دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321The Correspondence between Pragmatic Anthropology and Kantian Moral Anthro-pology and their Role in
the Practical Realization of Kant’s Moralityتناظر انسانشناسی عملگرا و انسانشناسی اخلاقی کانت و نقش آنها در تحقق عملی اخلاق وی6366976910.22081/jpt.2021.58932.1779FAذوالفقارهمتیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-6985-400XJournal Article20200926In Kant’s view, moral philosophy needs a supplement through which it can prepare people for acting upon purely moral principles and rules. He refers to this supplement as “moral anthropology” in which he conducts an empirical study of the nature of man, instead of considering pure principles. Although Kant believes that pure morality is fundamental and is, therefore, more important than this supplement, he emphasizes as much that this supplement should be recognized in order to apply the achievements of pure morality in men. In this paper, I draw upon a de-scriptive-analytic method to identify the notion of Kant’s moral anthro-pology in light of his pragmatic anthropology and consider its role in his moral philosophy and the realization of the moral. I conclude that, for Kant, moral anthropology prepares the ground for applying the princi-ples of pure morality in more concrete situations, given one’s missions or considering the ways or obstacles to the realization of morality. In order to account for Kant’s moral anthropology, we need first to consider his pragmatic anthropology. His morality is based on experience and is use-ful for ordinary life, and his moral anthropology creates conditions for people in which they can more easily deploy moral principles in their mundane lives.در نظر کانت، فلسفۀ اخلاق به مکمّلی نیاز دارد تا بتوان از طریق آن انسانها را برای عمل به اصول و قواعد اخلاق محض آماده کرد. وی این مکمّل را «انسانشناسی اخلاقی» مینامد و در تبیین آن به جای بررسی اصول محض، ماهیت انسان را به صورت تجربی مطالعه میکند. گرچه کانت اعتقاد دارد که اخلاق محض بنیادین بوده و ازاینرو مهمتر از این بخش مکمل است، به همان اندازه تأکید دارد برای اعمال دستاوردهای اخلاق محض در انسانها، لازم است به این بخش نیز توجه کنیم. در این مقاله کوشیدهایم به روش توصیفی- تحلیلی، مفهوم انسانشناسی اخلاقی کانت را در پرتو انسانشناسی عملگرای او بررسی و نقش آن را در فلسفه اخلاق وی و تحقق امر اخلاقی مشخص کنیم. نتیجه این شد که از دیدگاه کانت انسانشناسی اخلاقی با توجه به رسالت انسان و با بررسی راهکارها و موانع تحقق اخلاق، زمینه را برای استفاده از اصول اخلاق محض در موقعیتهای جزئی و انضمامی آماده میسازد. البته برای تبیین انسانشناسی اخلاقی کانت لازم است نخست به بررسی انسانشناسی عملگرای او بپردازیم. اخلاق کانت بر تجربه مبتنی بوده و برای زندگی روزمره سودمند است و انسانشناسی اخلاقی او، مجموعهای از شرایطی را برای بشر فراهم میسازد که به نحو راحتتری اصول اخلاق را در زندگی اینجهانی بهکار گیرد.https://jpt.isca.ac.ir/article_69769_3f6d103e502d4d0c05e6197ee92ddd8b.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321An Assessment of the Nonmorality-Approach to Life after Deathسنجش غیراخلاقی پنداشتن اعتقاد به حیات پس از مرگ37636977010.22081/jpt.2021.59018.1781FAغلامحسینجوادپوراستادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایرانJournal Article20201007Of the supernatural doctrines of religions, life after death encounters the significant epistemic-moral question of whether the belief in it is moral or nonmoral. The question might sometimes be asked based on the well-known problem of ethics of belief and analysis of the components of be-lief under moral duties and norms which says that such a belief lacks a plausible epistemic support and is, therefore, nonmoral. And sometimes in consequentialist terms, such a belief is said to