دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
معرفتشناسی عشق در عرفان مولوی تحلیلی در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی
6
32
FA
کمال
ملکیان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
k.malekiyan@razi.ac.ir
عیسی
نجفی
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول).
i.najafi@razi.ac.ir
10.22081/jpt.2020.68570
از نگاه فلسفی، بررسی معرفت عاطفی و به تع آن معرفت عرفانی که مبتنی بر عشق به خداست، چندان در سنت فلسفی غرب جایگاه شایستهای نداشته است. مطابق دیدگاه حاکم بر این سنت، عواطف و احساسات ارتباط چندانی با دستیابیهای عالی به معرفتِ «محض» ندارند. در این رویکرد، معرفت به منزلۀ «بسندگی یا تطابق حداکثری» میان «بازنمود ذهنی» و برخی «ذوات» در جهان خارج از ذهن فهمیده میشود؛ یعنی برخلاف «زبان» و «دادههای حسی»، «عواطف» هیچ چیز را «بازنمایی» نمیکنند و چیزی بیشتر از «پاسخهای ذهنی» به اشیا نیستند؛ همین امر موجب نادیدهگرفتن نقش حوزۀ عاطفی و احساسی انسان در کسب معرفت در این سنت بوده است. این امر متفکران غربی را برانگیخت تا به بازنگری مفهوم معرفت و راههای دستیابی به آن بپردازند. در این میان، هوسرل با تشخیص مفهوم «حیثِ التفاتی» به عنوان مهمترین ویژگیِ آگاهی، دریچهای تازه به مفهوم معرفت گشود. علاوه بر هوسرل، هایدگر نیز در پدیدارشناسی خاص خود نشان داد مفهومی از «معرفت» در دست است که اصیلتر از «بازنمودِ کارآمد» است. معرفت نزد هایدگر همان «گشودگی»است؛ پس عواطف و احساسات چگونگیِ بودن اشیا را بر ما «میگشایند».<br /> هدف مقاله پیش رو تحلیل کارکرد عشق بهمثابه قویترین و مهیجترین امر عاطفی و احساسی به روشی پدیدارشناختی و در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی برای شناخت معرفت عاطفی و عاشقانه در <em>مثنوی</em> مولوی است. یافتههای مبتنی بر تحلیلهای پدیدارشناختی اشعار <em>مثنوی</em>، امکان حصول معرفت عرفانی «عشق» را از خلال فروکاست و التفات عرفانی تأیید میکنند و نشان میدهند که معرفت عرفانی نهتنها امکانپذیر است، بلکه شیوهای از معرفت است که کمتر در جریان سنت فلسفی غرب به آن پرداخته شده است.
پدیدارشناسی,معرفت عاطفی,عشق,معرفت عرفانی,مولوی,هوسرل,هایدگر,مرلوپونتی
https://jpt.isca.ac.ir/article_68570.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68570_e3fd8ddcb0c250819d7a9a2e041c970d.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
اخلاقمحوری یا باورمحوری؟ تحلیلی انتقادی از حکمت جهاد ابتدایی
33
55
FA
رحیم
دهقان
0000-0002-5418-5085
دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
r_dehghan@sbu.ac.ir
10.22081/jpt.2020.68571
این پژوهش در پی تبیین و تحلیل حکمت جهاد ابتدایی است. پرسش اساسی این است که فلسفه یا حکمت جهاد ابتدایی در اندیشه اسلامی چیست؟ اندیشمندان در پاسخ به این مسئله سه نظریه را بیان کردهاند. برخی فلسفۀ جهاد ابتدایی را بر اساس حق طبیعی انسان تبیین کردهاند؛ برخی آن را بر اساس حق الهی و برخی دیگر آن را لازمۀ تعالی دین اسلام بر دیگر ادیان دانستهاند. این سه نگرش، در تبیین فلسفۀ جهاد ابتدایی «باور و اعتقاد» را محور قرار داده و هدف از جهاد ابتدایی را محو شرک و گسترش باور توحیدی و الهی دانستهاند. بررسیهای این پژوهش که با روش تحلیلی و استنادی انجام پذیرفته است، نشان میدهد در کنار تبیینهای سهگانه یادشده، میتوان از تبیین چهارمی نیز سخن گفت. این تبیین چهارم که مختار نویسنده است، برخلاف سه رویکرد پیشین که ایدۀ شرکستیزی و مقابله با باورهای غیرالهی را به عنوان حکمت جهاد ابتدایی مطرح میکنند، بر محور «رفتار و عمل» تمرکز داشته و فلسفۀ جهاد ابتدایی را مبارزه با بیاخلاقیها و بدعهدیها میداند.
