دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Liberative Role of Remembrance of Transcendent Suffering in Confronting with Sufferings of Cotemporary Manکارکردهای رهاییبخشِ «یاد رنج متعالی» در رویارویی با رنجهای انسانِ معاصر2263095FAحبیب اللهباباییعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20160209
Considering practical theology of Shi‛ite tradition and status of existential suffering in it, this article attempts to suggest a model of religious common identity and social solidarity based on remembrance of liberative existential suffering in Abrahamic and even non-Abrahamic religions. liberative existential suffering which is exemplified historically in the suffering of the Prophet Muhammad (mpbuh) and his Household (as) is that of last and perfected suffering in view of its four dimensions of being social, rational, emotional and existential. Remembrance of such a suffering which took place in the past could be a common ground in both attaining social and interreligious coexistence in present time and in liberating from present human sufferings as well as avoiding those to come, contributing to convergence of horizons of life and philosophy and its significance.این مقاله، با عطف توجه به الاهیات عملیِ سنتِ شیعی و جایگاه «رنج وجودی» در آن، میکوشد مدلی از هویت مشترک دینی و انسجام اجتماعی مبتنی بر «یاد رنج وجودی» در درون و در میان ادیان ابراهیمی و حتی غیرابراهیمی را پیشنهاد نماید. رنج وجودی و رهاییبخش که نمونۀ تاریخی آن را میتوان در آلام پیامبر خاتم9 و اهل بیت: مشاهده کرد رنجی است خاتم و کمالیافته (بهلحاظ تاریخی) که کمال آ ن را میتوان در چهار عنصر اجتماعی بودن، عقلانیبودن، احساسیبودن، و وجودیبودن مشاهده کرد. یاد چنین رنجی که در گذشته رخ داده، میتواند راهی باشد مشترک، برای همزیستی اجتماعی و بین الادیانی در زمان کنونی، برای دوری گزیدن و رهایی از رنجهای انسانی در حال و آینده، و برای تقریب افقهای مشترک معنایی از زندگی.
<br clear="all" />
[i]. این مقاله، که ثمرۀ مطالعات نویسنده در دانشگاه ویرجینیای آمریکا (در سال 2008ـ 2009) است، با اساتید مختلف در دپارتمان دینشناسی، همچون عبدالعزیز ساشادینا(اسلامشناس)، پیتر اکس (استاد در فلسفه یهودی)، پُل جونز (استاد در الاهیات لیبرال)، لَری بوشارد (استاد در ادبیات و الاهیات تراژیک)، کیون هارت(استاد در پدیدارشناسی)، چارلز متیوز (استاد در اخلاق و الاهیات سیاسی)، و برخی از اساتید در دپارتمان جامعهشناسی مانند جیمز هانتر (استاد در دین و فرهنگ)، و بسیاری از دانشجویان دینشناسی و جامعهشناسی در دوره دکترا مورد گفتوگو قرار گرفته و سرانجام در میان اعضای هیئت عملی و محققینِ «مؤسسه مطالعات پیشرفته در فرهنگ» (IASC) وابسته به دپارتمان جامعهشناسی دانشگاه ویرجینیا در ماه مِی 2009 بهطور رسمی ارائه گردیده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Possibilities of Islamic Philosophy in the Realm of Politicsتواناییهای سیاسی فلسفة اسلامی27643096FAاحمدبستانیعضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20160209The present article dealing with possibilities of Islamic philosophy in the domain of politics is to focus on the question whether Islamic philosophy has a capacity and possibility of entering political domain and of dealing with themes of political philosophy. In this way in addition to explaining concept of Islamic political philosophy and status of Islamic philosophy among the Islamic sciences this article is to discuss the relation of Islamic philosophy with history of Islamic civilization especially in Iran. Then it attempts to have a generic reference to history of Islamic politics and examine various viewpoints and approaches of contemporary thinkers on Islamic political philosophy and its possibilities as those who maintain such different views as political degeneration, impossibility, and possibility of Islamic philosophy and finally it takes a brief glance at conditions, logic and method of doing political philosophy in modern age.نوشتار حاضر که به بحث از تواناییهای فلسفة اسلامی در حوزۀ سیاست میپردازد، این پرسش را محور قرار میدهد که آیا فلسفۀ اسلامی استعداد و قابلیت ورود به حوزۀ سیاست یا پرداختن به مباحث فلسفۀ سیاسی را دارد؟ در این راستا، ضمن تبیین معنا و مفهوم «فلسفۀ سیاسی اسلامی» و اشاره به جایگاه فلسفه اسلامی در میان دانشهای اسلامی، نسبت فلسفۀ اسلامی و تاریخ تمدن اسلامی بهویژه در ایران، مورد بحث قرار گرفته است.
