دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221How Art Overcomes Western Metaphysics in Heidegger's Thoughtچگونگی غلبه هنر بر متافیزیک غرب در تفکر هایدگر6266939010.22081/jpt.2020.58833.1772FAمهدیذاکریدانشیار دانشگاه تهران، قم،ایران0000-0003-1243-7130مرتضیسعیدیدانشجوی دکتری دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-4527-2777Journal Article20200911According to Heidegger, Western nihilism arises from it is metaphysics-stricken history beginning from Plato. Since it ignores existence and concerns itself with existents, metaphysics leads to nihilism. Heidegger’s solution for dealing with metaphysics and nihilism is to turn our attention to art. Art reveals a world that has already existed, thereby it creates a people and its history and overcomes metaphysics. The problem in this article is how metaphysics leads to nihilism and how art overcomes metaphysics. By adopting an analytic-inferential method, the article aims to show that the problem lies in the relationship between metaphysics and art, on the one hand, and the sensible, on the other. We seek to show the relationship between the two in order to demonstrate the role of art in overcoming metaphysics. We conclude that metaphysics has relegated the sensible to an unreal existent, while art can create and realize the sensible from a non-metaphysical starting point, in which way it can make it possible to overcome metaphysics.به نظر هایدگر نیستانگاری غرب ناشی از تاریخ متافیزیکزده آن است که از افلاطون آغاز میشود. متافیزیک به دلیل غفلت از وجود و پرداختن به موجودات به نیستانگاری انجامیده است. راه حل هایدگر برای مواجهه با متافیزیک و نیستانگاری در توجه به هنر است. هنر عالمی را که پیشتر وجود داشته است آشکار میکند و از این رهگذر قومی را پدید میآورد و تاریخ آن را رقم میزند و بر متافیزیک غلبه میکند. مساله این مقاله این است که متافیزیک چگونه به نیستانگاری انجامیده است و هنر چگونه بر متافیزیک غلبه میکند. هدف مقاله نشان دادن این است که سرّ این مساله در نسبت میان متافیزیک و هنر با امر حسی است. این مقاله تلاشی است برای نشاندادن این دو نسبت و از این رهگذر آشکارساختن نقش هنر در غلبه بر متافیزیک. نتیجه این مقاله این است که متافیزیک امر حسی را به مرتبه موجود ناحقیقی تنزل داده است، ولی هنر میتواند آفرینشگری کند و با آغازی غیرمتافیزیکی امر حسی را حقیقت بخشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221“Creative Realism” and Its Role in Science«واقع گرایی خلاق» و نقش آن در علم27546939110.22081/jpt.2020.57953.1745FAاحمدعبادیدانشیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-4719-2196بهزادبخشی پورکارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200621Most successful scientific theories are intermingled with, and involve the main components of, creative realism. That is, they are structurally related to realistic issues and concepts, and yet they inspire imagination without being grounded in illusions or pre-established principles. Based on theoretical models and by adopting an analytic and library method, this article seeks to provide an analysis of creative realism as part of the process of discovering new theories and notions in science. We conclude that notions of creative realism cannot be achieved without structural connection and imaginative provocation, since structural connection preserves the most crucial similarities and the deepest features of the previous notion in the present notion, and imaginative provocation provides us with consequences of a new notion and effective scientific possibilities in the relevant field of cognition. The criteria for evaluation of creative realism are powerful epistemic means by awareness of which scientists and inventors can achieve the features of a notion which increases creative realism.