per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
2
17
506
Professional
تأثیر تلقی ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی
The Implications of Avicenna’s Conception of the Soul for his Conception of Survival
رضا اکبری
reza.akbari@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع)
در این مقاله نشان میدهیم که معاد جسمانی از دیدگاه ابنسینا آموزهای خردگریز است؛ یعنی اثبات عقلی آن ممکن نیست و تنها باید آن را از طریق نقلی - که خود در نهایت مورد تأیید عقل است - پذیرفت. البته، ابن سینا معاد روحانی را بهلحاظ عقلی قابل اثبات میداند؛ از نظر او ذات نفس، عقل است که مجرد بوده و دیگر قوا به دلیل تحققشان از ناحیه تعلق نفس به بدن بهعنوان امری مادی، غیر مجرداند. از آنجا که قوّه عقل مجرد است و بعد از مرگ بدن باقی میماند، میتوان تبیینی فلسفی از لذات و آلام آن ارائه کرد. در نتیجه، معاد روحانی لذات و آلام قوّه عقل است که از ملکات حسنه و رذیله سرچشمه میگیرد. اما با توجه به اینکه قوای نباتی و حیوانی در بدن تحقق دارند، با جدایی نفس از بدن نابود شده و از اینرو، ارائۀ تبیین فلسفی از لذات و آلام آنها - در نظام فلسفی ابن سینا- میسور نیست. در نتیجه، اثبات عقلی معاد جسمانی امکان ندارد. به نظر میرسد، این تواضع عقلی بهتر از تلاشهای ناموفق برای اثبات عقلی معاد جسمانی است.
In this paper I will show that Avicenna considers the bodily resurrection as a non-reasonable doctrine, which cannot be proved and can only be accepted through religious narrations which are eventually proved by reason. Avicenna, of course, maintains that the spiritual resurrection can be proved by reason. He takes the essence of the soul to be the intellect as an immaterial entity. Since the intellectual faculty is immaterial and survives the death of the body, there might be a philosophical account for its pleasures and pains. Thus the spiritual resurrection consists in the pleasures and pains of the intellect, which arise from the person's virtues and vices. But given that the vegetative and animative faculties are inside the body, they are destroyed after the separation of the soul from the body, and so its pleasures and pains cannot be philosophically accounted for. Thus it is impossible to prove the bodily resurrection by reason. It seems to me that this intellectual modesty is much better than attempts to prove the bodily resurrection through reason.
https://jpt.isca.ac.ir/article_506_ea753a424e8c5d7dc8b964e7c2cbdcfe.pdf
ابن سینا
عقل
نفس
جاودانگی
معاد جسمانی.
Ibn Sina
Intellect
soul
immortality
Bodily resurrection
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
18
46
508
Professional
نفس و ابعاد و مراتب آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری
The Soul and its Dimensions and Degrees in the View of Allameh Mohammad Taqi Ja’fari
عبدالله نصری
nasri_a32@yahoo.com
1
استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
علامه محمدتقی جعفری به عنوان متفکری که عنایت ویژه به مباحث انسانشناسی دارد، مباحث مهمی در باب نفس از زوایای گوناگون مطرح کرده است. او با تمایز نهادن میان اصطلاحات گوناگونی که در مورد نفس بهکار میرود، مطالب بسیاری را در باب عدم شناسایی روح و علل آن، معنای تجرّد، تمایز روح از بدن، پیدایش نفس و دلایل تجرّدآن و دهها مسئلۀ دیگر مطرح کرده است. از نظر او شناسایی ویژگیهای روح یا «من» از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا تمایزات انسان را از دیگر موجودات عالم نشان میدهد. تفسیر دو سطح مجاور طبیعت و ماورای طبیعت نفس که نخستینبار ابن سینا مطرح کرد، از جمله بحثهای دقیق اوست. از نظر او در بحث از نفس باید به کارکردهای مغز و ارتباط این دو با یکدیگر نیز توجه داشت. ثبات و تحول و مراتب نفس از دیگر مباحث دقیقی است که وی با تحلیل آنها نگاه خاصی را به انسان ارائه میدهد. در این مقاله به دیدگاههای علامه جعفری در باب نفس و ابعاد و مراتب آن پرداخته میشود.