در ادامه، ضمن اشارۀ اجمالی به تاریخ فلسفۀ سیاسی اسلامی، دیدگاهها و رویکردهای مختلف اندیشمندان معاصر در باب فلسفۀ سیاسی اسلامی و تواناییهای آن تحت عنوان قائلان به انحطاط، امتناع و توانایی سیاسی فلسفۀ اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و به اختصار به شرایط، منطق و شیوۀ تولید فلسفۀ سیاسی در عصر حاضر نیمنگاهی افکنده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622The Proof of the Sincereبرهان صدیقین65853097FAمنصورنصیریعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160209
While the ontological arguments of Anselm and Descartes continue to be the source of controversy among philosophers and theologians in the West, scant attention has been paid to the ontological argument first formulated by Ibn Sina (370/980 - 429/1037), and thereafter reformulated by various Muslim philosophers throughout the centuries up to the present day. Here several versions of the argument will be presented in historical sequence, and some of the most important recent discussions of the argument by contemporary Muslim philosophers will be mentioned. Some reflections on the argument and the discussions of it will then be presented along with comments of a comparative nature regarding contemporary Islamic philosophy and Western philosophy of religion.با آنکه استدلال وجودی آنسلم و دکارت همواره منشأ بحث و جدل در میان فیلسوفان و الهیدانان غرب بوده، به استدلال وجودیای که نخست از سوی ابنسینا (370- 429 ه.ق) صورتبندی شد و پس از وی بسیاری از فیلسوفان مسلمان در طول قرنهای متمادی تا عصر حاضر، تدوینهای دوبارهای از آن ارائه کردند، توجه چندانی نشده است. در این مقاله، بر حسب ترتیب تاریخی، تقریرهای گوناگونی از آن را ارائه کرده، به برخی از مهمترین مباحث فیلسوفان مسلمان معاصر دربارۀ این استدلال اشاره خواهیم کرد. سپس تأملاتی چند دربارۀ این استدلال و مباحث مطرح دربارۀ آن و نیز بهصورت تطبیقی، نکاتی دربارۀ ماهیت فلسفۀ اسلامی معاصر و فلسفۀ دین غربی، مطرح خواهیم کرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Theories of Content: Teleosemantics and Neurosemanticsنظریات محتوا؛معناشناسی غائی و معناشناسی عصبی861273098FAیاسرپور اسماعیلpouresmail@gmail.comJournal Article20160209
“Contents” are what mental states are about. There are many philosophical issues about contents, e.g., the problem of whether mental contents are explainable in physical terms or not, and the problem of how particular contents are associated with particular mental states, or in other words, how a particular content of a mental state is determined. I will introduce teleological and neurological theories of content after briefly introducing causal, conceptual-role, and double-factor theories in order to see how successful teleosemantics and neurosemantics are in comparison with those theories. Teleosemantics is the view that mental states are determined with teleological functions and neurosemantics is the view that mental states are determined with neuronal states.