ORIGINAL_ARTICLE
نقش معرفتشناختی عواطف در پیدایش اعتقادات
مطابق دیدگاه رایج، احساسات و عواطف همواره مانع تعقل صحیح هستند و برای اینکه تفکری سالم داشته باشیم لازم است تا آنجا که ممکن است ساحت معرفتی را از هرگونه تأثیرپذیری از عواطف برحذر بداریم. کثرین الجین، کلیت این دیدگاه را نفی میکند و معتقد است که در بسیاری از موارد عواطف و احساسات بازدهی معرفتی درست و قابل اعتمادی دارند. اما به نظر میرسد اولاً استدلال الجین قابل دفاع نیست و ثانیاً حتی اگر بتوان تصویر صحیحی از دیدگاه او ارائه داد، آن چیزی نیست که در دیدگاه رایج نفی شود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_455_041e5d03008fdc6bb18bb1fc29ab5d80.pdf
2011-03-21
2
29
عقل
عاطفه
باور
معرفت
فهم
الجین
محمدعلی
مبینی
mobini@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
وینرایت، ویلیام، (1385) عقل و دل؛درآمدی به نقد عقل عاطفی، ترجمۀ محمدهادی شهاب، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
1
Armstrong, David M., (1973) Belief, Truth and Knowledge, Cambridge University Press.
2
Brun, Georg and Dominique Kuenzle, (2008) “Introduction: A New Role for Emotions in Epistemology?” in Georg Brun, Ulvi Doguoglu and Dominique Kuenzle (eds. ), Epistemology and Emotion, (England: Ashghat, 2008), pp. 1-31.
3
Casati, R. & Tappolet, C., (1998) (eds) European Review of Philosophy (Response-Dependence), 3 (1998)
4
Corradi, Fiumara, G., (2001), The Mind's Affective Life; A Psychoanalytic and Philosophical Inquiry, USA: Taylor & Francis.
5
Dretske, Fred, (1971) “Conclusive Reasons,” Australasian Journal of Philosophy, 49, pp. 1-22.
6
Elgin, Catherine, Z., (2008) “Emotion and Understanding. ” In Georg Brun, Ulvi Doguoglu and Dominique Kuenzle (eds. ), Epistemology and Emotion, England: Ashghat, 2008, pp. 33-49.
7
ـــــــ , (1996) Considered Judgment, Princeton: Princeton UniversityPress.
8
Goldman, Alvin, I., (1967) "A Causal Theory of Knowledge. " The Journal of Philosophy , 64, 12: 355-372; Reprinted in Louis, P. Pojman, ed. The Theory of Knowledge, pp. 144-153.
9
Hume, David., [1739/40] (1967) A Treatise of Human Nature. Oxford: Clarendon Press.
10
Johnston, Mark., (1989) ‘Dispositional Theories of Value’, Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volume 63: 139–74.
11
Kornblith, Hilary, (2001) “Internalism and Externalism: A Brief Historical Introduction,” in Hilary Kornblith, ed. , Epistemology; Internalism and Externalism, Blackwell, 2001, pp. 1-9.
12
Sousa, Ronald, (2008) "Emotion," The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http: //plato. stanford. edu/archives/fall2008/entries/emotion/>.
13
Pojman, P. Louis, (1986) Religious Belief and the Will, London: Routledge & Kegan Paul.
14
Ramsy, Frank, (1931) The Foundations of Mathematics, and Other Logical Essays, Routledge.
15
Skyrms, Brian, (1967) “The Explication of ‘X knows that p’,” Journal of Philosophy, 64, pp. 373-389.
16
Unger, Peter, (1968) “An Analysis of Factual Knowledge,” Journal of Philosophy, 65, pp. 157-170.
17
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ فرضیهربایی با استقراء و حدس
برای روشنساختن این مسئله که آیا فرضیهربایی، از هویت مستقلی برخوردار است یا آنکه قابل ارجاع به یکی از گونههای مرسوم و متعارف استدلال در منطق و فلسفه است، مهمترین عناوینی که باید رابطه فرضیهربایی با آنها بررسی شود، استقراء و حدس و قضایای حدسی است. دربارۀ رابطۀ فرضیهربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یکدیگر میداند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای میگیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل بردهاند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل بردهاند؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یکدیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. در این مقاله ابتدا، سه دیدگاه مزبور در قالب دو عنوان کلی «تحویلگرایی» و «غیرتحویلگرایی» بررسی میشود و در ادامه به رابطۀ قضایای حدسی با فرضیهربایی پرداخته میشود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_456_8370b268c17fae81413dd04c737eabe0.pdf
2011-03-21
30
68
فرضیهربایی
استنتاج بهترین تبیین
استقراء
حدس
قضایای حدسی
قیاس.
منصور
نصیری
nasirimansour4@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ابن سینا، (1331)، دانشنامه علایی، تصحیح: محمد مشکوة، تهران: انجمن آثار ملی.