جهاد ابتدایی,باورمحوری,اخلاقمحوری,شرکستیزی,تعالی اسلام
https://jpt.isca.ac.ir/article_68571.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68571_c7ce24979d868dc0786d1ab134fe8a1b.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
بازپژوهی معیارها و فواید تقسیم توحید به نظری و عملی،با تأکید بر کلام امامیه
56
90
FA
محمد میثم
حقگو
0000-0002-8583-6557
ارزیاب علمی تولیدات مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران ـ استاد دروس معارف دانشگاه علامه طباطبایی
haghgoo@whc.ir
10.22081/jpt.2020.68574
برخی از اندیشوران معاصر امامیه در آثار کلامی خود مراتب توحید را به دو قسم «نظری» و «عملی» تقسیم کرده، تعریفها و شاخصهایی را در تبیین این تقسیمبندی مطرح کردهاند. بررسی این آثار نشان میدهد که مفاد تعریف و ضوابط تقسیم، اشکالهایی دارد که رفع آنها به واکاوی دقیقتری نیازمند است. همچنین عدم کاربست این تقسیم در برخی دیگر از آثار، میطلبد که فواید آن بررسی مجدّد شود.<br /> در نتیجۀ این تحقیق کتابخانهای ـ تحلیلی مشخص گردید که الف) توحید نظری تنها در حوزه بینش مطرح است، ولی توحید عملی در ساحتهای کشش، منش و کنش وجود دارد؛ ب) مبتکر این تقسیم در کلام امامیه، شهید مطهری است و پیش از ایشان تقسیم مزبور بهکار نرفته است؛ ج) اگرچه میتوان دربارۀ اِعراض اغلب متکلمان امامیه از تقسیم توحید به نظری و عملی توجیههایی ارائه کرد، این تقسیم فوایدی نیز دارد که در مجموع مفیدبودن آن را اثبات میکند.
توحید نظری,توحید عملی,کلام امامیه,شهید مطهری
https://jpt.isca.ac.ir/article_68574.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68574_06ea24cd75373d6aa254745253ce89e0.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
بررسی و نقد براهین وجودی از منظر گراهام اُپی
91
116
FA
فرح
رامین
گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
f.ramin@qom.ac.ir
فریده
محمد زمانی
گروه کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
mohamad_zamani69@yahoo.com
10.22081/jpt.2020.68576
در تاریخ فلسفه، کمتر استدلالی است که همچون برهان وجودی نظر متفکران را به خود جلب کرده باشد. گراهام اُپی، فیلسوف دین معاصر استرالیایی، خداناباوری است که با بررسی انواع برهانهای وجودی، کوشیده است نقاط ضعف آنها را بنمایاند. در این پژوهش، در پیِ پاسخ به این پرسش هستیم که اُپی چگونه برهان وجودی را صورتبندی کرده است و انتقادهای وی بر هر یک از این صورت بندیها چیست؟ هدف این نوشتار آن است که با روشی تحلیلی، ردهبندی و انتقادهای اُپی بر برهانهای وجودی را تبیین نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روایتهای متعددی هستند که ذیل عنوان برهان وجودی قابل دستهبندیاند. از نظر اُپی، ویژگی اصلی این استدلالها آن است که باید پیشینی باشند تا تحت عنوان برهان وجودی قرار گیرند. عامترین انتقادهای اُپی بر این ردهبندیهای هشتگانه، مصادره به مطلوببودن، ارزش معرفتی نداشتن، انکار وقوع تناقض در فرض نبود خدا در خارج و عدم تصور موجودی با اوصاف لایتناهی میباشد. نتایج برگرفته از تحقیق آن است که با توجه به چالشهای فرا روی برهانهای وجودی برای اثبات وجود خداوند، اینگونه استدلالها، تواناییهای مورد انتظار از یک برهان اثبات وجود خدا را برآورده نمیسازند؛ هرچند که الحاد اُپی و تصور وی از وجود و اوصاف خداوند قابل پذیرش نیست.
گراهام اُپی,برهان وجودی,وجود خدا,مصادره به مطلوب,ضرورت وجود
https://jpt.isca.ac.ir/article_68576.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68576_385cca54063fa6c109270d974a4ab15a.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند
117
140
FA
یداله
رستمی
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور.تهران.ایران.
