنی بهایده‌های صوفیانه روشن شود و آن‌گاه نسبت میان تصوف و تمدن به لحاظ عینی و تاریخی نیز روشن گردد که چنین آموزه‌های عرفانی ـ تمدنی نه تنها در کتاب‌ها و نوشته‌های اهل معرفت، بلکه در عرصۀ عینیت تاریخی نیز تحقق یافته و در صورت‌بندی جامعه، فرهنگ و تمدن اسلامی نقش داشته است. از این منظر بدون توجه عمیق و عقلانی به میراث عرفانی، نه فهم تمدن اسلامی درگذشته میسور خواهد بود و نه تأسیس و یا احیای این تمدن در آینده.}, keywords_fa = {تصوف,تمدن,فرهنگ,دنیا,زهد,ولایت,جهاد,اجتماع,سیاست و هنر}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_182.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_182_79619bbaeffa9a3e6d14368807ea35ce.pdf} } @article { author = {Miri, Mohammad}, title = {An Examination of the Compatibility of the Sadraean View with the Religious View Regarding the Huduth (createdness) and Qedam (preeternity)}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {100-115}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {For Muslim philosophers, Islamic philosophical psychology is of much significance due to the connection between knowledge of the self and knowledge of God in Quran and Hadiths. Moreover, Quran and Hadiths have opened new horizons for Muslim thinkers. However, one challenge for Muslim philosophers is to show the compatibility between intellectual achievements and the implications of religious texts. Though most theologians—following the religious texts—have advocated the theory of the ‘emergence of the soul before the body’, almost all Muslim philosophers have considered this as impossible and supported the view according to which the soul has emerged with or after the body. The Sadraean view has an advantage over its alternatives, because it is more compatible both with religious texts and with philosophical principles.}, keywords = {Mulla Sadra,Createdness and Pre-eternity of the soul,soul and body,Resurrection}, title_fa = {بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس}, abstract_fa = {پیوند مباحث خودشناسی و خداشناسی درقرآن کریم و کلمات شریف معصومین(ع) اهمیت «علم النفس» را نزد فیلسوف مسلمان دو چندان کرده است. افزون بر این، آیات الاهی و رهنمودهای معصومان (ع) دربارۀ نفس، افق‌های جدیدی پیش روی اندیشمند مسلمان قرار داده است. با این وجود، سازگارکردن دستاوردهای عقلی با ظواهر شرع، مسئله‌ای مستقل و چالشی مهم برای فیلسوف مسلمان به شمار می‌رود. درحالی‌که بیشتر متکلمان- به پیروی از ظواهر ادله نقلی- به طرفداری از نظریه «پیدایش نفس پیش از بدن» پرداخته‌اند، تقریباً همۀ فیلسوفان مسلمان خلقت نفس پیش از بدن را محال دانسته و به نوعی به حدوث نفس- همراه با بدن یا پس از آن- قائل شده‌اند. بی‌شک دیدگاه ملاصدرا، بر دیگر مکاتب برتری دارد؛ چرا که افزون‌بر همخوانی و سازواری آن با محتوای آیات و روایات با اصول فلسفی نیز سازگاری بیشتری دارد.}, keywords_fa = {ملاصدرا,حدوث و قدم نفس,نفس و بدن,معاد}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_183.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_183_4480ff39cce112d8525deedcac3e2e10.pdf} } @article { author = {Azadian, Mostafa}, title = {Salvation in Islam and Christianity (with Emphasis on Quran and the Bible)}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {116-134}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {The issue of salvation is one of the most significant concerns of the two great Abrahamic religions: Islam and Christianity. In Islam, salvation is the rescue from sins and the divine dissatisfaction, and the achievement of a life with divine vicinity and satisfaction in the light of the faith in God and the performance of good acts. But in Christianity it is the rescue from the original sin and its consequences which might only be possible by the divine grace and the sacrifice of the Christ. In this paper, I will deal with the most important issues about the doctrine of salvation from Islamic and Christian viewpoints.}, keywords = {Salvation,Faith,Original Sin,Jesus the Christ,Sacrifice,Heaven,Hell}, title_fa = {نجات در اسلام و مسیحیت (با تأکید بر قرآن کریم و کتاب مقدس)}, abstract_fa = {یکی از مباحث عمدۀ ادیان، پاسخ‌گویی به مسئلۀ نجات است  و این مسئله از مهم‌ترین دغدغه‌های دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت، به‌شمار می‌رود. نجات در اسلام به معنای رهایی از گناه و ناخشنودی خداوند و نیل به قرب و رضای الاهی است که در پرتو ایمان به خداوند و انجام اعمال نیکو تحقق می‌یابد، اما در مسیحیت «نجات» به معنای رهایی از گناه نخستین و پیامدهای آن است که تنها به مدد فیض الاهی و قربانی شدن حضرت عیسی مسیح میسّر می‌شود. این مقاله مهمترین مسائل مربوط به آموزۀ نجات را - بر اساس قرآن کریم و کتاب مقدس- بررسی می کند.}, keywords_fa = {نجات,ایمان,عمل صالح,گناه اولیه,عیسی مسیح,قربانی,بهشت و جهنم. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_184.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_184_892e6af9364c691727c218badd0d5eb7.pdf} } @article { author = {Ya’qubnejad, Mohammad Hadi}, title = {The Classification of Sciences and its Challenges}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {16}, number = {64}, pages = {135-152}, year = {2011}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {One important problem of Islamic studies today is the classification of sciences. In our historical and civilizational past, Muslim philosophers and scientists have proposed views about the classification of sciences, but given the development of sciences and the rise of new problems today, we have faced challenges in the classification of sciences, the investigation about which can remove some ambiguities and introduce new solutions for the new classification of sciences, which is the topic of this paper.}, keywords = {classification of sciences,Challenges of the classification}, title_fa = {طبقه‌بندی علوم و چالش‌های فرارو}, abstract_fa = {طبقه‌بندی علوم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان بوده و اندیش‌وران و بزرگان علم و دین در این‌باره ابراز نظرها کرده‌اند. طبقه‌بندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشتۀ تاریخی و تمدنی ما، دانشمندان و فیلسوفان مسلمان دربارۀ طبقه‌بندی علوم اظهارنظر کرده‌اند، ولی اکنون با توجه به تحول علوم و مسایل جدید، با چالش‌هایی در مسیر نظام طبقه‌بندی دانش روبه‌رو شده‌ایم که بررسی آنها می‌تواند بخشی از ابهامات را مرتفع نموده و راهکاری تازه فراروی تدوین طبقه‌بندی نوین علوم قرار دهد که این مقاله به بررسی آن پرداخته است.}, keywords_fa = {طبقه‌بندی علوم,طبقه‌بندی علوم اسلامی,چالش‌های طبقه‌بندی علوم. }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_185.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_185_911eb0a69ad070eb857ca1ed6b9599c5.pdf} }