1
ـــــــ ، (1966م) البرهان من کتاب الشفاء، تحقیق: عبدالرحمن بدوی، قاهره: دارالنهضة العربیة، الطبعة الثانیة.
2
الحلی، حسن بن یوسف (علامه حلی)، (1363) الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، اشراف: محسن بیدارفر، قم: بیدارفر.
3
خوانساری، محمد، (1376) فرهنگ اصطلاحات منطقی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
طوسی، خواجه نصیر، (1375) اساس الاقتباس، تحقیق و تعلیق: سید عبدالله انوار، تهران: نشر مرکز.
5
مظفر، محمدرضا، (بیتا)المنطق، قم: اسماعیلیان.
6
7.Atocha, Aliseda, (2008) Abductive Reasoning, Logical Investigations into Discovery and Explanation, National Autonomous University of Mexico.
7
8. Burks, W. (1946) "Peirce's Theory of Abduction", in: Philosophy of Science, Vol. 13, No. 4.
8
9. Davidson, Herbert A., (1992), Alfarabi, Avicenna, and Averroes on Intellect, Oxford University Press.
9
10. Fumerton, R. A., (1980) "Induction and Reasoning to the Best Explanation", Philosophy of Science.
10
11. Harman, Gilbert H., (1965) “The Inference to the Best Explanation,” The Philosophical Review, 74. 1.
11
12.ameer, Joep, (1994) Al-Fārābī and Aristotelian syllogistics: Greek Theory and Islamic Practice, Brill, Leiden, The Netherlands.
12
13. ipton, peter, (2000) "Inference to the Best Explanation" in: W. H. Newton-Smith (ed) A Companion to the Philosophy of Science,Blackwell.
13
14.Peirce, C. P., (?????) Collected Papers of Charles Sanders Peirce, edited by C. Hartshorne, P. Weiss, Cambridge: Harvard University Press.
14
15.Psillos, Stathis, (2009) Knowing the Structure of Nature, Essays on Realism and Explanation, Palgrave Macmillan.
15
16.Schurz, G., (2008) "Patterns of abduction", Springer Science: Business Media B. V. 2007, Synthese.
16
ORIGINAL_ARTICLE
نظریههای نفسشناسی متکلمان امامی سدههای میانی و کارکرد آنها در تبیین آموزۀ معاد
مسئلۀ چیستی حقیقت انسان یکی از مسائل اختلافی در میان عالمان و متکلمان امامی است. در یک ردهبندی کلی میتوان گفت که سه نظریه دربارۀ چیستی انسان درمیان متکلمان امامی وجود دارد. برخی از متکلمان امامی حقیقت انسان را عبارت از جوهر مجرد متعلق به بدن شمردهاند. برخی بر آن رفتهاند که انسان عبارت از همین پیکر محسوس و مشهود است. و گروهی دیگر برآنند که حقیقت انسان اجزائی اصلی در بدن است که پایا و دگرگونیناپذیر است. از نظر جایگاه بحث، متکلمان پیش از ابنمیثم بحرانی، بحث حقیقت انسان و چیستی نفس را در بحث تکلیف و ذیل مباحث عدل الهی مطرح کردهاند؛ زیرا مسئلۀ ایشان، تعریف مکلف و صفات و شرایط وی بوده است. متکلمان پس از ابن میثم بحرانی با چرخشی آشکار، بحث از چیستی انسان را در مبحث معاد مطرح کردهاند. زیرا مسئله ایشان تبیین آموزۀ معاد بر پایۀ تعریف انسان بوده است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_457_666fa30d36c41b8e143dc727a05f462f.pdf
2011-03-21
69
108
نفس
بدنٰ
متکلمان امامیه
معاد.
علی نقی
خدایاری
alikhodayari110@yahoo.com
1
alikhodayari110@yahoo.com
AUTHOR
قرآن کریم
1
آشتیانی، (1399ه.ق) لوامع الحقائق فی أصول العقائد، بیروت: دارالمعرفة للطباعة و النشر.
2
ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، دار احیاء الکتب العربیة.
3
ابن بابویه، منتجب الدین، (1366) الفهرست، قم: کتابخانه آیة الله مرعشی.
4
ابن حنبل، احمد، مسند ابن حنبل بیروت: دار صادر.
5
ابن شعبه حرانى، حسن بن علی بن حسین، (1363) تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیه وآله، تحقیق: على اکبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
6
ابن شهرآشوب مازندرانى، (1328) محمد بن على، متشابه القرآن و مختلفه، اتتشارات بیدار.
7
ابن ماجه قزوینی، محمّد بن یزید، سنن ابن ماجة، تحقیق محمّد فؤاد عبدالباقى، دارالفکر، بیروت.
