دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923Object of Desire and Will from Methodological Principles of Jurisprudenceمتعلق شوق و اراده از منظر پارهای از اصولیان2391117FAعلیرضامحمدیMuhammadi3@Yahoo.comJournal Article20151220Scholars of methodology of jurisprudence (usul fiqh) in discussing whether the object of an imperative is nature (essence) of thing or its individuals are to explain the object of desire and that of will as well. The question is whether a desire is directed to a nature of thing or to its individual. Various interpretations are given of nature, individual and their relation. This is philosophical problem in principle but few Muslim philosophers dealt with it. Doctors of usul fiqh, however, are seriously interested in this issue and presented various interesting views on the matter. This article first a brief account and examination of the most prominent views of them and finally offers a different point of view to be studied as privileged view in comparison to its alternatives concerned.دانشوران علم اصول در مسئلة معروف تعلق امر به طبایع یا افراد به تبیین متعلق شوق و اراده نیز پرداختهاند. معمولاً این بحث در علم اصول اینگونه مطرح میشود که اراده و شوق آیا به طبیعت تعلق میگیرد یا به فرد. البته، تفسیرهای متفاوتی از طبیعت و فرد و نسبت میان آنها مطرح شده است. با اینکه مسئلة یادشده در اساس مسئلهای فلسفی است، فیلسوفان مسلمان کمتر به آن پرداختهاند؛ اما اصولیان توجه جدی به آن داشته و دیدگاههای جالب توجه و متفاوتی در اینباره مطرح کردهاند. نوشتار حاضر نخست به گزارش و بررسی برخی از مهمترین دیدگاههای اصولیان در اینباره میپردازد و در نهایت، دیدگاهی را در معرض نقد خوانندگان قرار میدهد که به نظر میرسد بر دیگر نظریههای مطرحشده در این نوشتار برتری دارد.https://jpt.isca.ac.ir/article_1117_516d1f4fbdf4ae2a66c1ff7b749b540f.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923Martyr Sadr the Postulates of Probability Theoryشهید صدر و اصول موضوعة نظریة احتمالات40621118FAمحمودمرواریدعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151220There are various philosophical treatments on probability theory. The most important question raised is that what interpretation(s) can be given about the concept of <em>probability </em>which plays the most basic part in the probability theory. Western philosophers have suggested different interpretations of this concept. Among Muslim thinkers Martyr Sayyed Muhammad Baqir Sadr offered an interpretation that can be called a “generic interpretation” of probability. It is commonly understood that any interpretation of this concept is adequate provided that it results in or at least is compatible with postulates of probability theory. The present article attempts to show extent to which Sadr’s interpretation is compatible with the postulates of probability theory. As it has been shown, there are some incompatibilities between generic interpretation and postulates of probability theory which, of course, can be removed in case of some modifications in Martyr Sadr’s view in this respect.تاکنون مباحث فلسفی گوناگونی پیرامون نظریۀ احتمالات مطرح شده است. مهمترین مسئله در این میان آن است که چه تفسیر یا تفسیرهایی را میتوان از مفهوم احتمال - که اساسیترین نقش را در نظریۀ احتمالات بازی میکند -بهدست داد. فیلسوفان مغرب زمین تفسیرهای متفاوتی را برای این مفهوم پیشنهاد کردهاند. از میان اندیشمندان مسلمان نیز شهید سیدمحمدباقر صدر تفسیری از احتمال ارائه داده است که میتوان آن را «تفسیر اجمالی» نامید. تلقی رایج این است که شرط کفایت هر تفسیری از مفهوم احتمال آن است که اصول موضوعة نظریة احتمالات را نتیجه دهد، یا دستکم با آن سازگار باشد. در نوشتار حاضر به این مسئله میپردازم که تفسیر شهید صدر تا چه اندازه با اصول موضوعة نظریة احتمالات هماهنگ است. چنان که خواهیم دید، ناهماهنگیهایی میان تفسیر اجمالی و اصول موضوعة نظریة احتمالات وجود دارد، که البته با اعمال اصلاحاتی در تفسیر اجمالی میتوان آنها را برطرف ساخت.https://jpt.isca.ac.ir/article_1118_b793a9a0adb3a7267b955226904b07bc.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923The Verse Fitrah, Monotheism and Innate Faith; a Historical Approachآیۀ فطرت و نظریۀ توحید و دین فطری؛ رهیافت تاریخی63851119FAمحمدغفوری نژادGhafoori_n@yahoo. comJournal Article20151220From the exegetical point of view the verse <em>fitrah</em> is one of the controversial verses in the Islamic history of thought. One leading interpretation of the <em>fitrah</em> with which God has created human nature is to say that it alludes to affirmation of Unity of God and so to Islam. This interpretation by exegetes is triggered by traditions contained in Shi‛i and Sunni canonical collections of <em>hadith</em>, rational clarity of belief in unity of God and by some grammatical possibilities of the term <em>fitrah</em> in the passage