دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923The Capacities of Kalam in Civilization Studiesظرفیتهای دانش کلام در مطالعات تمدنی418186FAمحمدتقیسبحانیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151123This paper consists of two main parts: in the first part, given the main notions such as civilization and the desired classification of sciences, I will seek to show the place of Kalam in this classification and its capacities for civilization studies. Such capacities will be cashed out in terms of a civilizational account of religion as well as a systematic and comprehensive presentation of religious doctrines. In this case, we can point to ontological, epistemological, anthropological issues as well as the theory of Imamate in Kalam as the most important kalam - based themes for civilization studies. In the second part, with an account of Kalam - based anthropology in terms of reason and volition, I will show that, unlike philosophical and mystical ideas, Kalam can provide the foundations required for Islamic civilization studies.این مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است: در بخش نخست با اشاره به تعریفها و مفاهیم اصلی مانند تمدن و طبقهبندی دانشی مطلوب، جایگاه دانش کلام در این طبقهبندی و ظرفیتهای دانش کلام در مطالعات تمدنی نشان داده میشود. ظرفیت کلام در دو قلمروِ تبیین رویکرد تمدنی از دین و نیز ارائه دستگاهمند و جامع از آموزههای دینی خلاصه شده است. در این مورد به صورت استقرایی میتوان به مباحث هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی و نظریه امامت در اندیشه کلامی بهعنوان مهمترین درونمایههای کلامی برای تمدنپژوهی اشاره کرد. در بخش دوم با تبیین انسانشناسی کلامی بر محور عقل و اراده نشان داده میشود که دانش کلام بر خلاف نگرههای فلسفی و عرفانی میتواند بنیادهای لازم را برای پیریزی دانشهای تمدنی اسلامی عرضه کند.https://jpt.isca.ac.ir/article_186_1344c6ae6bf8935663f4ae0da10c6473.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923The Category of "Civilization" in the Classification of Islamic Sciencesمقولۀ «تمدن» در طبقهبندی علوم اسلامی1939187FAحبیب اللهباباییعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151123The extant classifications of sciences were made in terms of the world order, or in terms of the categories of human cognition (faculties of memory, imagination, and understanding or reasoning), or in terms of the stages of the developments of the human being. However, these are not the only possible ways in which sciences are classified; they can also be classified in terms of human needs (whether material or spiritual), lacks and wants. In this paper, after providing an account of the place of "civilization" as the most inclusive anthropo - social unit in the extant classifications of sciences, I will show the necessity of providing civilizational criteria and a logic for the social needs in an attempt to give a classification of Islamic sciences. I insist on the necessity of mutual relations between theory and practice, and even on the priority of practice to theory at civilizational levels.طبقهبندیهایی که تاکنون در مورد علوم انجام گرفته یا برپایۀ سلسله نظام آفرینش بوده است یا بر اساس طبقات ادراکات انسانی (قوای حافظه، متخیله و عاقله) عنوان شده و یا برمبنای مراحل کمالات سلوک آدمی شکل یافته است، ولی همۀ طبقهبندیهای ممکن در علوم، در این سه رویکرد منحصر نیست، بلکه دانشها از جمله دانشهای اسلامی را میتوان بر اساس نیازهای انسانی (اعم از نیازهای مادی و نیازهای معنوی) و نظام خلأها و خواستههای بشرِ امروز نیز طبقهبندی کرد. در این مقاله، پس از تبیین جایگاه مقولۀ «تمدن» بهمثابه کلانترین واحد انسانی ـ اجتماعی در طبقهبندیهای موجود علوم، ضرورت طرح ملاکهای تمدنی و منطق نظام نیازهای اجتماعی را در طراحی طبقهبندی علوم اسلامی مطرح کرده و بر لزوم ارتباطهای دوسویه میان حوزه عمل و نظر و حتی تقدم عمل بر نظر در سطوح تمدنی اصرار میکنیم.https://jpt.isca.ac.ir/article_187_aded390a518073cf0cddd1dfc53607eb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923Moderation in the History of Islamic Civilization: a Preliminary Studyاعتدالگرایی در گسترۀ تاریخ تمدن اسلامی؛ یک بررسی مقدماتی4066188FAمحسنالویریعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20151123 <br />"Moderation" is not a new term in our political culture, but it is a term that has recently been frequently used, finding its way into our governmental planning and policy ـ making. There will be