8
ابن ملاحمی، رکن الدین، (1386) الفائق فی اصول الدین، تحقیق: ویلفرد مادلونگ و مارتین مکدرموت، مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین.
9
10. ابن نوبخت، ابو اسحاق ابراهیم، (1386) الیاقوت فى علم الکلام، تحقیق، على اکبر ضیائى، قم: کتابخانه آیة اللَّه مرعشى.
10
11. اشعرى، ابوالحسن على بن اسماعیل (1419ه.ق) مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، تحقیق: محمد محیى الدین عبد الحمید، بیروت: المکتبة العصریة.
11
12. اشمیتکه زابینه، (1378) اندیشههای کلامی علامه حلی، ترجمه: احمد نمایی، آستان قدس رضوی.
12
13. بحرانى، میثم بن على بن میثم، قواعد المرام فى علم الکلام، تحقیق: سید احمد حسینى، قم: کتابخانه آیة اللَّه مرعشى.
13
14. بخاری، محمّد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، بیروت: دارالفکر.
14
15. بریدی آبی، اشرف الدین صاعد، (1970م) الحدود و الحقائق، تحقیق: حسین علی محفوظ، بغداد: مطبعةالمعارف.
15
16. تهرانى، آقا بزرگ، (1403ه.ق) الذریعة إلى تصانیف الشیعة، بیروت: دار الأضواء، چاپ سوم.
16
17. جوینى، عبد الملک بن عبداللَّه، (1416ه.ق) الارشاد الى قواطع الادلة فى اصول الاعتقاد، تحقیق: اسعد تمیم مؤسسة الکتب الثقافی.
17
18. حلبى، ابو الصلاح، (بیتا) الکافی، تحقیق: رضا استادی، اصفهان: مکتبة الامام امیرالمؤمنین. ـــــــ ، تقریب المعارف، (1417ه.ق) تحقیق و نشر: فارس تبریزیان حسون.
18
19. حلی، حسن بن سلیمان، مختصر البصائر، تحقیق: مشتاق مظفر.
19
20. حلى، حسن بن یوسف (علامه حلی)، (1362) انوار الملکوت فى شرح الیاقوت، تحقیق: محمد نجمى زنجانى، انتشارات رضى و بیدار.
20
21. ـــــــ ، تسلیک النفس الی حضیرة القدس، (1426 ه.ق)تحقیق: فاطمه رمضانی، قم: مؤسسه امام صادق(ع).
21
22. ـــــــ ، کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق: زنجانی.
22
23. ـــــــ ، کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق: جعفر سبحانى.
23
24. ـــــــ ، مناهج الیقین فى اصول الدین، (1415ه.ق) تحقیق: یعقوب جعفرى مراغى، دار الاسوة للطباعة و النشر.
24
25. حلى، نجم الدین جعفر بن حسن (محقق حلی)، (1414ه.ق) المسلک فى اصول الدین، تحقیق: رضا استادى، مشهد: آستان قدس رضوى.
25
26. حمصی رازی، سدید الدین محمود، (1414ه.ق) المنقذ من التقلید، تحقیق و نشر: مؤسسة النشر الاسلامی.
26
27. خدایاری، علی نقی، «بررسی آموزههای اختلافی میان شیخ مفید و نوبختیان بر پایه احادیث الکافی»، مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی، ج5.
27
28. خواجویی، محمد اسماعیل بن حسین، (1418ه.ق) جامع الشتات، تحقیق: سید مهدی رجایی.
28
29. سید مرتضی، علی بن حسین موسوی، (1405ه.ق) رسائل المرتضی، مقدمه و اشراف: سید احمد حسینی، اعداد: سید مهدی رجایی، قم: دار القرآن الکریم.
29
30. ـــــــ ، (1411ه.ق) الذخیرة فی علم الکلام، تحقیق: احمد حسینی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
30
31. ـــــــ ،(1325ه.ق) الأمالی (غرر الفرائد و درر القلائد)، تصحیح وتعلیق: سید محمد بدر الدین نعسانی حلبی، قم: کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی.
31
32. ـــــــ ،(1414ه.ق) شرح جمل العلم و العمل، تحقیق: یعقوب جعفرى مراغى، قم: دار الاسوة للطباعة و النشر.
32
33. سیورى حلى، مقداد بن عبد اللَّه، ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین.
33
34. صدوق، محمد بن على بن بابویه، (1414ه.ق) الأمالى، تحقیق: مؤسسه بعثت.
34
35. ـــــــ ، الاعتقادات، تحقیق: عصام عبدالسید، کنگره جهانی شیخ مفید.
35
36. ـــــــ ، التوحید، (1387ه.ق) تحقیق: سید هاشم حسینى تهرانى، قم: جامعه مدرسین.
36
37. ـــــــ ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،(1368ه.ش) تحقیق: حسن خرسان ، قم: الشریف الرضی.
37
ـــــــ ، علل الشرایع،(1386ه.ق) نجف: المکتبة الحیدریة.
