2024-03-29T19:24:28Z
https://jpt.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=97
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
استدلالهایی به سود و زیان بازنمودگرایی
یاسر
پوراسماعیل
استدلال از طریق به نظر رسیدن و استدلال از طریق خصوصیات بازنمودیای که در ویژگیهای پدیداری وجود دارند (مانند شرایط صدق و دقت تجربه و بافت مفهومی آن)، از جمله استدلالهایی هستند که به نفع بازنمودگرایی مطرح شدهاند. بازنمودگرایی دربارۀ خصیصۀ پدیداری تجربۀ آگاهانه از دو مدعا تشکیل شده است؛ یکی اینکه هیچ تغییر پدیداریای بدون تغییر در محتوای بازنمودی ممکن نیست و دوّم اینکه هیچ تغییری در محتوای بازنمودی بدون تغییر پدیداری امکان ندارد. مثالهای نقضی برای هر یک از این دو مدعای بازنمودگرایی مطرح شدهاند؛ برخی از آنها به مواردی اشاره میکنند که در آنها تغییر پدیداری رخ میدهد، هرچند تغییری در محتوای بازنمودی وجود ندارد و دستۀ دوم به مواردی اشاره میکنند که در آنها محتوای بازنمودی تغییر میکند، بیآنکه ویژگیهای پدیداری تغییر کنند. در این مقاله، استدلالهای فوق و مثالهای نقض آن بررسی خواهند شد.
بازنمودگرایی
به نظر رسیدن
شرایط صدق تجربه
بافت مفهومی تجربه
نژادگرایی
جنسیتگرایی
سنگرایی و احساسات بدنی.
2010
06
22
2
22
https://jpt.isca.ac.ir/article_566_39451fa81f4329aa1dabc66a1ae4d63a.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
نسخۀ علّی نوخاستهگرایی در مورد ویژگی آگاهی کیفی
یاسر
خوشنویس
در این مقاله، ابتدا ویژگی آگاهی کیفی بهاختصار مورد بحث قرار گرفته و در ادامه آموزۀ نوخاستهگرایی وجودشناختی در مورد ویژگیها مطرح شده و شاخصههای مفهومی ویژگیهای نوخاسته بررسی میشود. سیستمی بودن، بدیع بودن، داشتن علّی بدیع، تحویلناپذیری کارکردی و وابستگی به سطح پایه بهعنوان شاخصههای ویژگیهای نوخاسته تمیز داده میشوند. در ادامه، دیدگاه علّی در مورد نحوۀ وابستگی ویژگیهای نوخاسته به ویژگیهای سطح پایه و همینطور نحوۀ تأثیر علّی ویژگیهای نوخاسته مورد بررسی قرار میگیرد و انتقاداتی در مورد آن مطرح میشود. با اینحال، به نظر میرسد که دیدگاه علّی توانایی تبیین نحوۀ وابستگی و تأثیرات علّی ویژگیهای نوخاسته را به شکل قابل اتکایی داراست و از آنجا که ویژگی آگاهی کیفی شاخصههای مفهومی پیشگفته را داراست، این ویژگی نوخاسته دانسته میشود.
فلسفۀ ذهن
آگاهیکیفی
نوخاستهگرایی
تحویلناپذیری
دیدگاه علّی.
