دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923Avicenna on the Analysis of Knowledgeتحلیل مفهوم معرفت از نظر ابنسینا بر اساس معرفتشناسی معاصر22168FAمحمدسعیدی مهردانشیار دانشگاه تربیت مدرس (نویسندۀ مسئول).داوودحسینیستادیار دانشگاه تربیت مدرس.نرگسکریمی واقفکارشناس ارشد فلسفه اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20151103The traditional tripartite analysis of knowledge is “Justified True Belief”. On the other hand, the concept of “al-tasdiq al-yaqini” – i.e. propositional certainty- in Avicenna, known as “al-ilm al-yaqini” has components very similar to those of propositional knowledge in current epistemology. According to Avicenna, “al-tasdiq al-yaqini” is the confirmation of the truth of a given proposition in virtue of knowing the necessitating cause of that proposition. Therefore, the cause of the truth of a certain self-evident proposition is inside the proposition, and that of a certain theoretical proposition is something outer. Also in the case of “Tasdiq Al Yaqini”, he has his own explanation of the structure of justification- which is one of the three conditions of knowledge. Justification in Avicenna is an ilk of infallibilism in a way that justified false beliefs are not, in his view, instances of "al-ilm al-tasdiqi".تعریف سنتی مفهوم معرفت عبارت است از «باور صادق موجه». مفهوم «تصدیق یقینی» که در عبارات ابنسینا معادل علم تصدیقی دانسته شده است، مؤلفههای تقریباً مشابهی با مفهوم معرفت گزارهای دارد. از نظر ابنسینا تصدیق یقینی یا همان علم تصدیقی عبارت است از تصدیق یک قضیه به سبب علم به علت موجبه صدق آن قضیه. علت صدق قضایای یقینی بدیهی درون این قضایا، و علت صدق قضایای یقینی نظری بیرون از این قضایا است. همچنین در این تعریف ابنسینا تقریر ویژهای از شرط توجیه دارد. توجیه در تحلیل او نوعی از خطاناپذیری است؛ بهگونهای که باورهای موجّه کاذب امکان ورود به مصداقهای علم تصدیقی را ندارند.https://jpt.isca.ac.ir/article_68_a0d94585fdf27932256cba2ce1b0bac2.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923The Principle of Simplicity and its Role in the Argument for Theism: an Examination of Swinburne's Versionاصل سادگی و نقش آن در اثبات خداباوری بررسی تقریر سوئینبرن225069FAمنصورنصیریاستادیار دانشگاه تهران، پردیس فارابیJournal Article20151103Simplicity is one of the most important criteria for the evaluation of scientific theories in the philosophy of science. Today some philosophers of religion, such as Swinburne, have retreated from deductive arguments for God and sought to appeal to inductive arguments for theism. Thus they have employed the criterion of simplicity for the evaluation of theism in contrast with rival theories such as naturalism or humanism. In this paper, I criticize such attempts—I have categorized the objections into three groups. There is no doubt that such attempts are still in their beginnings and they might be improved in order to resist the objections.<span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">سادگی یکی از مهم</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ترین معیارهایی است که در فلسفه علم برای ارزیابی نظریه</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های علمی و ترجیح آنها بر یکدیگر به کار می</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">رود. امروزه برخی از فیلسوفان دین مانند سوئینبرن با سرخوردگی از استدلال</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های قیاسی و ترجیح استدلال</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های استقرایی برای تأیید خداباوری، کوشیده</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اند معیارهای مطرح در ارزیابی نظریه</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های علمی، از جمله معیار سادگی را برای ارزیابی خداباوری در برابر نظریه</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های رقیبی همچون طبیعت</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گرایی یا انسان</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گرایی به کار گیرند. در این مقاله، این تلاش را تبیین و بررسی و نقد کرده</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ایم. اشکال</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های مطرح در این رویکرد را در سه دسته اصلی آورده</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ایم. بی</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گمان این گام در مراحل آغازین است و هرچند تلاش کسانی مانند سوئینبرن بی</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">نقص نیست، می</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">توان در مراحل بعدی این بحث را غنی</span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.1pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">تر کرد.