نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه تهران (پردیس قم)
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
According to Avicenna’s picture of the principles of volitional acts, humans perceive the pleasure (utility/goodness) or pain (harm/badness) of a thing. Then they develop a desire or an interest to that thing, on the basis of which a will arises, and then the nerves or the agential faculties inherent in the muscles bring about muscular movements and hereby the act is done. This is a general picture the components of which can be gathered from different works of Avicenna, but these components are not prima facie—or even in fact—consistent. One important feature of Avicenna’s theory of action is that all the three of external faculties, (estimation) vahemah, and intellect (aql) play their role in the perception of pleasures, but each perceives a particular kind of pleasure in a particular manner. Moreover, Avicenna’s argument for the existence of volition and the role of estimation and practical reason in actions seems problematic.
کلیدواژهها [English]
10. ذاکری، مهدی (1385)، «نظریۀ علّیِ عمل دیویدسن»، نامه مفید، شماره 56.
11. ــــــــــــ (1386)، «نظریۀ علّیِ عمل و اشکال ارتباط منطقی»، مجله فلسفه، سال 36، ش 2.
12. الرازی، فخر الدین (1370)،المباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات، قم: بیدار.
13. شیرازی، محمد ابن ابراهیم (ملاصدرا) (بیتا)،الحاشیه علی الهیات الشفا، قم: بیدار.
14. ــــــــــــ (1981)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث.
15. ــــــــــــ (2001)،شرحالهدایةالاثیریة، بیروت: موسسه التاریخ العربی.
16. ــــــــــــ (1362)،الشواهد الربوبیه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
17. الکاتبی، نجم الدین علی و البخاری، میرک (1353)،حکمة العین و شرحه، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
18. مطهری، مرتضی (1371)،مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا.
19. ناییجی، محمد حسین (1388)،ترجمه و شرح کتاب نفس شفا، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.