آنچه حالات ذهنی دربارۀ آنها هستند «محتوا» نام دارد؛ مسائل فلسفی متعددی دربارۀ محتوا وجود دارد؛ از جمله اینکه آیا محتوا قابل تبیین فیزیکی است یا خیر، و اینکه پیوند میان یک محتوای خاص و یک حالت ذهنی خاص چگونه برقرار میشود و بهعبارتدیگر، محتوای خاص یک حالت ذهنی چگونه مشخص میشود؟ در اینجا با اشاره به نظریات اولیه، مانند نظریات علّی، نظریات نقش مفهومی و نظریات دوعنصری، نظریات غایی و عصبی را بررسی میکنیم تا ببینیم این نظریات تا چه اندازه در جبران اشکالات نظریههای قبلی مؤفقاند. نظریههای غایی برآنند که حالتهای ذهنی بهوسیلۀ کارکردهای غایی مشخص میشوند و نظریههای عصبی برآنند که حالات ذهنی بهوسیلۀ حالات عصبی نورونها، تعیّن مییابند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Synthetical Motion of Substance and a Critique of Einstein’s Theory of Relativityحرکت تألیفی جوهر و نقد نظریة نسبیت انیشتین1281333099FAعلیعابدی شاهرودیAbidi ShārūdiJournal Article20160209
The principle of substantial motion is a categorical epoch-making philosophical theory that despite much dispute it arouse is finally accepted widely by Islamic and particularly Shi‛ite philosophers. Einstein’s theory of relativity, likewise, is an important epoch-forming scientific theory that in spite of many disagreements it arouse among physicists is eventually established in the world of mathematical physics.
The reverend author of this short article attempts to work out a seemingly ambitious plan in which he is to generalize the principle of substantial motion and accordingly attempts a criticism of Einstein’s theory of relativity. Here we ask the author to elaborate the details of his view and publish it in coming issue of <em>Naqd va Nazar. </em>We also invite scholars particularly those of deep knowledge in either Mulla Sadra’s substantial motion theory or Einstein’s theory of relativity to have a critical review on this article and send their scholarly views to be published in <em>Naqd va Nazr</em>. It seems that generalization of substantial motion theory of Mulla Sadra and critique of Einstein’s theory of relativity are both problematic.اصل حرکت جوهری نظریۀ فلسفی بنیانبرانداز و حتمیای بوده است که در عین اینکه مخالفتهای بسیاری برانگیخته است، سرانجام، در جمع فیلسوفان مسلمان - و بهویژه شیعی - دو سه سدۀ اخیر عموماً مقبول افتاده است. نظریۀ نسبیت انیشتین نیز نظریۀ علمی بنیانبرافکن و مهمی بوده است که باز، بهرغم مخالفتهای فراوانی که در میان فیزیکدانان پدید آورده است، بالاخره در عالَم فیزیک ریاضی تثبیت شده است.