بیشتر نظریههای علمیِ موفق با واقعگرایی خلّاق آمیختهاند و دارای مؤلفههای اصلی این رهیافتاند؛ یعنی آنها به لحاظ ساختاری با مسائل و مفاهیم واقعگرایانه مرتبط هستند و درعینحال الهامبخشِ تخیلاند، بدون اینکه برآمده از توهم یا مستقل از اصول تثبیتشدۀ پیشین باشند. این مقاله در صدد است که بر مبنای الگوهای نظری و با روش تحلیلی و کتابخانهای، تحلیلی بر رویکرد واقعگرایی خلّاق به عنوان بخشی از فرایند کشفِ نظریهها و انگارههای جدید در علم ارائه دهد. دستاورد تحقیق این است که دستیابی به انگارههای واقعگرایانۀ خلّاق بدون اتصال ساختاری و برانگیختگی تخیلی امکانپذیر نیست؛ زیرا اتصال ساختاری حیاتیترین شباهتها و عمیقترین ویژگیهای انگارۀ پیشین را در انگارۀ فعلی حفظ میکند و برانگیختگی تخیلی نیز عواقب یک انگارۀ جدید و احتمالات علمیِ اثربخش و کارامد در آن حوزه از شناخت را پدید میآورد. معیارهای ارزیابیِ واقعگرایی خلاق ابزارهای معرفتیِ قدرتمندی هستند که دانشمندان و مخترعان با آگاهی از آنها میتوانند به آن دسته از ویژگیهای یک انگاره که موجب افزایش واقعگرایی خلّاق میشود دست یابند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221The Relation among Philosophy, Catharsis,
and Death in Plato’s Viewرابطۀ فلسفه، کاتارسیس و مرگ در اندیشه افلاطون55766939710.22081/jpt.2020.56671.1696FAمصطفیعابدی جیغهدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز، ایرانعیسیموسی زادهدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز، ایران0000-0002-8664-3933قربانعلیکریمزادهدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه تبریزJournal Article20200123There tend to be key concepts in the thought of any philosopher which represents their intellectual system and serves as a ground for the existence and understanding of other concepts and thoughts of his. The concept of death is such a key concept in Plato’s thought. In his philosophy, there is a profound relation among the concepts of philosophy, catharsis, and death. It seems that understanding them and explaining the relation among them might pave the path for a better understanding of his views. By adopting a descriptive-analytic method, we aim to show the connection among “philosophy,” “catharsis,” and “philosopher’s death.” The stages of this research are in accordance with Plato’s writings so as to open a door to an understanding of many concepts in his philosophy. We conclude that in his view, philosophy, the philosopher’s death, and catharsis are all grounded in the same foundation. It is true that philosophy is a particular kind of discourse between two persons, death is the separation of the soul from the body, and catharsis is the purification of the soul from bodily attachments, but all these three cases involve a common concept of the soul’s separation from flowing things and its turning toward the real and eternal being. Thus, not only do they have the same function in terms of their instances and none of them is possible without the other, there is also an implicit correspondence in their concepts as well.در اندیشه هر فیلسوفی معمولاً یک یا چند مفهوم کلیدی وجود دارد که نمایندۀ نظام فکری وی و مبنای وجود و فهم دیگر مفاهیم و تفکرات اوست. مفهوم مرگ در اندیشۀ افلاطون نیز یک مفهوم کلیدی است. در فلسفه افلاطون شاهد نسبتی عمیق میان مفاهیم فلسفه، کاتارسیس و مرگ هستیم و ازاینرو به نظر میرسد فهم آنها و تبیین نسبت میان آنها میتواند بستری مناسب برای فهم بهتر اندیشۀ وی ایجاد کند. هدف نویسندگان از این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است، نشاندادن پیوند میان سه مفهوم «فلسفه»، «کاتارسیس» و «مرگ فیلسوفانه» است. مراحل پژوهش نیز بر پایۀ نوشتههای افلاطون خواهد بود تا بدینوسیله بابی برای فهم بسیاری از مفاهیم اندیشه وی گشوده شود. نتیجه اینکه در اندیشه او فلسفه، مرگ فیلسوفانه و کاتارسیس بر بنیان واحدی استوارند و با آنکه فلسفه به گفتمانی خاص میان دو نفر اطلاق میشود و مرگ عبارت از جدایی روح از بدن و تزکیه به معنای کاتارسیس و پاکسازی روح از تعلقات بدنی است، اما در هر سه مورد مفهوم مشترک جدایی نفس از امور سیال و روآوردن به موجود حقیقی و سرمدی نهفته است؛ ازاینرو نهتنها به لحاظ مصداقی کارکرد یگانهای دارند و هیچ یک از آنها بدون دیگری امکانپذیر نیست، تطابق ضمنی در مفهوم این سه نیز وجود دارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221The Theoretical Foundations of “Self-Annihilation” in the Views of Imam Khomeini and Meister Eckhartمبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت771036939810.22081/jpt.2020.56192.1680FAابوعلی عبدالقادرمحمدیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی، قم، ایرانJournal Article20191203Imam Khomeini and Meister Eckhart are two well-known Muslim and Christian mystics, respectively. In their mystical views, the spiritual traveler’s soul will finally be annihilated in God’s being. In this article, we are concerned with whether the doctrine of annihilation (<em>fan</em><em>ā</em><em>’</em>) has the same intellectual foundations in their views? Their views are comparatively considered in analytic-inferential terms in order to learn about the nature of the soul’s annihilation. One common assumption made by both is the soul’s immateriality, which prepares the ground for an account of the soul’s epistemic annihilation. The soul’s journey begins with love in the views of Imam Khomeini and Eckhart. For the former, the annihilation and transformation occur in the traveler’s soul through a manifestation of divinity at the stage of Oneness (<em>A</em><em>ḥ</em><em>adiyya</em>), while for the latter, annihilation occurs at the stage of Unity (<em>w</em><em>ā</em><em>ḥ</em><em>idiyya</em>) which is higher than the stage of divinity and existence. At any rate, the manifestation of divinity and the intuition of the Lord occur at the stage of divinity or Eckhart’s stage of Unity, which is for Imam Khomeini the stage of divine determination. For this reason, annihilation is the soul’s epistemic and existential transformation and its being affected by divine names and attributes, rather than the destruction of the soul. For both of these intellectuals, the major accomplishment through the soul’s annihilation is the “intuition of the unity of existence,” in addition to the soul’s emptiness from anything but God.امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت، دو تن از عارفان مشهور مسلمان و مسیحی هستند و در تفکر عرفانی آنها نفس سالک درنهایت در وجود خداوند فانی میشود. بر این اساس، در مقاله پیش رو به این پرسش پرداختهایم که آیا آموزۀ فنا در آرای این دو متفکر مبانی مشترکی دارد؟ بررسی تطبیقیِ تفکر آنها به صورت تحلیلی- استنباطی و با هدف شناخت چیستی فنای نفس صورت گرفته است. تجرد نفس مبنای مشترک در آرای این دو اندیشمند است که زمینۀ تبیین فنای معرفتی نفس را فراهم میآورد. سفر نفس در آرای امام خمینی(قدّس سرّه) و اکهارت با قدم عشق آغاز میشود. از نظر امام خمینی(قدّس سرّه)با تجلّی الوهیت (در مقام احدیت)، فنا و تحول در نفس سالک رخ میدهد؛ درحالیکه فنا نزد اکهارت در مرتبۀ واحد که فراتر از مرتبۀ الوهیت و فراتر از مرتبۀ وجود است صورت میگیرد. به هر حال تجلّی الوهیت و شهود آفریدگار در مرتبۀ الوهیت یا در مرتبۀ واحدِ اکهارتی که از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) مرتبۀ تعین الهی و واحدیت است، رخ میدهد؛ بنابراین فنا تحول معرفتی و وجودی نفس و تأثیرپذیری آن از اسما و صفات الهی است؛ نه نابودی نفس. رهاورد مهم فنای نفس، «شهود وحدت وجود» در آراء این دو متفکر است و تهیوارگی نفس از غیرخداوند به هنگام شهود دیگر نتیجۀ بنیادی به شمار میآید.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221The Theory of Embodiment of Actions and Its Theological
Applications to Resurrectionنظریه تجسم عمل و کاربردهای کلامیِ آن در حوزه معاد1041276939910.22081/jpt.2020.56078.1672FAرحیمدهقاناستادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-5418-5085Journal Article20191123A requirement for theological discussions today is to account for the role of kalām (Islamic theology) in solving practical problems and to show the consequences of theological theories. This article seeks to account for practical consequences of the theory of the embodiment of actions as a philosophical-theological theory. In this article, I tackle the question: How does the theory of the embodiment of actions impact the solutions to theological problems, particular the problem of resurrection? By adopting an analytic-library method, I show that this theory plays a crucial role in justifying and rationalizing doctrines such as bodily resurrection, divine justice, crime-punishment proportionality, eternal life in the Heaven and the Hell, the nature of the book of actions, metempsychosis, and God’s kindly power in afterlife punishments.