TY - JOUR ID - 64523 TI - پارادایم‌های الهیاتی و مسئله شرّ؛ با تأکید بر آرای برایان دیویس JO - نقد و نظر JA - JPT LA - fa SN - 1062-8952 AU - نصیری, منصور AU - ناصری, ذوالفقار AD - استادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی AD - دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران پردیس فارابی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 22 IS - 86 SP - 165 EP - 191 KW - پارادایم‌های الهیاتی KW - الهیات سنتی KW - الهیات جدید KW - مسئله شرّ KW - برایان دیویس DO - 10.22081/jpt.2017.64523 N2 - مسئله شرّ یکی از مسائل اساسی در فلسفه دین است که در پاسخ بدان دیدگاه‌های متضادی در آرای متفکران مختلف بیان شده است. پرسش این است که چرا متفکران مختلف رویکردهای متفاوت و گاه متضادی در پاسخ به مسئله شرّ برگزیده‌اند. در پاسخ به چنین پرسشی، با توجه به مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناسی خاص هر متفکر می‎توان با طرح نگاه پارادایمی به مسائل فکری، پاسخ‎گوی بسیاری از اختلاف‎نظرها شد. در تبیین چرایی اختلاف‌نظر فیلسوفان دین در پاسخ به مسائل الهیاتی، در این نوشتار به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان از دو نظام مفهومی یا پارادایم‌ الهیاتی سنتی و جدید سخن گفت‌ و تفاوت‌های تبیینی این دو رویکرد رقیب را در حل بسیاری از مسائل مانند مسئله شرّ به تفاوت در نظام‌های مفهومی ارجاع داد. این تفاوت‌های تبیینی از مسائل الهیاتی در آرای برخی فیلسوفان دین معاصر نمود بیشتری یافته است که در این مقاله، با تأکید بر رویکرد نوتومیستی برایان دیویس در تبیین‌گری مسئله شرّ، کوشیده‌ایم دلایل تقابل آن با آرای دیگر فیلسوفان دین معاصر را به تفاوت نظام‌های مفهومی آنها بازگردانیم و تأثیر و میزان موفقیت هر پارادایم را در پاسخ‌گویی به مسئله شرّ نشان دهیم. UR - https://jpt.isca.ac.ir/article_64523.html L1 - https://jpt.isca.ac.ir/article_64523_55eaa67889925fb1f1f0215c043306d8.pdf ER -