نویسندة محترم مقالۀ بسیار کوتاهِ زیر در طی دو سه صفحه، طرحی بهنظر بلندپروازانه درانداخته است؛ یعنی هم به تعمیم حرکت جوهری صدرایی دست یازیده و هم این صورت تعمیمیافته را دستمایۀ نقد نسبیت انیشتین ساخته است. در همینجا، هم از نویسندۀ مقاله خواستار بسط و تفصیل آن برای نشر در شمارههای آیندۀ نقدونظر هستیم و هم از محققان و متفکران مطلع از حرکت جوهری ملاصدرا و یا نسبیت انیشتین میخواهیم که نقد این مقاله را وجهۀ همت خود قرار دهند و حاصل نقد را برای انتشار در اختیار مجلۀ نقدونظر بگذارند، بهنظر هم تعمیم حرکت جوهری رأی تأملبرانگیزی است و هم نقد نظریة نسبیتدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Sadraean Logic; Views and Innovations In Preliminary Discussionsمنطق صدرایی؛ آرا و نوآوریها در مباحث مقدماتی1341613100FAعسگریسلیمانی امیریعضو هیئت علمی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)Journal Article20160209
Although Mulla Sadra is influenced by the views of Avecinnan philosophy in science of logic, he has innovations in this field that makes his logic distinct and thus rightly be called Sadraean logic. He is not only of original views in definition and argumentation, but also in respect with the relation of logic as a body of knowledge along with other sciences as well as in preliminary discussions he is of independent thought. On the basis of division of real sciences into theoretical and practical philosophy, Mulla Sadra include logic in the former and considers it as the branch of first philosophy, though according to his view from different angle with different criterion in mind and considering the object of science, logic belongs to practical sciences rather than practical philosophy. Mulla Sadra held propositional knowledge to be a concept that is identical to judgment and yet he believed that in the mental analysis judgment is composed of components. Prior to analysis the reality of judgment, therefore, is neither simple which requires conception of subject, predicate and propositional relation as philosophers said, nor a compound of three components (subject, predicate and propositional relation) as Fakhr Razi and his followers claimed.هر چند ملاصدرا - در منطق - متأثر از دیدگاههای حکمت سینوی است؛ اما نوآوریهایی در منطق دارد که بهحق میتوان منطق او را منطق صدرایی قلمداد کرد. ملاصدرا علاوه بر آن که در دو بخش تعریف و استدلال، نظرات ابتکاریای دارد، در رابطه با علم منطق بهعنوان یک مجموعه در کنار علوم بشری دیگر و نیز در مباحث مقدماتی آن، صاحب رأی است. ملاصدرا بر اساس تقسیم علوم حقیقی به حکمت نظری و حکمت عملی، علم منطق را مندرج در حکمت نظری کرده و آن را از شاخههای فلسفة اولی بهشمار میآورده است، هرچند از نظر او - به معیار تقسیم دیگر - و به اعتبار متعلق علم، علم منطق مندرج در علوم عملی است، نه حکمت عملی. در این نوشتار به برخی موشکافیها، آرا و نوآوریهای ملاصدرا در مباحث مقدماتی منطق، اشاره میشود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145420100622Al-Ghazali and Ibn Rushd’s dispute over causationجدال غزالی و ابنرشد در باب علیّت1621903101FAمهدیاخوانm_akhavan78@yahoo.comJournal Article20160209
Denying causal necessity is one of the topics over which an Ashari-minded like al-Ghazaali takes issue with philosophers. In the seventeenth problem of <em>Tahafut al-Falasifa</em> (Incoherence of Philosophers), he relies on two implausible implications of causal necessity (denial of both miracles and the absolute power of God) to attack the conception of causation as understood by philosophers from various aspects. In <em>Tahfut at Tahafut</em> (Incoherence of the Incoherence), Ibn Rush, as an Aristotelian and Muslim philosopher, encounters al-Ghazali’s challenges. In this paper, after an exact disposition and analysis of al-Ghazali’s view and Ibn Rushd’s replies, it will be tried to explain their pre-suppositions and consequences as well as their success or failure regarding their contentions.نفی ضرورت علّی یکی از موارد جدال اشعری مشربی چون غزالی با فیلسوفان است. وی در مسئلۀ هفدهم کتاب تهافت الفلاسفه دو لازمۀ نامقبول ضرورت علّی (نفی معجزه و نفی قدرت مطلق خداوند) را مبنای حمله بر مفهوم علیت نزد فیلسوفان از جهات گوناگون قرار میدهد. ابنرشد در مقام فیلسوفی ارسطویی و مسلمان در تهافت التهافت با چالشهای غزالی روبهرو میشود. در این جستار تلاش میشود پس از تقریر و تحلیل دقیق دیدگاه غزالی و سپس پاسخهای ابنرشد، به پیشفرضها و لوازم آنها پرداخته و میزان توفیق و ناکامی آنها را در مدعیات خود بررسی کنیم.