give rise to nonmoral outcomes, which is thereby rendered as nonmoral by itself—outcomes such as its entailment of horrors such as punishment, abuses by the powerful, exploitation of ordinary people, justification of social injustic-es, prevention of full-fledged mundane life, putting the fate of the earth at risk, and putting man in place of God. In this paper, I draw upon an analytic-critical method to evaluate the extent to which the belief in af-terlife accompanies such consequences, showing that there is no undeni-able interconnection between the belief in afterlife and such conse-quences, because, for one thing, some of these consequences might not be nonmoral, such as punishment, and for another, most of the un-doubtedly nonmoral consequences are not closely tied to religions and are indeed refuted by religious doctrines, although they are common among religious communities and individuals.در میان آموزههای ماورای طبیعی ادیان، حیات پس از مرگ با این مسئله مهم معرفتی ـ اخلاقی مواجه است که آیا اعتقاد به آن، امری اخلاقی است یا غیراخلاقی. این پرسش گاه بر محور مسئله مشهور اخلاقِ باور و تحلیل مؤلفههای معرفتی ذیل وظایف و هنجارهای اخلاقی قابل طرح است که بر اساس آن، ادعا میشود چنین باوری بدون پشتوانه معرفتیِ قابل قبول و درنتیجه غیراخلاقی است. گاه نیز با نگاهی پیامدگرایانه، چنین اعتقادی منشأ پیدایش اموری غیراخلاقی و درنتیجه خود امری غیراخلاقی شمرده میشود؛ پیامدهایی از جمله استلزام آن با امور ترسناکی مانند کیفر، سوء استفاده قدرتها و بهرهکشی از مردم عادی، توجیه بیعدالتیهای اجتماعی، بازدارندگی از زندگی کامل دنیوی، بهمخاطرهانداختن سرنوشت کرۀ زمین و برنشاندن بشر بهجای خدا. این پژوهش با روش تحلیلی-انتقادی و با هدف ارزیابی میزان تلازم آخرتباوری با این پیامدها سامان یافته است و نشان میدهد هیچگونه تلازم انکارناپذیری میان این دو مقوله نیست؛ زیرا اولاً غیراخلاقیبودن برخی از این پیامدها درست نیست و مثلاً کیفر را نمیتوان لزوماً امری غیراخلاقی دانست؛ ثانیاً بیشتر پیامدهای یادشده که غیراخلاقیبودن آنها مسلم است، ارتباط وثیقی با ادیان ندارند و حتی آموزههای ادیان الهی بر خلاف آن گواهی میدهند؛ هرچند در میان جوامع و افراد دیندار رایج باشند.https://jpt.isca.ac.ir/article_69770_08ec32e7d4a64608ad7ab1dc74ad868e.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321Who is the Authentic Man? A Critical Analysis of Mostafa
Malekian’s Reading of the Notion of Authenticity
in accordance with Charles Taylor’s Viewانسان اصیل کیست؟ تحلیل انتقادی خوانش مصطفی ملکیان از مفهوم «اصالت» با ابتنا بر دیدگاه چارلز تیلور64926977110.22081/jpt.2020.58981.1780FAمصطفیمرادیدکترای تخصصی فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201025The problem tackled in this research is Mostafa Malekian’s reading of the notion of authenticity. To do so, I have sought to explore Malekian’s views of the notion in his work. I will then draw upon the views of the Canadian philosopher Charles Taylor as a justified reading of the phe-nomenon of authenticity which takes into account both individual and social dimensions of authenticity to analyze and criticize Malekian’s views. The method of research here is that of conceptual analysis, and I have criticized his view with both internal and external methods of criti-cism. The flaws of Malekian’s account include lack of historical insight, confusion of semantic boundaries of concepts, and ignorance of the social dimensions of authenticity.