in question. many exegetes failed to give an analysis of a relation between Islam or acknowledgement on the one hand, and the human primordial nature on the other. Zamakhshari and Tabarsi understtod this relation in terms of rationality of Islamic doctrines. Ibn Arabi and Mulla Sadra presented complex mystical and philosophical accounts of this relation and confined it to the doctrine of Unity of God. The Late Shahabdi and Allmah Tabatabae, however, achieved some innovations on this domain and explained the relation of <em>fitrah</em> with not only Unity of God but with other Islamic teachings as well. The exegeses made by the latter figures are privileged and of more value in comparison to views offered by earlier and later exegetes due to their totality, rationality, simplicity and understandability for general addressee of the revelation آیۀ فطرت بهلحاظ تفسیر مفهوم فطرت از آیات بحثانگیز در تاریخ اندیشۀ اسلامی است. یکی از نظریههای عمده در تفسیر فطرتی که خداوند، مردم را بر آن سرشته است، ارجاع آن به توحید یا اسلام است. گرایش مفسران به این تفسیر به سبب عواملی همچون روایات وارده در منابع شیعه و سنی، مبیّن بودن عقیدۀ توحید از لحاظ عقلانی و همچنین برخی احتمالات نحوی در بیان نقش ترکیبی واژۀ فطرت در آیه است. بسیاری از مفسران از ارائۀ تحلیلی از رابطۀ میان توحید یا اسلام از یکسو و فطرت انسانی از سوی دیگر، قصور ورزیدهاند. برخی این رابطه را بر اساس عقلانیت آموزههای اسلام تفسیر کردهاندو برخی دیگر بیانهای پیچیدۀ عرفانی و فلسفی از این رابطه ارائه کردهاند. در این مقاله به بررسی ومقایسة تحلیلی تفاسیر ارائه شده از آیة فطرت پرداخته شده است.https://jpt.isca.ac.ir/article_1119_8c330a90e7ac5f54d295829ed2c752b1.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923Review of Literalistic Theories on Divine Inspiration of the Bibleالهام واژهها: بررسی نظریههای لفظمحور در باب الهام کتاب مقدس861101120FAمحمدحقانی فضلپژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20151220Many religions hold that their holy scriptures are somewhat words of God which means that He communicated His words to human beings. The divine inspiration (or as in Islamic tradition revelation) theories explain this sort of relation between God and human mediator. When a theory claims that a holy scripture (like Quran or Bible) is divinely inspired, it emphasizes on two points: mechanism of inspiration (revelation), and the extent of inspiration (revelation). The former explain how the divine content is conveyed to human mediator, while the latter describes how much the existing materials in scripture are inspired (revealed). Christians believe their Scripture to be divinely inspired and thus present theories to establish their claim. These theories are generally divided into two categories: theories that hold the words and passages of the Bible to be divinely inspired, and theories that search for divine inspiration beyond the words and phrases. The present article deals with only the former type of theories. In view of the crucial importance of treatment of inspiration and revelation in the intellectual milieu of Iran, examination of current theories in other religious milieus can be of great use.نظریههای الهام(یا بنابر آنچه در سنت اسلامی« وحی» شناخته شده است) به تبیین ارتباطِ میان خدا و واسطة انسانی در انتقال وحی میپردازند. زمانی که نظریهای به مسئلة الهامیبودن یک متن مقدس (مثل قرآن یا کتاب مقدس) میپردازد، دو مسئلة عمده را کانون توجه خود قرار میدهد: الف) سازوکار الهام (چگونگی انتقال مطالب خداوند به واسطة انسانی) وب) محدودة الهام( این که چه میزان از مطالب موجود در یک متن مقدس، الهامی است). مسیحیان نیز بر این اعتقادند که کتاب مقدس آنها الهامی است. دیدگاههای آنها در تبیین الهام و وحی به دو دسته تقسیم میشوند: نظریههایی که واژههای کتاب مقدس را نیز الهامی میدانند و نظریههایی که الهام را در جایی ورای الفاظ جستوجو میکنند. در این مقاله تنها به بررسی دستة اول میپردازیم. با توجه به جدیترشدن بحث دربارة الهام و وحی در فضای اندیشگی ایران، بررسی نظریههای موجود در دیگر فضاهای دینی خالی از فایده نخواهد بود.https://jpt.isca.ac.ir/article_1120_ad201d3e4fc8ff1b0c5f089a392c99fb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923The Nature of Contemporary Man and his Needs from Dr. Nasr’s Viewpointماهیت انسان معاصر و نیازهاى او از دیدگاه سیدحسین نصر1111421121FAعلیرضاصالحیSalehi_ali2000@yahoo. comJournal Article20151220According to Dr Nasr the nature of human being is invariable and unchangeable reality and changes of communities in the course of history are accidental which have left no change in the very nature of man. Dr Nasr, however, gives a special image of modern man as well as that of traditional one and thus distinguishes between two sorts of modern and traditional humanology. Examination of Dr. Nasr’s view on unchangeable