</span>https://jpt.isca.ac.ir/article_69_8d07c45e46d986f51b7da4d330e35580.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923The Scopes and Limits of Intellectual Intuition in the Oriental Ethics of Ibn Sinaگستره و محدودۀ شهود عقلی در اخلاق مشرقی ابنسینا516470FAمحمدهانیجعفریاندانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه.0000-0002-1938-5583میرسعیدموسوی کریمیعضو هیئت علمی دانشگاه مفید.Journal Article20151103Considering the scope of the epistemic capacities of intellectual intuitions in Ibn Sina's Oriential Essays (Al-rasaʾil al-mashriqiyya), we seek to show why group of people possess the epistemic capacity of intellectual intuition (and to use Ibn Sina's own words in <em>Risala al-tayr</em>) count as "Brothers of the Truth", and what group of people lack such a capacity. We first seek to identify the addressees of the Oriental stories and then show that in Oriental essays, only the mysticists count as possessors of such an epistemic capacity and the rest of people are ruled out from the domain of the "Brothers of the Truth".این مقاله در نظر دارد با بررسی گسترۀ شمول توانایی معرفتی شهود عقلی در رسائل مشرقی ابنسینا نشان دهد که چه دستهای از افراد جزو واجدان توانایی معرفتی شهود عقلی هستند و (به قول ابنسینا در داستان رسالة الطیر) در جرگۀ «برادران حقیقت» وارد میشوند و چه دستهای از افراد فاقد این نوع توانایی معرفتیاند. بر این اساس، نخست میکوشیم در این رسالهها مخاطبان داستانهای مشرقی را شناسایی کنیم و سپس با بررسی محدودۀ شمول شهود عقلی نشان دهیم که در رسائل مشرقی تنها عارفان به طور قطع جزو دارندگان این توانایی معرفتی قلمداد شدهاند و حضور دیگران در جرگۀ برادران «حقیقت منتفی» است.https://jpt.isca.ac.ir/article_70_84358d82a37faff520c15fdede1646f0.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923Freedom as the Source of Innovation in Artآزادی بهمثابۀ سرچشمه ابداع در هنر658771FAسیاوشجمادیsiavashjamadi@gmail.comJournal Article20151103There are works created and being created as works of art that are neither numerable, nor anyone's life is long enough to read, see and listen to all of them. The philosophy of art and aesthetics studies the art and the beautiful with respect to their nature, origin, influences, essential conditions and commitment to the reality of the subject-matter.
In this paper, I shall briefly consider philosophical theories concerning art. Tolstoy, Kant, Hegel, Heidegger, and Adorno have adopted various approaches to the art and the beautiful. Some of them take the art to be autonomous, and some take it to be a sensed spirit. Heidegger emphasizes on the appearance of reality in a work of art, and Tolstoy calls the art to a certain mission. A comparative review of these approaches paves the path for an answer to the question whether the art in itself determines the reality in a sensuous form? I defend the view that if the philosophy of art is concerned with works of art and takes them as its criterion, the answer shall be negative. In fact, artists do not listen much to philosophical and aesthetic theorizations. They share their ways of expressing the art, to wit, in addressing the perception, but they remain non-committal in the themes, except in virtue of an outer demand (such as Socialist art). Freedom is the origin of innovation in art. Finally it will remained to be judged by the readers whether we can theorize about the art without concerning ourselves with works of art themselves?<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">زیر عنوان آثار هنری، آثاری آفریده شده و می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">شوند که نه شمارش</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">پذیرند و نه عمر کسی کفاف می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">دهد تا همه را بخواند و ببیند و بشنود. فلسفۀ هنر و حسانیّات، هنر و امر زیبا را به</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">لحاظ ماهیت،</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> خاستگاه، تأثیر،</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> شرایط ذاتی و التزام به حقیقت موضوع بررسی قرار داده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اند.</span>