مسئلۀ پژوهش حاضر بررسی انتقادی خوانش مصطفی ملکیان از مفهوم اصیلبودن است. برای این منظور، نخست کوشیدهایم آرای ملکیان دربارۀ این مفهوم را در آثار وی واکاوی کنیم و بیان وی را در این زمینه تشریح نماییم. آنگاه در ادامه با ابتنا بر دیدگاه چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، به عنوان خوانشی موجّه از پدیدۀ اصالت که به هر دو بُعد فردی و اجتماعی اصیلبودن توجه دارد، دیدگاههای مصطفی ملکیان را تحلیل و نقادی کردهایم تا زمینۀ التفاتِ انتقادی به دیدگاههای مطرح در این حوزه ایجاد گردد. روش این پژوهش در تحلیل دیدگاه ملکیان، روش تحلیل مفهومی است و در نقادی وی نیز به دو شیوۀ نقد درونی و بیرونی بدان پرداختهایم. کاستیهای قابل توجه در دیدگاه ملکیان عبارتاند از: «بیبهرهگی از نگاه تاریخی»، «درهمآمیزی مرزهای معنایی مفاهیم» و «نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی اصیلبودن». https://jpt.isca.ac.ir/article_69771_a57f88d92b84faed0fc1e85c453d5eff.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321Manners of relation between God and Man: An Analysis of
the Sufi View of Themselves as Guardians and the
Possibility of Direct Communication with Godشیوههای ارتباطی خداوند با انسان؛ تحلیلی از دیدگاه صوفیه دربارۀ ولیّپنداری خود و امکان مخاطبۀ مستقیم با خداوند931196977210.22081/jpt.2020.52176.1528FAامدادتوراناستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20180922Having distinguished the chain of prophets and the chain of saints, Sufis characterize the former with indirect communication with God and the latter with direct communication with God. Now the question arises: What is the theoretical ground of the Sufi view that saints other than problems are superior to prophets and talk directly with God? And with what themes such direct communication takes place? In this paper, I try to answer to these two questions, I draw upon the descriptive-analytic method to clarify the notion of Sufi guardianship and consider two As-cension-like experiences in which direct communication with God is claimed: Bāyazīd’s ascension and Ibn ‘Arabī’s ascension. An analysis of these two experiences shows that, first, Sufis believe that it is possible for them to have an experience like that of Prophet Muhammad’s ascen-sion in which they see themselves so existentially close to that there is no intermediary between them and God, either men or angels, and sec-ond, what is central to their communication with God is the identity of the two parties of the communication.صوفیان با تفکیک میان سلسله انبیا و سلسله اولیا، ویژگی دسته اول را مخاطبه با واسطۀ خداوند با ایشان و ویژگی دسته دوم را که خود را نیز جزو ایشان معرفی کردهاند، مخاطبه بیواسطۀ خداوند با ایشان دانستهاند؛ بر این اساس این پرسش مطرح میشود که مبنای نظری صوفیان بر اینکه اولیای غیرپیامبر در جایگاهی برتر از مقام انبیا قرار میگیرند و به طور مستقیم با خداوند سخن میگویند، چیست؟ و نیز این مخاطبۀ مستقیم با چه مضامینی صورت میگیرد؟ در نوشتار حاضر با هدف پاسخ به این دو پرسش، افزون بر ایضاح ولایت صوفیانه، دو تجربۀ معراجگون صوفیان که در آن ادعای مخاطبه مستقیم با خداوند شده است، به روش توصیفی- تحلیلی بررسی میگردد: یکی معراج بایزید و دیگری اسراء ابنعربی. تحلیل این دو تجربه نشان میدهد که اولاً صوفیان برای خود امکان تجربهای مشابه تجربۀ معراج پیامبر خاتم (صلّی الله علیه واله) قائلاند؛ به گونهای که در طی آن چنان خود را به لحاظ وجودی به خداوند نزدیک میدیدند که هیچ واسطهای، اعم از انس و ملک، میان ایشان و خداوند باقی نمیماند و ثانیاً محور اصلی و نهایی گفتگوی ایشان با خداوند اینهمانی دو طرف گفتگو بوده است.https://jpt.isca.ac.ir/article_69772_8a7674624c9525294cb3368cf353daba.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321Sharia, tariqa (path), truth, aversion of sharia, guardianship, pederasty, intoxication.