features of man and those specific of modern man shows that he has also listed some needs for humanity in general and for contemporary men in particular. The most important of these needs are: the need for Holy Essence, metaphysical knowledge, meaning of life, peaceful coexistence, preservation of life environment, sacred science, and the integrity of human characterاز نظر سیدحسین نصر انسان ماهیت حقیقى ثابت و تغییرناپذیر دارد و تحولات جوامع در طول تاریخ عارضی بوده و آن ماهیت ثابت را تغییر نداده است. با اینحال، نصر تصویر خاصی از انسان سنتى و انسان متجدد ارائه میدهد و انسانشناسى متجدد را متفاوت از انسانشناسی سنتی میداند. بررسى دیدگاه نصر دربارة ویژگىهاى ثابت انسان و ویژگىهاى خاص انسان متجدد، نشان میدهد که او هم برای مجموع انسانها ـ اعم از سنتی و متجدّد ـ و هم بهطور خاص برای انسانهای متجدد نیازهایی چند را برشمرده است. مهمترین این نیازها عبارتاند از: نیاز به ذات قدسی، معرفت مابعدالطبیعی، معنای زندگی، همزیستی مسالمتآمیز، حفظ محیطزیست، علم مقدس، و یکپارچگی شخصیت انسان.https://jpt.isca.ac.ir/article_1121_68589e8ea2a3e504d47bc806c3b44835.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923Rigid Designation and Essentialism on Individualsدلالتِ صلب و ذاتگرایی درباره افراد1431731122FAساجدطیبیsadjed. tayebi@gmail. comJournal Article20151220This article deals with the relation between the theory of semantics of rigid designation of proper nouns in natural language and tat of metaphysical essentialism about individuals. More specifically the auther examines extent to which Kripke’s arguments for each of his essentialist claims depends on the theory of rigidity of proper nouns. In this way the present article attempts first to explain each one of these theories and then to distinguish three different levels ofessentialism in naming and the necessity, and finally to study the relation of each of essentialist claims with rigidity of proper nouns. Kripke, as it has been shown, is in no case dependent on semantic premisses in arguing for any of his fundamental essentialist claims.در این مقاله به بررسی رابطة میان آموزة معناشناسیکِ دلالتگری صلب نامهای خاص در زبان طبیعی و آموزة متافیزیکی ذاتگرایی دربارة افراد میپردازیم. بهطور مشخص میخواهیم بررسی کنیم که استدلالهای کریپکی برای هر یک از ادعاهای ذاتگرایانة او دربارة افراد تا چه اندازه به آموزة صلبیت نامهای خاص وابسته است. برای این منظور ابتدا به معرفی هریک از این آموزهها میپردازیم و سپس با تمییز میان سه سطح متفاوت از ذاتگرایی در نامگذاری و ضرورت رابطة هر کدام از این ادعاهای ذاتگرایانه را با صلبیتِ نامهای خاص بررسی میکنیم. خواهیم دید که کریپکی در هیچکجا در استدلال برای هیچ ادعای ذاتگرایانة اساسی و غیرپیشپاافتادهای، صرفاً بر مقدمههای معناشناسیک متکی نبوده استhttps://jpt.isca.ac.ir/article_1122_bc3d7ccb84ec249fdb865f73afd86c04.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952145520100923Sociability of Mystic Ethicsاجتماعگرایی اخلاق عرفانی1742121123FAعلیرضاآل بویهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151220This article takes a glance at mystical literature and doctrines of Muslim mystics in earlier centuries with a brief survey of their social concerns and whether mystical ethics is simply an individual and indifferent ethics with no interest in social life or it is concerned about it and shows interest in social institutions. In addition to explaining the concept of social ethics and listing its various meanings, this article attempts to discuss briefly what is to be found in mystical literature as warning doctrines and elements toward entering social networks. It also considers encouraging elements in joining such networks, focusing on the social role the Islamic mystics have played in the course of history. Through analysis of the mystic and Sufi doctrines the author attempts to give an account of relation between mystic ethics and sociability of mystics and thus their concerns about society.در این مقاله با نگاهی به ادبیات و آموزههای عرفانی عارفان مسلمان در سدههای پیشین، با اشارۀ اجمالی به دغدغههای اجتماعی عارفان، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است که آیا اخلاق عرفانی صرفاً یک اخلاق فردی فارغ و بیاعتنا به زندگی اجتماعی است، یا اینکه به زندگی اجتماعی و نهادهای اجتماعی توجه و اعتنا دارد. در این راستا، پس از تبیین مفهوم اخلاق اجتماعی و برشمردن معانی آن، به عوامل و آموزههای تحذیردهنده نسبت به ورود در شبکههای اجتماعی در ادبیات عرفانی اشاره شده و در ادامه پس از برشمردن و تبیین عوامل ترغیبکننده به ورود در شبکههای اجتماعی، به نقش اجتماعی عارفان مسلمان اشاره شده است. در پایان، ضمن تحلیل آموزههای عرفانی و صوفیانه، جمعبندی و نتیجهگیریای در باب نسبت اخلاق عرفانی و دغدغهمندی نسبت به اجتماع و اجتماعگرایی عارفان، ارائه شده است.https://jpt.isca.ac.ir/article_1123_4d0e205f3dc0ea6aa910235f9c0e7c23.pdf