Allameh Mohammad Taqi Ja’fari as a thinker who has especially concerned himself with anthropological issues, has dealt with many important topics regarding the soul in different respects. Distinguishing between different terms predicated of the soul, he has presented many issues about the unknowability of the soul and its reasons, the meaning of immateriality, soul-body distinction, the generation of the soul and the arguments for its immateriality and many other issues. In his view, it is of great significance to know the properties of the soul or “I”, since it shows the distinction of human beings from the other creatures of the world. The interpretation of two contiguous levels of the nature and the super-nature of the soul which was first presented by Avicenna, is one of his painstaking discussions. In his view, in the examination of the soul, we should focus on the functions of the brain and its interaction with the soul too. In this paper I will deal with Allameh Ja’fari’s view on the soul and its dimensions and stages.
https://jpt.isca.ac.ir/article_508_c399f8064dbb77b625a27793db1b64dd.pdf
علامه محمدتقی جعفری
نفس
روح
روان
تجرّد
ثبات
تحول.
Allameh Mohammad Taqi Ja’fari
soul
spirit
psyche
Immateriality
consistency
change.
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
47
60
509
Professional
سعادت انسان و نقش دین در آن از دیدگاه فارابی
Human Happiness and the Role of Religion in Fārābi's View
یارعلی کرد فیروزجایی
firozjaei@hotmail.com
1
استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
یکی از دغدغههای فیلسوفان در مباحث علمالنفس فلسفی سعادت انسان است. فارابی در آثار خود مباحث گوناگون فلسفی را با محوریت سعادت انسان مطرح کرده است. از نظر فارابی، نفس ناطقه انسان با ادراک معقولات به مرتبه عقل بالفعل و سپس عقل مستفاد میرسد و از این طریق موجودی مجرد میشود که بدون بدن مادی نیز میتواند باقی و زنده بماند. سعادت انسان همین مجرد شدن از ماده و پیوستن به معقولات (عقول مجرد) است. از آنجا که عموم انسانها نه میتوانند حقیقت این نحوۀ از وجود را دریابند و نه میدانند که راه رسیدن به آن چگونه است،لازم است به وسیلۀ کسانی که با کمک وحی الاهی و با دیدۀ حکمت به درک این حقایق نائل آمدهاند، یعنی به مدد انبیاء ارشاد و هدایت شوند. در این مقاله به بررسی نقش دین در سعادت انسان از دیدگاه فارابی پرداخته شده است.
Fārābī has discussed the human happiness in many of his works. Humans are composite of souls and bodies, and souls can become immaterial beings, though they are primarily material or hylic. The rational soul can reach to the stages of actual reason and mustafād reason through cognizance of the intelligible (ma'qūlāt), and become immaterial beings that can survive without material bodies. The human happiness is his abstraction from matter (immateriality) and conjunction with the immaterial intellects. Since most people cannot grasp this mode of existence and do not know how to achieve it, they should be guided by people who have grasped them, and they are the prophets. The prophet has an intellectual cognizance of happiness and most people have an imaginary cognizance of it. In this paper, I will discuss Farabi's view about the role of the religious instructions of the prophets in human's happiness.
https://jpt.isca.ac.ir/article_509_5669b500856336a88ce81306c59ad463.pdf
سعادت
حکمت
حکیم
نبی
تجرّد
انسان
نفس ناطقه
Fārābī
Religion
soul
happiness
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
61
77
511
Professional
تحلیل انتقادی اشکالات ملاشمسا گیلانی و ملامحمدصادق اردستانی بر نظریۀ ملاصدرا دربارۀ نفس
An Analysis of the Objections of Mulla Shamsa Gilani and Mohammad Sadiq Ardistani to Ṣadrāean Theory of the Soul
ابوالحسن غفاری
ghafari_1384@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة
ملا شمسا گیلانی(حکیم مشائی سدۀ یازدهم) نفس را روحانیةالحدوث و روحانیةالبقا دانسته و با انگیزۀ دفاع از معارف دینی، به مخالفت با نظریۀ حدوث جسمانی نفس برخاسته است. پاسخ ملاصدرا به اشکالات بر تمایز میان روح و نفس و تمایزنهادن میان نفوس کملین ونفوس غیرکملین مبتنی است. هرچند این تمایز نهادن به ملاصدراکمک میکند تا از روایاتی که دربارۀ ارواح کملین وارد شده است پاسخ دهد، اما او همیشه به این تمایز پایبند نبوده است. ملامحمد صادق اردستانی(حکیم سدۀ دوازدهم) - از منتقدین جدّی نظریۀ ملاصدرا در باب حدوث جسمانی نفس- بر این باور است که قول به حدوث نه با تجرّد نفس سازگار است و نه با بقاء آن. دراین مقاله - پس از طرح اشکالات ملاشمسا گیلانی و ملاصادق اردستانی- ضمن دفاع از نظریۀ ملاصدرا، به تبیین نحوۀ سازگاری این نظریه با آموزههای دینی پرداخته میشود.
