TY - JOUR ID - 69270 TI - نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن عربی و کیرکگور JO - نقد و نظر JA - JPT LA - fa SN - 1062-8952 AU - آرام, علیرضا AU - فاضلی, سید احمد AD - دکترای فلسفه اخلاق، قم، ایران. AD - استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم، قم، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 98 SP - 28 EP - 54 KW - ابن عربی KW - جاودانگی KW - حیات دینی KW - سعادت اخلاقی KW - کرکگور DO - 10.22081/jpt.2020.56086.1673 N2 - امسئله اصلی این مقاله مقایسه نسبت میان دو مفهوم سعادت و جاودانگی از منظر ابن‌عربی و کرکگور، به عنوان دو اندیشمند اسلامی و مسیحی است. مقصود از این مقایسه که با روش توصیفی - تحلیلی به پیش می‌رود، یافتن مبانی و پیامد آرای آنان در کنارِ کشفِ وجوه مشترک و متمایزِ دو دیدگاه در تقریر کارکرد دنیوی و اخروی اخلاق است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در اندیشۀ ابن‌عربی، سعادت به معنای تخلّق به اخلاق الله و تحقّق در اسماء ‌الله است؛ یعنی به‌لحاظ مفهومی معادل و به‌لحاظ مصداقی مساوق با جاودانگی است؛ بدین ترتیب انسان در قوس صعود با حرکت حبّی خویش به سمت سعادت اخلاقی و در‌نتیجه به مقصد جاودانگی حرکت می‌کند؛ اما از نگاه کرکگور اخلاق به معنای کسب فضایل دنیوی است که از نظر مفهومی و مصداقی از عمل به تکلیف الهی و جاودانه‌شدن با تفرّد مؤمنانه افتراق می‌یابد. کرکگور با تکیه بر ایمان، اخلاق را مرتبه افراد قاصر از امتحان الهی می‌داند و در‌نتیجه قهرمان فانیِ اخلاق را نازل‌تر از شهسوار جاودانِ ایمان می‌شناسد. در مقام داوری و با نظر به مبانی و مفروضات دو متفکر، به نظر می‌رسد خوانش ابن‌عربی که حیات دینی و اخلاقی را همسان می‌داند، بر نگرش کرکگور که اخلاق را مرتبه نازلی از حیات مؤمنانه می‌شمارد، ترجیح دارد UR - https://jpt.isca.ac.ir/article_69270.html L1 - https://jpt.isca.ac.ir/article_69270_93481b559406e2d045f9ae237416f569.pdf ER -