مبانی شریعتگریزی صوفیه1211546977310.22081/jpt.2020.52133.1526FAحسنیوسفیاندانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانJournal Article20180922Of alleged Islamic mystics, there are few who have been negligent of sha-ria and have sometimes established their aversion of sharia on reasons. In this descriptive-analytic research, I analyze such aversion, aiming to consider certain deviations among the Sufis and mystics from compli-ance with sharia. Their grounds for aversion of sharia include the follow-ing: (a) the truth is not in need of sharia, which is explicitly or implicitly indicated by some of these mystics; (b) the guardian of the saints is con-trasted to the prophethood of prophets. Certain pseudo-mystics cite had-iths attributed to the Prophet to talk of the infallibility of the saints in the sense that everything is permitted for them; (c) a sacred goal justifies the deployment of non-sharia means. Thus, they believe that certain mystics made love to handsome teenage boys not because of personal lusts, but because of seeing the divine beauty in their faces, and (d) in-toxication removes religious duties. This applies mostly to the so-called “the sane of the insane” whose reason is taken away from them by God and are thus set free from duties.در میان مدعیان عرفان اسلامی کسانی را میتوان یافت که به شریعت بیاعتنا بودهاند و گاه این شریعتگریزی را بر مبانی و ادلهای نیز استوار ساختهاند. در این تحقیق که با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بررسی برخی انحرافها در میان اهل تصوف و عرفان در پیروی از شریعت صورت گرفته است، به تحلیل سخنان و احوال این گروه پرداختهایم. آنها با مبانی زیر به شریعتگریزی دست مییازند: الف) حقیقت، بینیازکننده از شریعت است. آنها با اشاره یا بهتصریح چنین مینمایانند که حقیقتیافتگان بینیاز از شریعت میشوند؛ ب) ولایت اولیا در برابر نبوت انبیاست. برخی از عارفنمایان با استناد به احادیثی منسوب به پیامبر، از عصمت اولیا به معنای اباحۀ همۀ امور برای آنان سخن میگویند؛ ج) هدفی مقدس، توجیهکنندۀ بهرهگیری از ابزارهای غیرشرعی است. آنها بر اساس این مبنا، عشقبازی مشایخ با نوجوانان زیباروی را نه از روی شهوت نفسانی، بلکه به دلیل رؤیت جمال الهی در چهرۀ آنان پنداشتهاند! د) سکر و مستی، عامل خروج از تکلیف است. این مبنا بیش از همه در میان کسانی موسوم به «عقلاء المجانین» جلوه میکند که خداوند عقل را از آنان بازستانده و آزادشان ساخته است.https://jpt.isca.ac.ir/article_69773_bb693d6f5ed4b1c1b90155ad01404744.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321A Critical Consideration of Sharur’s View of the
Scope of Prophets’ Infallibilityبررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران1551846977410.22081/jpt.2020.57678.1730FAزهراحمزه ایطلبه سطح چهار حوزه علمیه حضرت زهراء(س) میبد، میبد، ایرانمحمد علیمحیطی اردکاناستادیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانJournal Article20200517Infallibility of prophets is a controversial issue considered by Muslim intellectuals in different aspects. Muhammad Shahrur, a contemporary “Quranist,” has cited evidence to show that only the Prophet of Islam has existential infallibility under certain conditions, denying infallibility in the case of other prophets. According to this Syrian intellectual, although the Prophet of Islam is not infallible as a man and as a prophet, his position of messengership involves infallibility. In this claim, he cites certain Quranic verses and rational foundations. In this paper, we cite rational and transmitted evidence to critically consider Shahrur’s claims about the infallibility of prophets with a descriptive-analytic method. We conclude that superficialism about Quranic verses, permission of deploying the rational method based on free reflections, resting content with the Qur’an, and the belief that exegesis is not needed are the major grounds for Shahrur’s inaccurate conception of the infallibility of prophets, which led to eclecticism and personal opinions in interpreting Quranic verses.