2010
06
22
23
54
https://jpt.isca.ac.ir/article_567_b0961dc27011d22d46d97e8a98e648ed.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
علیت ذهنی
مهدی
ذاکری
مسئلۀ علیّت ذهنی- دستکم از زمان دکارت - از مهمترین مسائل فلسفۀ ذهن بوده است. فیلسوفان دکارتی از آنجا که تعامل علّی نفس و بدن را مشکلساز میدانستند، هر یک به شیوهای رابطۀ علّی مستقیم میان نفس و بدن را کنار گذاشتند. با این حال، این مسئله با کنارگذاشتن نفس مجرّد دکارتی در دورۀ معاصر نیز حل نشده است و همچنان از مهمترین مسائل است. اگر مسئلۀ ذهن و بدن را اساسیترین مسئله در فلسفۀ ذهن معاصر به حساب آوریم، دستکم یک صورت مسئلۀ ذهن و بدن مسئلۀ علیّت ذهنی است. اگر در نظر دکارت تفاوت دو جوهر نفس و بدن مانعی بر سر راه تعامل علّی این دو به حساب میآمد، با اصالت دادن به امور فیزیکی نیز مسئله صورت دیگری پیدا میکند: ذهن چگونه میتواند نیروهای علّیاش را در جهانی که اساساً فیزیکی است، اعمال کند؟ فیلسوفان بر اساس دیدگاههای متفاوتشان دربارۀ علیّت و نیز چیستی ذهن، راهحلهای متفاوتی برای مسئلۀ علیّت ذهنی مطرح کردهاند، که به بخشی از این مسائل در این مقاله پرداخته میشود.
علیّت ذهنی
دوگانهانگاری
اصالت تعامل
فیزیکالیسم
طرد علّی
برونگرایی
بستهبودن فیزیک.
2010
06
22
55
88
https://jpt.isca.ac.ir/article_568_6f70dcb6d7dea87a8ee20e3d3dd4c20a.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
برونگرایی و برهان جابجایی آرام
محمود
مروارید
مطابق برونگرایی در محتوا، دستکم محتوای برخی از حالات التفاتی بر ویژگیهای درونی سوپروین نمیشود؛ به این معنا که ممکن است دو نفر از جهت ویژگیهای درونی کاملاً همانند یکدیگر باشند، و در عین حال محتوای حالات التفاتی آنها متفاوت باشد. تا کنون استدلالهای متفاوتی به نفع برونگرایی ارائه شده است که به پیدایش گونههای مختلفی از این دیدگاه انجامیده است، از جمله: برونگرایی انواع طبیعی، برونگرایی منفرد و برونگرایی اجتماعی. یکی از مسائل مهمی که پیرامون برونگرایی مطرح شده این است که آیا برونگرایی در محتوا با آموزۀ دسترسی ویژۀ انسان به محتوای حالات التفاتی خود، سازگار است یا نه. برهان جابجایی آرام از جمله برهانهایی است که برای اثبات ناسازگاری میان این دو آموزه طراحی شده است. در این نوشتار، برخی از مهمترین پاسخها به این برهان را گزارش و بررسی کرده، در پایان پاسخ پیشنهادی خود را مطرح خواهم کرد.
برونگرایی در محتوا
برونگرایی انواع طبیعی
برونگرایی منفرد
برونگرایی اجتماعی
آموزۀ دسترسی ویژه
برهان جابجایی آرام.
2010
06
22
89
133
https://jpt.isca.ac.ir/article_569_1f0b649ec4ee009267b2fde3a046d7ef.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
هویت شخصی؛ نگاهی به چند رویکرد رایج
حسین
شیخ رضایی
سئوال از هویت شخصی، چیستی آن و شرایط تداوم و استمرار چنین هویتی از جمله پرسشهای قدیمی در متافیزیک، فلسفۀ نفس و فلسفۀ ذهناند. مسئله آن است که اولاً، چه چیز هویت شخصی مرا میسازد و مرا از دیگران متمایز میکند و ثانیاً تداوم و استمرار «من» در طول زمان وابسته به چیست. هرگونه پاسخی به چنین پرسشهایی، نتایج و اثراتی در دیگر حوزههای فلسفه، مانند فلسفۀ حقوق و فلسفۀ دین خواهد داشت؛ چرا که مسائلی همچون: مجازات (در فلسفۀ حقوق) و رستاخیز (در فلسفۀ دین) به مفروض گرفتن گزارشی از تداوم هویت شخصی وابستهاند. در این نوشته، ابتدا ربط هویت شخصی و بدن را بررسی خواهیم کرد و در ادامه به ربط و ارتباط استمرار مغز یا هر بخش فیزیکی دیگری از بدن با تداوم هویت شخصی خواهیم پرداخت و پس از آن به استمرار حافظه و سایر ویژگیهای روانی در مقام تعریفکنندۀ هویت شخصی پرداخته و نشان خواهیم داد که چگونه مبتنیکردن هویت شخصی بر امور روانشناختی میتواند به بروز برخی مشکلات بیانجامد.