<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در این مقاله، عمده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ترین نظریه</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های فلسفی در باب هنر به</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اجمال بررسی شده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اند. تولستوی، کانت، هگل، هایدگر و آدرنو هر یک به هنر و امر زیبا نگرشی دارند. یکی هنر را خودآیین و دیگری آن</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">را روح محسوس</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گشته</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">داند. هایدگر بر ظهور حقیقت در کار هنری تأکید دارد و تولستوی هنر را به رسالتی فرا می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">خواند. مرور مقایسه</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ای این نگرش</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ها، تمهیدی برای پاسخ به این پرسش است که آیا هنر فی</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">نفسه حقیقت را در صورتی محسوس متعین می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">کند؟ آنچه از آن دفاع کرده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ایم آن است که اگر فلسفۀ هنر اعتنایی نیز به آثار هنری و ملاک</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">گرفتن آنها داشته باشد، پاسخ منفی است؛ در واقع، گوش هنرمندان چندان بدهکار نظریه</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">پردازی</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">های فلسفی و زیبایی</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">شناختی نبوده است. آنان در خطاب به ادراک حسی، یعنی طرز بیان هنر مشترک بوده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اند، اما در مضمون یا درون</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">مایه التزامی نداشته</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اند، مگر بنا به خواستی بیرونی (مثلاً هنر سوسیالیستی). سرچشمۀ ابداع در هنر، آزادی بوده است. سرانجام، این مسئله به خواننده واگذار می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">شود که آیا می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">توان بی</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">توجه به آثاری که با عنوان هنر آفریده</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> می</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">شوند، دربارۀ هنر نظریه</span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 8.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">پردازی کرد؟</span>https://jpt.isca.ac.ir/article_71_874122c9d4a5b708bfade74e41b24280.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923An Examination of Kant's Religious Thoughtتبیین، بررسی و نقد اندیشۀ دینی کانت8810872FAحسنمهرنیااستادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی.Journal Article20151103One of the most important issues throughout the history of human thought is religion, and one of the most influential philosophers in the Western tradition is Imanuel Kant. Kant has been influential in many fields, including religion. His religious views have been interpreted in ways that have sometimes been surrounded with misunderstandings. In this paper I will review Kant's philosophical system, showing that his religious thought has two stages: negative and positive. In the <em>First Critique</em> and <em>Prolegomena</em>, Kant presents his epistemological view and seeks to limit the scope of reason in order to find room for religion-this is the negative stage at which he takes the basic notions of God, soul and will to be unprovable by reason, but in the <em>Second Critique</em>, Kant concerns himself with morality-this is the second stage at which he subjects religion to morality. This approach, in my view, has led him to secularism and the suspension of reason in religious matters. Thus, I seek to undermine the principles on which he criticized religion.یکی از مهمترین مباحث مطرح در طول تاریخ تفکر بشری، مقولۀ دین و یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان در تفکر غرب ایمانوئل کانت است. کانت در بسیاری از حوزههای دانش بشری، از جمله حوزه دین تأثیرگذار بوده است. پس از وی از آرای دینی او تفسیرهای گوناگونی شده است که برخی از این برداشتها با سوء فهمهایی نیز همراه بوده است. نویسنده در این مقاله با بررسی دقیق نظام فکری- فلسفی کانت بر آن است که تفکر دینی وی در مجموع دارای دو مرحلۀ سلبی و ایجابی است. او در نقد اول و تمهیدات که دیدگاه معرفتشناسانۀ خود را ارائه میدهد و در پی محدودکردن عقل است تا بهزعم خویش جایی برای دین باز کرده باشد، دیدگاه سلبی خود را عرضه کرده و مفاهیم اساسی خدا، نفس و اراده را در حوزۀ عقل نظری اثباتناپذیر میداند، اما در نقد دوم با گرایش به سمت اخلاق و اولویتبخشی به آن، با ارائه دیدگاه ایجابی خود، دین را تابع اخلاق قرار میدهد؛ اندیشهای که راه را به سمت سکولاریسم گشوده و تعطیلی عقل و خردورزی را در پی داشته است. از اینرو، نویسنده کوشیده است ضمن نشاندادن مبانی نادرست فکری که او را به نقد دین واداشته است، ضعفهای نظریه دینی کانت را نیز بررسی کند.https://jpt.isca.ac.ir/article_72_d30185be855b0299087cdb8464850e77.