38
39. ـــــــ ، عیون أخبار الرضا(ع)، (1378ه.ق) انتشارات جهان.
39
40. ـــــــ ، کمال الدین و تمام النعمة، تحقیق: على اکبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
40
41. ـــــــ ، معانى الأخبار، قم: دفترانتشارات اسلامى.
41
42. ـــــــ ، من لا یحضره الفقیه، قم: جامعه مدرسین.
42
43. صفار، محمد بن حسن، (1404ه.ق) بصائر الدرجات الکبرى فى فضائل آلمحمّد، تصحیح و تعلیق: محسن کوچه باغى تبریزى، قم: منشورات مکتبة آیة اللَّه العظمى مرعشى نجفى.
43
44. طبرانى، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، تحقیق: حمدى عبدالمجید السلفى، قاهره: مکتبة ابن تیمیة.
44
45. طبرسى، ابو على فضل بن حسن، (1415ه.ق) مجمع البیان فى تفسیر القرآن بیروت: مؤسسة الأعلمى للمطبوعات.
45
46. طوسی، ابو جعفر محمّد بن حسن، (1364) تهذیب الأحکام، تحقیق: سید حسن خرسان، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
46
47. ـــــــ ، الاقتصاد الهادی الى طریق الرشاد، اصفهان: مکتبة جامع چهلستون.
47
48. ـــــــ ، التبیان، (1409ه.ق) تحقیق: احمد حبیب قصیر العاملى، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
48
49. ـــــــ ، المقدمة فی المدخل الی صناعة علم الکلام، در الرسائل العشر، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
49
50. ـــــــ ، تمهید الاصول، (1362) تحقیق عبدالمحسن مشکاة الدینى، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
50
51. طوسی ، محمد بن محمد (خواجه نصیرالدین)، (1416ه.ق) قواعد العقائد، تحقیق: علی ربانی گلپایگانی، قم: مرکز مدیریت حوزه علیمه.
51
52. ـــــــ ، بقاء النفس بعد فناء الجسد، شرح ابوعبدالله زنجانی.
52
53. کلینی، محمد بن یعقوب، (1363) الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری تهران: دار الکتب الاسلامیة.
53
54. کوفی اهوازی، حسین بن سعید، (1363) کتاب المؤمن، تحقیق و نشر: مدرسه امام مهدی.
54
55. مجلسى، محمّد باقر،(1403ه.ق) بحارالأنوار، بیروت: مؤسسه وفاء.
55
56. مفید، محمد بن نعمان (شیخ مفید)، (1410ه.ق) المقنعة، تحقیق: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
56
57. ـــــــ ، (1413ه.ق(الف)) اوائل المقالات فی المذاهب والمختارات، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
57
58. ـــــــ ، (1413ه.ق(ب)) تصحیح اعتقادات الامامیه، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
58
59. ـــــــ ، (1413ه.ق(ج))، المسائل السرویة، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
59
60. ـــــــ ، (1413ه.ق(د)) النکت فى مقدمات الاصول، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
60
61. ـــــــ ، (1413ه.ق(و)) تفضیل أمیرالمؤمنین7، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
61
62. ـــــــ ، (1413ه.ق(ه.))الارشاد فى معرفة حجج اللَّه على العباد، قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
62
63. ـــــــ ، (بیتا) الامالى، تحقیق: حسین استاد ولى، على اکبر غفارى، قم: جامعه مدرسین.
63
64. مقری نیشابوری، محمد بن حسن، (1385) التعلیق، تحقیق: محمود یزدی مطلق (فاضل)، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
64
65. ـــــــ ،( 1414ه.ق ) الحدود، تحقیق: محمود یزدی مطلق (فاضل)، قم: مؤسسة الامام الصادق7.
65
66. مکدرموت، مارتین، (1372) اندیشههاى کلامى شیخ مفید، ترجمه: احمد آرام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
66
67. مکی عاملی، محمد بن جمال الدین، (1418ه.ق) ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، تحقیق و نشر: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.
67
68. نجاشى، احمد بن على،(1416ه.ق) رجال النجاشى، تحقیق سید موسى شبیرى زنجانى، قم: مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ پنجم.
68
69. نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، بیروت: دارالفکر.
69
70. همدانی اسدآبادی، (بیتا) عبدالجبار بن احمد، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، تحقیق: عبدالحلیم محمود و دیگران، مصر: الدار المصریة للتألیف و الترجمة.