تبیین نقش علم کلام در حل مسائل کاربردی و نشاندادن پیامدهای نظریههای کلامی، از ضرورتهای مباحث الهیاتی در جامعه امروزی است و ازاینرو هدف این مقاله، تبیین پیامدهای کاربردیِ نظریه تجسّم اعمال به عنوان یکی از نظریههای فلسفی - کلامی است. در این نوشتار به بررسی این مسئله پرداختهایم که نظریه تجسّم اعمال چه تأثیری در حل مسائل الهیاتی بهویژه مسئله معاد دارد؟ یافتههای این پژوهش که با روش تحلیلی و استنادی انجام شده است، نشان میدهد که تبیین معاد جسمانی، عدالت الهی و تناسب جرم و جریمه، خلود در بهشت و دوزخ، هویت صحیفه اعمال، آموزه مسخ، و اقتدار مهربانانۀ خداوند در مسئله عذاب اخروی از جمله مباحثی هستند که نظریۀ تجسّم اعمال در موجّهسازی و ارائه تبیین معقول از آنها نقش بسزایی داشته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221The Nature of Man in Barzakh from the Viewpoint of the Transcendent Wisdom: Ḥasanzādih Āmulī’s Accountماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسن زاده آملی1281536941510.22081/jpt.2020.57650.1728FAمحبوبهگلستانی فرسطح3 و پژوهشگر جامعه الزهرا، قم، ایرانابراهیمعلی پورعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200514Barzakh (the intermediate world between this world and afterlife) and psychological changes therein is a controversial issue in Islamic philosophy and theology. Knowledge of the nature of man in barzakh will have a tremendous impact on solutions to issues of happiness and misery as well as human perfection. As to existential degrees, barzakh is lower in existential strength and intensity than intellect and higher than matter, and as to its characteristics and consequences, it enjoys those of both sides. According to Ḥasanzādih Āmulī, the human soul is embodied in an afterlife body in proportion to its psychological characters. The intensity of one’s existence is due to knowledge and actions. Adopting an analytic method and by considering the imaginal world (<em>‘</em><em>ālam al-mith</em><em>āl</em>) in Ḥasanzādih Āmulī’s view, this paper seeks to provide a clear picture of the relation between the human nature and his eschatology in the world of barzakh, on the one hand, and his this-worldly knowledge and actions, on the other hand. We conclude that the imaginal body always accompanies man, with abstract shapes, forms, and sizes; that is, those that are detached from matter. Moreover, after reaching a degree of perfection, the soul can leave the natural body, and in barzakh it can undergo perfections through knowledge and action.برزخ و تحولات نفسانی انسان در آن، یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی-کلامی است و شناخت ماهیت انسان در برزخ، تأثیر بسزایی در گستردگی و حل مباحث مرتبط با سعادت و شقاوت و استکمال انسان خواهد داشت. برزخ به لحاظ رتبۀ وجودی فراتر از ماده و فروتر از عقل و به لحاظ ویژگیها و پیامدها، از هر دو طرف بهرهمند است. از نگاه علامه حسنزاده آملی، روح انسان پس از مفارقت از بدن مادی، در قالب حیات آخرتی متناسب با ملکات نفس حضور مییابد و علم و عمل مهمترین نقش را در اشتداد وجودی انسان دارد. این مقاله با روش تحلیلی و با بررسی عالم مثال و تکیه بر نگاه علامه حسنزادۀ آملی، میکوشد تصویر روشنی از ارتباط میان ماهیت انسان و فرجامشناسی او در عالم برزخ با علم و عمل او در دنیا ارائه دهد. بررسی و تحلیل این موضوع در اندیشۀ ایشان، این دستاورد را به همراه داشت که بدن مثالی همواره همراه انسان بوده و شکل و صورت و مقدارِ مجرّد از ماده و لوازم آن دارد. نیز نفس با رسیدن به حدی از تکامل میتواند بدن طبیعی را رها کرده، با بدن مثالی که انفکاکناپذیر از نفس است، در برزخ نیز تکامل و ماهیتی متأثر از علم و عمل داشته باشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221The Sahaba’s Faith in the Quran: A Consideration and Critique