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923The Meaning of Life in Albert Camus' Viewمعنای زندگی از دیدگاه آلبرکامو10913573FAمنصورنصیریاستادیار دانشگاه تهران، پردیس فارابیمحدثهشریفیاندانشآموخته مدرسه عالی معصومیهJournal Article20151103While Albert Camus takes human beings to be the only valuable beings, he defines a limited viewpoint and a restricted epistemic scope for them. For Camus, the human reason cannot legitimately deal with some issues, especially the metaphysical world. In his view, the world is absurd and the life of modern humans is worthless and meaningless. With assuming the nonexistence of God, the limits of reason and the absurdity of life, Camus comes to an epistemic horizon that is, in his view, the best way to give meaning to life. In this paper, we review some approaches to the meaning of life, and then formulate Camus' view under 4 theses, and finally we shall criticize his view. The most important foundation of Camus' view is his empiricist, materialist point of view leading to ontological and epistemological limits in human thought. Thus, on the ontological side, Camus has denied the existence of a world beyond the material one, and on the epistemological side, he has denied non-sensuous knowledge. In criticizing his view, we will focus on such foundations.با وجود آنکه آلبر کامو انسان را تنها موجود با ارزش میداند، ولی افق دید و دایرۀ معرفتی محدودی برای او تعریف میکند. از نگاه کامو عقل انسان قادر به ورود در برخی حیطهها، بهویژه جهان ماورای طبیعت نیست. به باور او جهان گزافه است و زندگی انسان مدرن نیز فاقد ارزش و معناست. او با پیشفرض عدم وجود خدا، محدودیت عقل و پوچی زندگی به افق معرفتیای میرسد که بهگمان خودش بهترین راه حل برای معنادارکردن زندگی است. در این مقاله پس از بیان رویکردهای موجود درباره معنای زندگی، رویکرد آلبر کامو را در زیر چهار عنوان کلی بیان خواهیم کرد و سپس در بخش پایانی مقاله، به بررسی و نقد دیدگاه او خواهیم پرداخت. مهمترین مبنای کامو، نگاه تجربهگرایانه و مادیانگارانه اوست که به محدودیتهای وجودشناختی و معرفتشناختی اندیشه بشری انجامیده است. ازهمینرو، وی در بعد وجودشناختی، وجود جهان ماورای ماده و در بخش معرفتشناختی، وجود معرفتهای غیرحسی را انکار کرده است. بر همین اساس، به طور عمده نقدهای وارد بر دیدگاه او معطوف به نقد این مبنای انحصارگرایانه اوست.https://jpt.isca.ac.ir/article_73_91aac36e2ec1d139d86d924a49fc08f6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187120130923An Examination of Pan-Animism and the Rationality of Solids in Imam Khomeini's Viewبررسی زندهانگاری و نطق جمادات در نظریه امام خمینی (ره)13615974FAمهدیه الساداتمستقیمیاستادیار دانشگاه قمطاهرهقره چاییکارشناس ارشد فلسفه وکلام اسلامیJournal Article20151103Imam Khomeini's pan-animism can account for the flow of life, cognition, motion, volition and rationality in all entities in the world, even the solids. Imam's principles about the language of the Quran-according to which words are used for the spirits of meanings, can lead to certain exegetical interpretations establishing the entities' lives and rationality-they might count as Quranic evidence for his pan-animism. On the other hand, Imam's philosophical and mystical principles, such as the identity of life with knowledge and power, substantial motion, expansive existence (al-wujud al-munbasit), and the flow of love throughout the world underlie his pan-animism.نظریه امام خمینی (ره) دربارۀ نحوۀ زندهانگاری موجودات ظرفیتی دارد که میتواند سریان حیات، ادراک، حرکت، اراده و نطق را در جمیع ذرات کائنات حتی جمادات به اثبات رساند. مبانی امام (ره) در حوزۀ زبان قرآن بسان قاعده وضع الفاظ برای روح معنا، زمینهساز برداشتهای تأویلی تفسیری ویژهای در زمینه تثبیت حیات و نطق موجودات میشود که میتواند بهمثابه ادلۀ قرآنی برای نظریات ایشان محسوب گردد. از سوی دیگر، مبانی فلسفی عرفانی این حکیم عارف همچون عینیت حیات با علم و قدرت، حرکت جوهری، وجود منبسط و سریان عشق در ذرات کائنات از زیرساختهای فکری و ادله اثباتکننده سویههای این نظریه هستند.https://jpt.isca.ac.ir/article_74_0b79a6e839d2c1cc8f01a9350dca024c.pdf