difficulties if such terms are not accurately accounted for and if no agreement is made over the notions involved in them. "Moderation" has been a focus of attention in Islamic religious texts, as a religious value, based on an epistemic foundation different from its well ـ known Aristotelian one. It has appeared in different forms in various layers and dimensions of the Islamic civilization. In order to evaluate the thesis of "moderation as a feature of the Islamic civilization", an extensive study is called for. As a first step towards such an enormous project (aiming at providing a model for similar researches), the present paper examines the uses of the world 'al - iqtiṣād' (meaning moderation) in hadiths, texts of fiqh (Islamic jurisprudence), ethics, literature, politics, history, as well as the science of rhetoric, arriving at the conclusion that not only has "moderation" had its origin in religious sources, but it has also been common in Islamic society, affecting different aspects of the Islamic civilization. If such a finding is consistent with the results of other complimentary studies, then we can have more confidence that moderation was a feature of the Islamic civilization.«اعتدال» واژهای نوپدید در فرهنگ سیاسی ما نیست، ولی از جمله واژگانی است که بهتازگی کاربرد فراوان یافته و وارد نظام سیاستگذاری و برنامهریزی کشور شده است. اینگونه واژگان اگر بهدرستی تبیین نشود و وفاق نسبی دربارۀ مفهوم آنها پدید نیاید، دشواریهایی را پدید خواهد آورد. «اعتدال» بهعنوان یک ارزش دینی و مبتنی بر یک بنیاد معرفتی متفاوت با مبنای مشهور ارسطویی آن، در متون دینی ما بسیار مورد توجه بوده و همسان و همپای دیگر باورها و ارزشهای دینی به شکلهای گوناگون در لایهها و ابعاد مختلف تمدن اسلامی تجلی یافته است. برای سنجش فرضیۀ «اعتدال؛ بهمثابۀ یکی از ویژگیهای تمدن اسلامی» باید مطالعات گستردهای سامان پذیرد. این نوشتار بهعنوان گام نخست در این زمینه و با هدف ارائه الگویی برای پژوهشهای مشابه، کاربردهای واژۀ «الاقتصاد» به معنای «اعتدال» را در متون روایی، فقهی، اخلاقی، ادبی، حکومتی و تاریخی و نیز دانش بلاغت بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که «اعتدال» افزون بر خاستگاه دینی در عینیت جامعۀ اسلامی نیز رواج داشته و تمدن اسلامی در جنبههای مختلف از آن تأثیر پذیرفته است. اگر این یافته با یافتههای دیگر بررسیهای تکمیلی سازگار باشد، میتوان با اطمینان بیشتری از اعتدالورزی بهعنوان یکی از ویژگیهای تمدن اسلامی یاد کرد.https://jpt.isca.ac.ir/article_188_6a0952a3f43939dc317b64d88108db4a.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923A Reflection on the Possibility, Notion, and the Nature of the Islamic Civilization in the Occlusion Periodتأمل در امکان، مفهوم و ماهیت تمدن اسلامی در عصر غیبت6796189FAاحمدرهدارعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20151123Although there is a record of reflections about civilization in general, and the Islamic civilization in particular, within Islamic writings, the question about the Islamic civilization has been more widespread in recent decades, because of Islamic self<br /> - awareness, especially as a result of Islamic movements, such as the Islamic Revolution of Iran. One important question in this regard is the possibility of an Islamic civilization in the Occlusion Period (the period when the last Shiite Imam (a) is not present to people). In this paper, I admit that the Occlusion Period has minimal resources for realizing such an ideal, but historical experiences of Muslims during the Occlusion Period, and a degreed notion of civilization, will enable us to hold that Islamic civilization can be realized in this period and can enjoy a desirable liveliness.هرچند تأمل درباره تمدن و تمدن اسلامی در سابقه نگاشتههای اسلامی نیز وجود دارد، اما پرسش از تمدن اسلامی در دهههای اخیر، بهتبع خودآگاهی دینی مسلمانان، بهویژه از طریق شکوفاشدن جنبشهای اسلامی از جمله انقلاب اسلامی ایران، شدت و عمومیت بیشتری یافته است. یکی از پرسشهای مهم در این زمینه، ناظر به امکان تحقق تمدن اسلامی در عصر غیبت است. این مقاله با اذعان به حداقلیبودن ظرفیتهای عصر غیبت در مقایسه با عصر ظهور، با تکیه بر تجربه تاریخی مسلمانان در عصر غیبت و نیز با درک تشکیکی از مفهوم تمدن، بر این باور است که تمدن اسلامی در عصر غیبت قابل تحقق بوده و در مقایسه با شرایط زمانی خود حتی میتواند از پویش و نشاط مطلوبی نیز برخوردار باشد.https://jpt.isca.ac.ir/article_189_623c803f3e1d430b46cfbe2691198c30.