70
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر «الاهیات عملی» در اندیشۀ دینیِ مدرن
این مقاله در صدد معرفی الاهیات عملی (practical theology) و نحوۀ صورتبندی آن در تاریخ اندیشۀ مدرن دینی در مسیحیت است. برای انجام این معرفی، به الف) زمینههای تاریخی و اجتماعی (سکولاریزاسیون در غرب)؛ ب) اندیشههای الاهیاتیِ پیشین (الاهیات شبانی و الاهیاتی اخلاقی)؛ ج) شخصیتها و متفکران اثرگذار، مراکز، کتابها، و نشریاتی که در به وجود آمدن این الاهیات سهم بسزایی داشتهاند؛ و د) وظایف توصیفی، تفسیری، هنجاری، و عملیِ این الاهیات، در این نوشته مورد اشاره قرار خواهند گرفت.
https://jpt.isca.ac.ir/article_458_073f0812e513ba20784aec5f9d1fdde7.pdf
2011-03-21
109
135
الاهیات
جامعه
زندگی
اخلاق
سکولاریزاسیون
وظایف نظری (توصیف و تفسیر
وظایف عملی(رهبری)
حبیب الله
بابایی
habz109@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
چارلز دیویس، (1387) دین و ساختن جامعه: جستارهایی در الهیات اجتماعی، ترجمۀ محمد جواد غلامرضا کاشی، تهران: انتشارات یادآوران.
1
Beaudoin, Tom, (2008), Witness to Dispossession The Vocation of a Post-Modern Theologian, New York, Orbis Books, Maryknoll.
2
Browning,Don S. (1996), Fundamental Practical Theology, descriptive and strategic proposals. USA: Fortress Press, Minneapolis.
3
Heitink, Gerben, (1999), Practical theology, history, theory, action domains: manual for practical, Traslated by Reinder Bruinsma. UK: Cambridge.
4
Hunter, Rodney, J. (ed.) Dictionary of Pastoral Care and Counseling.
5
Kelly, Brian M. (1999), “Practical Theology and Evangelism,” from http: //www. Kristenonlinecom/download/book/Practical%20Theology%20and%20Evangelism. pdf
6
Lynch, Gordon, (2005) Understanding Theology and Popular Culture, USA: Blackwell Publishing.
7
Maddox, Randy, L. (1991), “Practical Theology, a Discipline in Search of Definition,” Perspectives in Religious Studies, p.18.
8
ـــــــ , (Spring 1999), “Spirituality and Practical Theology: Trajectories toward Reengagement,” Association of Practical Theology Occasional.
9
Osmer, Richard, R. (2008), Practical Theology An Introduction, Grand Rapids, Michigan/ Cambridge, U. K. William B. Eerdmans Publishing Company.
10
Pattison, Stephen, (2007), The Challenge of Practical Theology, Selected Essays, (London and Philadelphia Jessica Kingsley ublishers.
11
Tracy, David, (1996), Blessed Rage for Order The New Pluralism in Theology, Chicago and London, The University of Chicago Press.
12
Victor, Anderson, (1998), Pragmatic Theology: Negotiating the Intersections of Amertican Philosophy of Religion & Public Theology, State University of New York Press.
13
Volf, Miroslav, (1996) Exclusion and Embrace: A Theological exploration of Identity Otherness, and Reconcilaation. Nashville: Abingdon Press.
14
Woodward, James & Pattison, Stephen, (2000) The Blackwell Reader in Pastoral and Practical Theology, USA, Malden, Massachusetts: Blackwell Publishers.
15
ORIGINAL_ARTICLE
کرامت آدمی در اخلاق کانتی
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتبندیهای سهگانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامدهای سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته میشود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_459_188a5e8820215b577e20620c99f1daa5.pdf
2011-03-21
136
167
مهدی
اخوان
m_akhavan78@yahoo.
1
استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی com
AUTHOR
راس، دیوید، (1386) نظریۀ اخلاقی کانت، شرحی بر «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق»کانت، ترجمۀ محمدحسین کمالینژاد، تهران: انتشارات حکمت.
1
ریچلز، جیمز، (1378)فلسفه اخلاق، ترجمۀ آرش اخگری، تهران: انتشارات حکمت.
2
سالیوان، راجر، (138۰)اخلاق در فلسفۀ کانت، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: انتشارات طرح نو.
3
کورنر، اشتفان، (1367) فلسفه کانت، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی.
4
کاپلستون، فردریک، (1375)تاریخ فلسفه، ج6، ترجمۀ اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
5
کانت، ایمانوئل، (1388)درسهای فلسفه اخلاق، ترجمۀ منوچهر صانعی درهبیدی، انتشارات نقش و نگار، چاپ چهارم.
6
ـــــــ ، (1382) «دربارۀ حق فرضی دروغ گفتن به انگیزههای نوع دوستانه»، ترجمۀ سید حسن اسلامی، در دروغ مصلحتآمیز: بحثی در مفهوم و گستره آن، ص467-473، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
7
ـــــــ ، (1369)بنیاد مابعدالطبیعۀ اخلاق [گفتاری در حکمت کردار]، ترجمۀ حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
8
O'Neill onora, (2004) ''kant: Rationality as practical Reason''(chap 6) in the Oxford Handbook of Rationality, Oxford University Press.