Mullā Shamsa Gilānī takes the soul to be spiritual in origin and spiritual in survival, and rejects the theory of the material origin of the soul as incompatible with religious evidence. Mulla Ṣadrā's primary answer to this objection is based on the distinction between the soul (nafs) and spirit (rūḥ); thus rūḥ in religious texts does not mean the soul; souls are material in origin, though spirits are immaterial in their origins. However, Mullā Ṣadrā is not always committed to this distinction. His main answer to this objection is that the soul's existence before this world is to mean that they exist in their causes, not that they exist as souls. Mullā Muḥammad Sādiq Ardistāni also defends the theory of the spiritual origin of the soul. In his opinion, to say that the soul has an origin is to contradict both the immateriality of the soul and its survival. In this paper, I will defend the Ṣadrāean view and its compatibility with the religious doctrines.
https://jpt.isca.ac.ir/article_511_1de2462fd0c32e9e6be757fabc6fe2df.pdf
نفس
ملاصدرا
ملاشمسا گیلانی
ملامحمد صادق اردستانی
معاد
Ṣadrā
Mullā Shamsa Gilānī
Mullā Muḥammad Sādiq Ardistāni
soul
body
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
78
102
512
Professional
بررسی نظریۀ جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاءبودن نفس
Bodily Origination and Spiritual Subsistence of the Soul
هادی موسوی
mousavihadi3@gmail.com
1
mousavihadi3@gmail.com
نظریۀ جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء بودنِ نفس نظریهای است که نهتنها به چگونگی پیدایش نفس انسان اشاره دارد، بلکه به ماهیت نفس نیز اشاره دارد. ملاصدرا از مسیر اصول بدیع فلسفه خود و بهویژه حرکت جوهری به نظریهای راه مییابد که ماهیت نفس آدمی را در پیدایش موجودی جسمانی میداند. این نفس جسمانی با حرکت جوهری مراتب پایین وجود را پشت سر میگذارد تا به مرتبۀ بالای وجود که تجرّد نفس است، برسد. این نظریه افزون بر اینکه از اصول عام حکمت متعالیه بهره میگیرد، اصول خاص خود را دارد که شناخت آنها فرایند اثبات این نظریه در دستگاه فلسفی ملاصدرا را ملموستر میکند.
The theory of "bodily origination and spiritual survival of the soul" not only points out to the circumstances of the emergence of the human soul but also indicates the essence of the soul. Through his novel principls and especially by substantial motion, Mulla Sadra arrives at the theory in which human nature at the moment of its emergence is a bodily entity. This bodily soul passes the first rank of existence by substantial motion to the extent that reaches the highest rank of existence which is spiritual. Besides that, this theory uses the common principles of transcendent theosophy; it also has its own principles, that knowing them can make this theory more understandable.
https://jpt.isca.ac.ir/article_512_de740a68239910361a87bfa478e6af7e.pdf
حدوث نفس
حدوث جسمانی نفس
جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس
ملاصدرا
emergence of soul
spiritual emergence of soul
physical emergence of soul
Mulla Sadra
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
103
124
514
Professional
نفس و روح از نظر میرزا مهدی اصفهانی
Soul and Spirit in Mīrzā Mahdī Eṣfahānī's View
محمد بیابانی اسکویی
1
پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی
در این مقاله دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی دربارۀ نفس و بدن نقل و بررسی میشود، در این راستا ضمن اشاره به مباحثی همچون معنا و حقیقت روح و نفس و تفاوت آن دو، راه شناخت و معرفت روح، اقسام روح و نفس، نیازمندی نفس به بدن و نقش روح و نفس در حقیقت انسان، به مراحل و چگونگی شکلگیری و خلقت انسان (موجود مرکب از روح و بدن)، جوهر اصلی وجود انسان (طینت روح و بدن)، خلقت روح و نقش آن پیش از بدن (عالم ارواح)، خلقت بدن و ترکیب روح و بدن (عالم ذرّ)، جریان روح و بدن در اصلاب ارحام، نفس و بدن در رحم مادر، نفس و روح در دنیا، نفس و روح در برزخ، نفس و روح در قیامت و بهشت و جهنم پرداخته میشود.