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923The Modern Government, the Civilizational Governmentدولت مدرن، دولت تمدنی97122190FAمجتبیعبدخداییعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151123The distinction between civilizations and national communities based on modern government raises the question that which component distinguishes civilizational society from society based on homeland rationality, based on modern government. What is the distinctive feature that results in civilizational comprehensiveness? And above all this, what are the social consequences of this feature? In this paper, after a consideration about the dependence of modern government on their territories and geographical borders and the independence of civilizational society with respect to this feature, I seek to examine the consequences of such dependence and independence for the formation of some significant social categories, that is, the idea of society, social identity, the demarcation of insiders and outsiders, and the logic of behavioral calculations of governments, drawing their influences on the inclusiveness of civilizational rationality, the formation of models, and objective structures of social management in spite of the possibility of different models and styles.تمایز تمدنها از اجتماعات ملی مبتنی بر دولت مدرن این پرسش را فرارو مینهد که کدامین مؤلفه اجتماع تمدنی را از اجتماع مبتنی بر عقلانیت سرزمینی و شکلیافته بر اساس دولت مدرن متمایز میسازد؟ ویژگی تمایزبخشی که فراگیری تمدنی را برای تمدنها در پی دارد و نبود آن، دولتهای مدرن را از این موهبت بازمیستاند، کدام است؟ و فراتر آنکه پیامدهای اجتماعی این ویژگی چیست؟ این نوشتار میکوشد با واکاوی پیوستگی دولت مدرن به قلمرو سرزمینی و مرزهای جغرافیایی و گسست اجتماع تمدنی از این مؤلفه، پیامدهای این پیوست و گسست را در شکلیابی چند مقوله مهم اجتماعی، یعنی ایده اجتماع، هویت اجتماعی، تعیین مرزهای خودی و غیرخودی و منطق محاسبات رفتاری دولتها بررسی کند و تأثیر آن را بر قدرت فراگیری عقلانیت تمدنی، شکلبخشی به الگوها و ساختارهای عینی مدیریت اجتماعی بهرغم امکان مدلها و سبکهای متفاوت ترسیم نماید.https://jpt.isca.ac.ir/article_190_57da8319f7ceba4cc90c1e0450788248.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197520140923The Necessity of a Civilizational Perspective on the Notion of Spiritualityضرورت نگاه تمدنی به مفهوم معنویت123153191FAعباسایزدپناهعضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه قماحمدشاکرنژاددانشجوی دکتری کلام، گرایش فلسفه دین، دانشگاه قم.Journal Article20151123The notion of 'spirituality' is ambiguous. In this paper I am concerned with the question why proposed definitions of spirituality are ambiguous, and why each approach demands a different notion of this term. I claim that the reason is that extant approaches have overlooked a civilizational perspective on spirituality. I will make a distinction between lexicological and approach - based definitions of spirituality, showing how spirituality is viewed from the standpoints of different paradigms of social sciences and academic traditions. Finally, I mentions some critiques of proposed approaches, and then introduce a genealogical approach to spirituality that has taken civilizational aspects of the phenomenon into account. It will be helpful to consider its capacities for a civilizational perspective on the notion of spirituality. I will mention, however, that there are weaknesses in this approach as well.مفهوم «معنویت» از مفاهیمی است که تعریف آن در آثاری که بدان پرداختهاند ابهام دارد و مسئله اصلی این مقاله آن است که چرا تعریفهای ارائهشده از معنویت دارای ابهام است، چرا از هر رویکردی که به آن نگریسته شده معنای واژه نیز تفاوت یافته است؟ بنابر ادعای این مقاله دلیل ابهام مفهوم معنویت آن است که رویکردهای موجود در تعریف معنویت از داشتن نگاه تمدنی به معنویت غفلت کردهاند. در مقاله حاضر پس از تقسیم تعریفهای معنویت به لغوی و رویکردی، تعریفهای رویکردی معرفی میشوند و در ادامه نشان داده میشود که معنویت از منظر پارادایمهای مختلف علوم اجتماعی و سنتهای دانشگاهی چگونه نگریسته میشود. در نهایت پس از معرفی و نقد رویکردهای موجود، رویکرد تبارشناختی به معنویت معرفی میشود که بیش از دیگر رویکردها به وجوه تمدنی این پدیده توجه کرده است. ازین رو، معرفی ظرفیتهای آن برای داشتن نگاه تمدنی به مفهوم معنویت سودمند است. در پایان برخی از ضعفها و کژتابیهای این رویکرد نیز بهاجمال مطرح میشوند.https://jpt.isca.ac.ir/article_191_dd5be7fc96fe63f2a2af4bb60c610948.pdf