rostami17@pnu.ac.ir
10.22081/jpt.2020.68577
مسئله مورد بررسی این نوشته، بررسی و نقد دیدگاه گریفین درباره قدرت خداوند است. مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی در پیِ بررسی دیدگاه گریفین درباره قدرت خداوند در چارچوب الهیات پویشی اوست. اینکه قدرت خداوند، محدود، ترغیبی و انگیزاننده است و موجودات را در جهت اهداف اولیه و آرمانی تطمیع میکند و آنها را برمیانگیزاند. او برای این ادعا، به ضرورت متافیزیکی و مداقه درباره معنای موجودات واقعی متوسل میشود و به این نتیجه میرسد که همه موجودات از قدرت ذاتی برخوردارند و خدا نمیتواند بر آنها کنترل یکجانبه داشته باشد، بلکه تنها با قدرت ترغیبی است که بر آنها تأثیر میگذارد. انتقادهای وارد بر دیدگاه گریفین، اشکالات مبنایی و بنایی است و منتقدان چارچوب و پیشفرضهای گریفین را مورد نقد قرار دادهاند. اینکه اولاً در دیدگاه او ابهام وجود دارد؛ ثانیاً او مالکیت قدرت را انحصاری دانسته است؛ ثالثاً کنترل موجودات را صرفاً فیزیکی دانسته است؛ رابعاً افزون بر اینکه دیدگاهش ناسازگاری درونی دارد، قدرت خدا را در سطح موجودات تلقی کرده است.
الهیات پویشی,دیوید گریفین,قدرت مطلق خداوند,علیت فاعلی ترغیبکننده,علیت فاعلی اجبارکننده,جهان واقعی
https://jpt.isca.ac.ir/article_68577.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68577_d935a5d38c53afe5dc228d10abb4c73e.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
بررسی تطبیقی برهان بر وجود خدا از طریق آگاهی در آرای سوئینبرن و ملاصدرا
141
162
FA
یارعلی
کرد فیروزجایی
گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشکده فلسفه و اخلاق دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم
firouzjaei@bou.ac.ir
10.22081/jpt.2020.68578
یکی از استدلالها بر وجود خداوند استدلال از طریق آگاهی است. این استدلال در فلسفۀ معاصر غربی تدوین شده است و برای اولینبار سوئینبرن آن را صورتبندی کرده است. به ادعای او پیش از وی کسی این استدلال را تقریر نکرده است، جز آنکه جان لاک اشارهای مبهم به آن داشته است. در این استدلال، وجود پدیدههای ذهنی مانند احساسات، عواطف، نیّات و اندیشهها که از نظر علمی تبیینناپذیرند و تنها تبیین ناظر به شخص را قبول میکنند، دال بر وجود خدا شمرده میشوند. تقریر سوئینبرن از این استدلال تقریری استقرایی است و احتمال وجود خدا را تأیید و تقویت میکند. با بررسی استدلالها بر وجود خداوند در سنّت فلسفه اسلامی، درمییابیم برای نخستینبار ملاصدرا نیز از طریق آگاهی عقلی بر وجود خدا استدلال کرده است. استدلال ملاصدرا از طریق آگاهی بر وجود خدا استدلالی قیاسی و مفید یقین است. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی این دو تقریر از برهان از طریق آگاهی بر وجود خداوند در دو سنت فلسفی غربی و اسلامی بررسی میگردد و نقاط اشتراک، افتراق و قوّت و ضعف آنها با هم مقایسه میشوند.
برهان بر وجود خدا,آگاهی,ادراک عقلی,ملاصدرا,سوئینبرن.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68578.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68578_68974b170b5d817f1f9c115bb3f68343.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
25
97
2020
03
20
دلایل نقلی مشروعیتبخشی انتخاب
163
187
FA
حسین
واله
به دلیل گرایش تطبیقی
h_valeh@sbu.ac.ir
10.22081/jpt.2020.68579
دلایل نقلی کافی برای مشروعیتبخشی انتخاب وجود دارد. رویکرد مخالفان این دیدگاه در نفی دلالت این ادله از طریق حمل آنها بر معنای خلاف ظاهر، متضمن استدلال دوریْ است. اشکال آنان به اعتبار سندی روایتهای باب مربوط نیز وارد نیست. دلیل اینکه آنها اصرار کردهاند بیعت مدخلیتی در فعلیت ولایت ندارد آن است که ولایت را مترادف با وجوب طاعت گرفتهاند و اطلاق ادلۀ وجوب طاعت را مثبت اطلاق ولایت دانستهاند. راز اینکه میان ولیّ معصوم و ولیّ غیرمعصوم از نظر مشروعیت سیاسی به معنای نفوذ تصرفات و حرمت براندازی فرق میگذارند، آن است که نصب الهی به ولایت را به معنای جعل استقلالی حکم وضعی میدانند. اگر نصب به ولایت را به معنای جعل حکم تکلیفی به واگذاری سرپرستی امت به ولیّ و در نتیجه وجوب طاعت از او بدانیم، این استغراب از میان میرود؛ زیرا میان حرمت بالذات و حرمت بالعرض انتخاب غیرمعصوم میتوان فرق نهاد. در این مقاله به روش تحلیل منطقی دلایل منکران مشروعیتبخشی انتخاب شرح و نقد میگردد و علت رویکرد آنان تبیین میشود.
انتخاب,بیعت,مشروعیتبخشی,ولایت
https://jpt.isca.ac.ir/article_68579.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_68579_3dbc6c82f19aef5b213394bc4d82a3ea.pdf