9
Cummiskey, David, (1996) Kantian Consequentialism, Oxford University Press.
10
Sullivan, J. Rajer, (1994) An introduction to kant's Ethics, Cambridge University Press.
11
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای خیال نبوی در نظر توماس آکوئیناس
توماس آکوئیناس ضمن بحث دراز دامن از نبوت -که همه جا پیوسته با پیشگویی است- چگونگی حصول معرفت نبوی را نیز مطمح نظر قرار میدهد؛ او مناسبترین دریافت فراطبیعی ویژۀ نبی را دریافت خیالی میداند. این نوشتار در پی کشف ویژگیهای این دریافت ویژه است؛ در این راستا، ابتدا ضمن بررسی قوۀ خیال از نظر آکوئیناس، حال نبی به هنگام دریافتهای خیالی مدّ نظر قرار میگیرد. در نظر آکوئیناس، نبی انسانی کاملاً عادی است و نبوت در او حاصل فرآیندی یکسویه از جانب خداوند است. او با اینکه معرفت فراطبیعی ویژۀ نبی را از طریق قوۀ خیال میداند تلاشی برای تبیین این معرفت نمیکند و البته، خیال نبی را دارای ویژگی خاصی نیز نمیداند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_460_5d1a3c16489d5ed80dac9682706e7be9.pdf
2011-03-21
168
185
توماس آکوئیناس
معرفت نبی
خیال نبوی
وحی
علیرضا
فاضلی
fazeli1351@gmail.ir
1
استادیار دانشگاه یاسوج
AUTHOR
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1363)، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، شعبه تهران با همکاری دانشگاه تهران.
1
ابن سینا، حسین بن عبدالله (1383)، طبیعیات دانشنامه علائی، تصحیح: سیدمحمد مشکوة، همدان: دانشگاه بوعلى سینا.
2
ارسطو (1378)، درباره نفس، ترجمه و تحشیه: علیمراد داودی، تهران: انتشارات حکمت.
3
اکبریان، رضا و فاضلی، علیرضا (1389)، «نبوت طبیعی از دیدگاه آکوئیناس و ابن سینا»، فصلنامه فلسفه دین، سال هفتم شماره پنجم، ص63-86
4
ژیلسون، اتین (1375)، مبانی فلسفۀ مسیحیت، ترجمۀ محمد محمدرضایی و سیدمحمود موسوی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم.
5
ژیلسون، اتین (1384)، تومیسم، ترجمۀ سید ضیاء الدین دهشیری، تهران: انتشارات حکمت.
6
ژیلسون، اتین (1385)، هستی در اندیشۀ فیلسوفان، ترجمۀ حمید طالب زاده با همکاری محمدرضا شمشیری، تهران: انتشارات حکمت.
7
فارابی، ابونصر (1968م)، آراء اهل المدینه الفاضله، قدّم له و علّق: علیه الدکتور البیر نصری نادر، بیروت: دار المشرق (المطبعة الکاتولیکیه).
8
کتاب مقدس، انجمن کتاب مقدس ایران، منبع اینترنتی: http: //www. dota. net/farsi
9
10. Aquinas, Thomas (1947), Summa Theologica,Translated by Fathers of England Dominican, Benziger Bros edition [Source: http: //www. ccel. org/ccel/aquinas/summa. html]
10
11. Aquinas, Thomas (1994), Truth [Quaestiones disputatae de veritate English], Volume IIQuestions X-XX,Translated by James V. McGlynn, Indianapolis, Indiana: Hackett Publishing Company
11
12. Aquino, Sancti Thomae de (1972), Quaestiones disputatae de veritate, a quaestione XII ad quaestionem XIII [Source: http: //www. corpusthomisticum. org/qdv12-13. html]
12
13. Aristotle, (1985), On Dreams, Translated by J. I. Beare, in: The complete works of Aristotle, Edited by Jonathan Barnes, New Jersey: Princeton university press
13
14. Handford, S. A. & Mary Herberg (1966), Langenscheidt Latin Dictionary, Berlin: Langenscheidt
14
15. Hankey, Wayne, J., (2004), Participatio divini luminis, Aquinas’ doctrine of the Agent Intellect: Our Capacity for Contemplation, in: Dionysius No 22, pp 149-78
15
16. Hart, Charles A. (1959), Thomistic Metaphysics: An Inquiry into the Act of Existing, Englewood: Prentice Hall
16
17. Kenny, Anthony (1994), Aquinas on Mind, London: Routledge