of the Theory of the Righteousness of the Sahabaایمان صحابه در قرآن؛ بررسی و نقد نظریۀ عدالت صحابه1541796940110.22081/jpt.2020.56832.1698FAعلیخراسانیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200209Since Sunni Muslims do not accept textually implied imamate and caliphate, they propounded the theory of the righteousness of all the Sahaba—Prophet Muhammad’s companions—in order to establish a trust in the media of conveying Islamic doctrines and rulings from the Prophet to the next generations, and they did so by making a recourse to a number of Quranic verses and hadiths. In this article, I adopt a descriptive and analytic method to criticize the theory. The question here is: Are Quranic verses concerning the Sahaba’s faith compatible with the theory of Sahaba’s righteousness? In this article, we consider Quranic verses associated with the theory, such as those regarding forerunners in faith, persistence on faith, the pledge of faith, degrees of faith, false profession of faith, weakness in faith, and giving up the faith. I conclude that the theory of the Sahaba’s righteousness does not rest on a firm ground. In fact, Sahaba were, just like other followers of Islam, susceptible of major sins as demanded by the human creation and personal desires, and some of them actually committed such sins.اهل سنت به دلیل نپذیرفتن امامت و خلافت منصوص، با هدف ایجاد اعتماد و اطمینان به واسطههای انتقال معارف و احکام اسلامی از رسول خدا(ص) به نسلهای بعدی، با استناد به شماری از آیات و روایات، نظریه عدالت همه صحابه را مطرح کردهاند. در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی به نقادی این نظریه پرداخته، به این پرسش پاسخ دادهایم که آیا آیات مرتبط با ایمان صحابه با نظریۀ عدالت صحابه سازگار است؟ در این مقاله با توجه به آیات مرتبط با نظریه عدالت صحابه، مباحثی مانند سبقت در ایمان، پایداری بر ایمان، پیمان بر ایمان، درجات ایمان، اظهار دروغین ایمان، ضعف در ایمان و انصراف از ایمان بررسی شدهاند. نتیجه اینکه پایه نظریه عدالت صحابه مستحکم نیست و صحابه همانند دیگر افراد امت اسلامی به اقتضای خلقت انسانی و شهوات نفسانی در معرض ارتکاب برخی گناهان کبیره بودهاند و بلکه برخی مرتکب آنها نیز شدهاند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522510020201221A Critical Analysis of Fakhr al-Rāzī’s objections to the reasons for the superiority of Imam ‘Alī in his Al-Araba‘īn fī uṣūl al-dīnنقد و بررسی اشکالات فخر رازی بر دلایل افضلیّت امیر مؤمنان علی(علیه السّلام)در کتاب الاربعین فی اصول الدین1802056940010.22081/jpt.2020.57214.1712FAعیسیعیسی زادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200325One major reason offered by the Shi‘a for Imam ‘Alī’s rightfulness for imamate and immediate succession of Prophet Muhammad is his superiority over all people except the Prophet. Fakhr al-Rāzī, a Sunni exegete and theologian, has in his book, <em>Al-arba‘</em><em>ī</em><em>n f</em><em>ī</em><em> uṣūl al-d</em><em>ī</em><em>n (The Forty in the principles of the religion)</em>, criticized the reasons for Imam ‘Alī’s superiority, such as al-Mubāhala Verse, being the first Muslim, being more knowledgeable, jihad, courage, and other hadiths implying his virtues. In this article, I deploy the views of Shiite scholars and adopt a descriptive and analytic method to consider Fakhr al-Rāzī’s objections. I conclude that none of his objections to the reasons for the superiority of Imam ‘Alī over others is valid.افضلبودن و برتری امیرمؤمنان علی(علیه السّلام) بر دیگران بجز پیامر اسلام(ص) از دلایل مهم شیعه بر حقانیت امامت حضرت علی(علیه السّلام) و جانشینی ایشان پس از رسول خدا(ص) میباشد؛ اما فخر رازی یکی از مفسران و متکلمان اهل سنت در کتاب الأربعین فی اصول الدین دلایل افضلبودن امیر مؤمنان علی(علیه السّلام) همچون آیه مباهله، سبقت ایمان، اعلمبودن، جهاد و شجاعت حضرت علی(علیه السّلام) و دیگر روایتهای دلالت کننده بر امتیازات آن حضرت بر دیگران را نقد کرده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است با بهرهگیری از آرای اندیشمندان شیعه، به روش توصیفی و تحلیل محتوا، برخی از شبههها و اشکالات فخر رازی در این باره بررسی و نقادی گردد. نتیجۀ این بررسیها نشان میدهد هیچکدام از ایرادهای ایشان بر دلایل افضلبودن امیر مؤمنان علی(علیه السّلام) وارد نمیباشد.