فلسفۀ ذهن/ نفس
هویت شخصی
حافظه
ویژگیهای درونی
امور روانشناختی
2010
06
22
134
152
https://jpt.isca.ac.ir/article_570_405f7a98754c75be2ab1048d419e07c6.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
مبانی پدیدارشناسی اخلاق
مریم
خدادادی
پدیدارشناسی اخلاق تنها رشتهای است که میتواند جنبههای تجربی یا کیفی قلمرو ارزشها را بررسی کند و همانند روانشناسی اخلاق صرفاً به جنبههای کارکردی آن محدود نیست. پدیدارشناسی یا تجربۀ پدیداری به چند معنا بهکار میرود و آنچه در اینجا مورد نظر است، پدیدارشناسی به معنای از سرگذراندن حالتی ذهنی به صورت اولشخص است، اما در مورد اینکه کدام حالات ذهنی میتوانند تجربۀ پدیداری داشته باشند، اختلافنظر وجود دارد؛ برخی برای آن خصیصۀ پدیداری را لازم میدانند و برخی نمیدانند؛ کسانی هم که لازم میدانند، یا خصیصۀ پدیداری را مختص به ادراکات حسی میدانند یا در مورد حالات ذهنی غیرحسی هم قائل به خصیصۀ پدیداریاند. در این مقاله به چگونگی امکان پدیدارشناسی اخلاق بر اساس این سه دیدگاه و مسئلۀ اشتراک و تمایز میان تجربههای اخلاقی میپردازیم و در پایان، به دو اشکال که دربارۀ امکان پدیدارشناختی اخلاق مطرح شده میپردازیم.
پدیدارشناسی
اخلاق
خصیصۀ پدیداری
ادراک حسی
ارزش.
2010
06
22
153
176
https://jpt.isca.ac.ir/article_571_ec2980eb9179580c95dd76f084a8eeaf.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1389
15
58
رابطۀ انسان و هستی؛ اقتضائات و موانع از نگاه مارتین هیدگر
ابراهیم
علیپور
در این نوشته، به اجمال به رابطۀ انسان و هستی از منظر مارتین هَیدگر- بهعنوان یکی از ژرفاندیشترین متفکران معاصر- پرداخته شده است. هیدگر به به تقرب انسان و هستی معتقد است و تمام مشکلات آدمیان از دوران افلاطون تا عصر حاضر را در جدایی این دو از هم میداند. اگر رابطه انسان و هستی به شکل مطلوبی شکل گیرد، انسان به تمام قابلیتهای ذاتی خود دست مییابد، تفکر رشد میکند و زبان در مسیر بیان حقیقت قرار میگیرد. در چنین تفکری انسان دیگر سرور کائنات نیست، بلکه شبان هستی است. بنابراین، او دیگر به زمین بهعنوان یک منبع تصرف نگاه نمیکند، بلکه بهعنوان منزلگاهی برای رشد و تعالی مینگرد. هیدگر دو عامل مهم تقرب انسان به هستی را تفکر و زبان میداند. از نظر او، سطحینگری عامیانه، ابزارگرایی افراطی و متافیزیک جاری، در تفکر فلسفی موانع اصلی این تقرب هستند. به اعتقاد او ماهیت انسان در حصار سوبژکتیویته و حیوان ناطق محبوس است. از اینرو، انسان در بسته به ذات خود و جدا مانده از هستی در بیفکری و غفلت غوطهور است و این آغاز تمام مصائب است.
هیدگر
انسان
هستی
وجود
دازاین
تفکر
زبان
متافیزیک
ابزارگرایی.
2010
06
22
177
201
https://jpt.isca.ac.ir/article_572_ca0e6515f86bf4151ccc798066df9c89.pdf