17
18. Norman, Kretzmann, (1993), Philosophy of mind in: Cambridge Companion to Aqunas, Cambridge: Cambridge University Press
18
19. Owens, Joseph, (1992), Aristotle and Aquinas on Cognition in: Aristotle and His Medieval Interpreters, pp103-124, Edited by Richard Bosley and Martin Tweedale, Calgary: University of Calgary Press
19
20. Pace, (1913), Beatific Vision in: The Catholic Encyclopedia, Published by Encyclopedia Press [Source: http: //oce. catholic. com]
20
21. Pasnau, Robert, (2004), Thomas Aquinas on Human Nature, Cambridge: Cambridge University Press.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ادلۀ قرآنی فخر رازی بر تمایز نفس از بدن و تجرّد آن
فخر رازی، متکلم - فیلسوف و مفسر بلندآوازه سدۀ ششم - در برخی آثار خود دلائل قرآنی در اثبات جسمانینبودن و تجرّد نفس آورده است که مبتنی بر تفسیر خاص او از برخی آیات شریفۀ قرآن کریماند. در این مقاله، ضمن اشارۀ اجمالی به دیدگاههای فخر رازی در باب تجرّد نفس انسانی، دلائل قرآنی او بر تمایز نفس و بدن و تجرّد نفس ناطقه پرداخته میشود. همچنین ضمن مقایسۀ دیدگاههای فخر رازی با آرای دیگر مفسران نشان داده خواهد شد که برخی از آیات که فخر رازی - بر اساس تفسیر خاص خود از مفاد و سیاق آن آیات - تجرّد نفس از آنها استنباط و استنتاج کرده است هیچ دلالتی بر تجرّد نفس و حتی مغایرت نفس و بدن ندارند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_461_a5aeb0e44931fdd9e9ddcee63d5ebe45.pdf
2011-03-21
186
211
فخر رازی
تجرّد نفس ناطقه
تمایز نفس و بدن
دلایل تجرّد نفس ناطقه
آیات دال بر تجرّد نفس
مهدی
ذاکری
zaker@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران (پردیس قم)
AUTHOR
ابن ابى حاتم،عبدالرحمن بن محمد، (1419ه.ق) تفسیرالقرآنالعظی(مابن ابىحاتم)، تحقیق: اسعدمحمدالطیب، عربستان سعودی، مکتبةنزارمصطفىالباز.
1
ابن سینا، حسینبن علی، الشفاء( الالهیات)،مکتبةآیة اللهالمرعشى.
2
ابن العربى،محمد بن عبدالله بن ابوبکر، (بیتا) احکامالقرآن، بیجا.
3
ابن جوزىابوالفرجعبدالرحمن بن على، (1422ه.ق) زادالمسیرفىعلمالتفسیر، تحقیق: عبدالرزاقالمهدی، بیروت: دارالکتابالعربی.
4
رازى، ابوالفتوح، (1408ه.ق) روضالجنانوروحالجنانفىتفسیرالقرآن، تحقیق: دکترمحمدجعفریاحقى ودکترمحمد مهدىناصح، مشهد: بنیادپژوهشهاىاسلامىآستانقدسرضوى.
5
اسفراینى،ابوالمظفر، (1375) تاجالتراجمفىتفسیرالقرآنللاعاجم، تحقیق: نجیبمایلهروىوعلىاکبرالهىخراسانى، تهران: انتشاراتعلمىوفرهنگى.
6
آلوسىسیدمحمود، (1415ه.ق) روحالمعانىفىتفسیرالقرآنالعظیم، تحقیق: علىعبدالبارىعطیة، بیروت: دارالکتبالعلمیه.
7
بحرانىسیدهاشم، (1416ه.ق) البرهانفىتفسیرالقرآن، تهران: بنیادبعثت.
8
بلخى،مقاتل بن سلیمان، تفسیرمقاتل بن سلیمان، (1423ه.ق) تحقیق: عبداللهمحمودشحاته، بیروت: دارإحیاءالتراث.
9
بیضاوى،عبدالله بن عمر، (1418ه.ق) أنوارالتنزیلوأسرارالتأویل، تحقیق: محمدعبدالرحمنالمرعشلى، بیروت: داراحیاءالتراثالعربى.
10
نیشابورى،ابواسحاقاحمد بن ابراهیم، (1422ه.ق) الکشفوالبیانعنتفسیرالقرآن، بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی.
11
الجرجانی، کتاب التعریفات، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
12
دادبه، اصغر، (1374) فخر رازی، تهران: طرح نو.
13
راغباصفهانى،حسین بن محمد، (1412ه.ق)المفرداتفیغریبالقرآن، تحقیق: صفوانعدنانداودى، بیروت: دارالعلمالدارالشامیة.
14
الزرکان، محمد صالح، (1383ه.ق) فخر الدین الرازی و آرائه الکلامیه و الفلسفیه، بیروت: دارالفکر.
15
زمخشرى،محمود، (1407ه.ق) الکشافعنحقائقغوامضالتنزیل، بیروت: دارالکتابالعربی.
16
سلمى،محمد بن حسین، (1369) حقائقالتفسیر، تحقیق: نصراللهپورجوادى، تهران: مرکزنشردانشگاهى.