عصمت پیامبران موضوعی بحثبرانگیز است که از زوایای گوناگون کانون توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. محمد شحرور که از «قرآنیون» معاصر است، با استناد به برخی ادله، تنها پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) را، آن هم با شرایطی، دارای عصمت تکوینی میداند و این مقام را از دیگر پیامبران سلب میکند. به اعتقاد این نواندیش سوری، هرچند پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) در مقام رجلیت و نبوت معصوم نیست، مقام رسالت با ویژگیِ عصمت رسول(صلّی الله علیه و اله) همراه است. وی در این ادعایش به برخی آیات قرآن کریم و مبانی عقلی خویش استناد میکند. هدف پژوهش حاضر آن است که با استناد به ادّلۀ عقلی و نقلی، ادعاهای شحرور دربارۀ عصمت انبیا را به روش توصیفی- تحلیلی بیان و با رویکردی انتقادی بررسی کند. نتیجه اینکه ظاهرگرایی در تفسیر آیات، جواز استفاده از روش عقلی مبتنی بر تدبّر و اجتهاد آزاد، اکتفا به قرآن و اعتقاد به بینیازی به تفسیر، مهمترین زمینههای تصویر نادرست شحرور از مسئلۀ عصمت پیامبران است که به التقاط و رأیگرایی در برداشت از آیات منجر شده است.https://jpt.isca.ac.ir/article_69774_154e7d0a017b798a90ef9de65f79f631.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-89522610120210321A Consideration of the Extension of the Reasons for
Infallibility from One Person to Anotherبررسی سرایت دلایل عصمت از شخصی به شخص دیگر1852126977510.22081/jpt.2020.57172.1708FAعلیفقیهدکتری تفسیر تطبیقی قرآن از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایرانعلیغضنفریاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی تهران، تهران، ایرانسید احمدفقیهیاستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایرانJournal Article20200321A problem in studies of infallibility is whether the reasons for infallibility of one person might be extended to another person without a warrant, or there should be a warrant for such extension. For example, can one extend the reasons for the full-fledged infallibility of Prophet Muhammad and Shiite Imams to past prophets and prove their full-fledged infallibility as well, while there is not warrant for this, and the relevant reasons only established the full-fledged infallibility of Prophet Muhammad and Shiite Imams? A consideration of issues concerning infallibility shows that certain reasons for infallibility are sometimes deployed outside of their proper scope and extended to other people with a cogent reason. Such a mistake sometimes occurs in deploying the reasons for the infallibility of one person to prove the infallibility of another person and sometimes for rejecting the infallibility of a person, instead of rejecting that of another person. This research aims to find gaps in studies of infallibility, showing certain errors that occur therein. We consider the problem with a descriptive and analytic method.یکی از مسائل مطرح در مباحث عصمتپژوهی این است که آیا میتوان دلایل عصمت برخی اشخاص را به اشخاصی دیگر بدون هر وجهی، سرایت داد، یا آنکه لازم است وجهی برای سرایت این دلایل وجود داشته باشد. برای مثال آیا میتوان دلایل ثابتکنندۀ عصمت همهجانبۀ نبی اکرم(صلّی الله علیه واله) و ائمه اطهار(علیهم السّلام) را به انبیای سلف(علیهم السّلام) سرایت داد و با آن دلایل، عصمت همهجانبۀ انبیای سلف(علیهم السّلام) را نیز اثبات کرد، درحالیکه هیچ وجهی برای این سرایت وجود نداشته باشد و دلایل تنها ثابتکنندۀ عصمت همهجانبۀ نبی اکرم(صلّی الله علیه واله) و ائمه اطهار(علیهم السّلام) باشد و نه بیشتر؟ بررسی مباحث عصمتپژوهی نشان میدهد گاهی از برخی دلایل عصمت فراتر از محدودۀ پوششدهندۀ خود استفاده شده و دلایل عصمت اشخاصی به اشخاص دیگر بدون دلیل متقن سرایت داده شده است. این اشتباه گاهی در استفاده از دلایل عصمت اشخاصی برای اثبات عصمت اشخاص دیگر و گاهی در ردّ دلایل عصمت اشخاصی بهجای رد دلایل عصمت اشخاصی دیگر است. هدف از این پژوهش، آسیبشناسی مباحث عصمتپژوهی در این مسئله و نشاندادن اشتباههایی است که در این زمینه صورت گرفته است. نگارندگان در این مقاله کوشیدهاند با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی، این مسئله را بررسی کنند.https://jpt.isca.ac.ir/article_69775_9a9878197740b2730d4f931378825520.pdf