17
سمرقندى،نصربنمحمد بن احمد، (بیتا) بحرالعلوم، بیجا.
18
طباطبایى،سیدمحمدحسین، (1417ه.ق) المیزانفىتفسیرالقرآن، قم: انتشاراتاسلامىجامعهمدرسینحوزهعلمیهقم.
19
طبرسىفضل بن حسن، (1377) تفسیرجوامعالجامع، تهران: انتشاراتدانشگاهتهران.
20
ـــــــ ، (1372) مجمعالبیانفىتفسیرالقرآن، بامقدمهمحمدجوادبلاغى، تهران: انتشاراتناصرخسرو.
21
طبرى،ابوجعفرمحمد بن جریر، (1412ه.ق) جامعالبیانفىتفسیرالقرآن، بیروت: دارالمعرفه.
22
طوسىمحمد بن حسن، التبیانفىتفسیرالقرآن، بامقدمهشیخآغابزرگتهرانىوتحقیقاحمدقصیرعاملى، بیروت: داراحیاءالتراثالعربى.
23
عروسىحویزى،عبدعلى بن جمعه، (1415ه.ق) تفسیرنورالثقلین، تحقیق: سیدهاشمرسولىمحلاتى، قم: انتشاراتاسماعیلیان.
24
عیاشى،محمد بن مسعود،(1380ه.ق)کتابالتفسیر، تحقیق: سیدهاشمرسولىمحلاتى، تهران: چاپخانهعلمیه.
25
الرازى، فخرالدین(فخر رازی)، (1411ه.ق) کتابالمحصل، تقدیم و تصحیح: دکتر حسین اتای، قاهره: دار التراث.
26
ـــــــ ، ( بیتا) الأربعینفیأصولالدین، مکتبةالکلیاتالأزهریة.
27
ـــــــ ، (1420ه.ق) مفاتیح الغیب الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
28
ـــــــ ، (بیتا) شرح الاشارات، بیجا، مکتبة آیةالله المرعشی، 2 جلد.
29
ـــــــ ، (بیتا) شرحعیونالحکمة، مؤسسةالصادق.
30
ـــــــ ، (بیتا) لبابالاشاراتوالتنبیهات، بیجا، مکتبةالکلیاتالازهریة.
31
ـــــــ ، (بیتا) المباحث المشرقیه فی علم الالهیات و الطبیعیات، بیجا، بیدار.
32
ـــــــ ، (بیتا) نهایه العقول فی دراسه الاصول(مخطوط).
33
ـــــــ ، (بیتا)المطالب العالیه من العلم الالهی، 9 جلد، دارالکتاب العربی.
34
ـــــــ ، النفس و الروح و شرح قواهما، تحقیق: محمد صغیر حسن المعصومی.
35
ـــــــ ،(بیتا) الاشاره فی علم الکلام(مخطوط).
36
ـــــــ ، و دیگران، (1340) چهارده رساله، ترجمه و تصحیح و مقدمه: سیدمحمدباقر سبزواری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
37
فراء،ابوزکریایحیى بن زیاد،(بىتا)معانىالقرآن، تحقیق: احمدیوسفنجاتى، محمدعلىنجار،عبدالفتاحاسماعیلشلبى، مصر: دارالمصریةللتألیفوالترجمة.
38
فراتکوفى،ابوالقاسمفرات بن ابراهیم، (141.ه.ق) تفسیرفراتالکوفى، تحقیق: محمدکاظممحمودى، تهران: سازمانچاپوانتشاراتوزارتارشاداسلامى.
39
قشیرى،عبدالکریم بن هوازن، (بیتا) لطایفالاشارات، تحقیق: ابراهیمبسیونى، مصر: الهیئةالمصریةالعامهللکتاب، چاپسوم.
40
قمى،على بن ابراهیم، (1367) تفسیرقمى، تحقیق: سیدطیبموسوىجزایرى، قم: دارالکتاب.
41
گیلانی، ملّانظرعلی، (1357) رسالةالتّحفة، در ملانظرعلی گیلانی و علی بن جمشید نوری، رسائل فلسفی، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
42
معصومی همدانی، حسین، (1365) «میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی»، مجله معارف، دورۀ سوم، شماره 1.
43
میرمحمدباقرالداماد (میرداماد)، (بیتا) القبسات، تهران: انتشاراتدانشگاهتهران.
44
نیشابورى،محمود بن ابوالحسن، (1415ه.ق) إیجازالبیانعنمعانیالقرآن، تحقیق: دکترحنیف بن حسنالقاسمى، بیروت: دارالغربالاسلامى.
45
نیشابورىنظامالدینحسن بن محمد، (1416ه.ق)تفسیرغرائبالقرآنورغائبالفرقان، تحقیق: شیخزکریاعمیرات، بیروت: دارالکتبالعلمیه.
46