In this paper, I will talk about Mīrzā Mahdī Eṣfahānī's views about the soul and spirit. He takes the terms "nafs" (soul) and "ruh" (spirit) to refer to the dark part of the humans which is devoid of consciousness. He takes the soul to be a material entity with three dimensions and space-time. In his view, ruh is essentially dark and non-conscious, but through divine will, it comes to possess the light, knowledge and volition. I will proceed to compare Mīrzā Mahdī Eṣfahānī's view with some narrations (hadiths). Then I will talk about ways of knowing the spirit; Mīrzā Mahdī Eṣfahānī maintains that the only way to know the spirit for people in generall is deep sleep, the various types of which will be examined here. Next I will talk about the types of soul in Quran in his view and the mutual needs of the spirit and body. The next section is dedicated to the arguments for the materiality of the soul and in the final sections, issues about how the body and the soul are combined in different worlds will be examined.
https://jpt.isca.ac.ir/article_514_4e7da13caa6f5063508f7fe4da453a6b.pdf
میرزامهدی اصفهانی
نفس
روح
جوهر انسان
Mīrzā Mahdī Eṣfahānī
soul
spirit
Human Essence
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
125
145
515
Professional
وحدت یا دوگانگی نفس و روح از منظر اسلام
The Distinction or Sameness of Rūḥ and Nafs in the Quran
غلامرضا پرهیزکار
gpicac@gmail. com
1
دانشآموختۀ حوزه علمیه قم
این مقاله به بررسی مسئلۀ وحدت نفس و روح یا دوگانگی آن دو میپردازد، از اینرو، با توجه به حجم کمتر و نیز اعتبار بیشتر آیات - در مقایسه با روایات - ابتدا، به اجمال، به آیات مربوط به نفس و روح اشاره شده تا ضمن آشنایی با ادبیات موضوع، امکان طرح فرضیه تحقیق فراهم شود. فرضیه حاصل از مطالعات اولیه وحدت نفس و روح است که شواهد این فرضیه با مراجعه تفصیلی به روایات و نیز با مراجعۀ دیگربار به آیات شریفه استخراج گردید و برای اتقان بیشتر بحث، دیدگاه گروهی از مفسرین نیز در زمینه مورد بحث استخراج گردید. حاصل بحث گردآوری پنج دسته شواهد دال بر وحدت روح و نفس از منظر اسلام است. با این توضیح که روح به صرف بعد غیر مادی انسان اشاره دارد؛ اما نفس به همراهی این بعد غیر مادی با بدن و ورود به دنیا اشاره دارد. در عین حال این سخن به معنای وحدت کامل نفس و روح نیست.
In this paper I will talk about whether or not the words rūḥ (spirit) and nafs (soul) refer to one and the same thing. An examination of Quranic verses and Ḥadīth shows that they have one and the same meaning and I have classified 5 categories of arguments for this view. However there is a slight difference between the two: rūḥ refers to the immaterial aspect of human person and nafs includes the man's material aspects as well.
https://jpt.isca.ac.ir/article_515_4b6222563e5f95682309a04e7bd5ce3d.pdf
روح
نفس
بدن
وحدت
نفس و بدن
rūḥ (spirit)
Nafs (Soul)
Quran
Ḥadīth
body
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
146
169
517
Professional
استکمال برزخی و اختیار در عالم برزخ
Perfection and Volition in Barzakh
احمد رضا هنری
1
honari.ar@gmail.com
یکی از مراتب حیات انسان، حیاتی است که در عالم ماده تحقق مییابد. انسان در این مرحله بر اساس حرکت جوهری دائما تحولات ذاتی مییابد و به تدریج به سمت بالفعل شدن حرکت میکند. از دیدگاه دینی، فلسفی و عرفانی حیات انسان محدود به همین حیات مادی نیست، بلکه به وسیله مرگ حیات او در عوالم مافوق ادامه مییابد. از جملۀ این عوالم، که در امتداد عالم ماده است عالم مثال یا برزخ است که حیات برزخی در این عالم تحقق مییابد. در این مقاله، از منظر فلسفی و دینی به بررسی و تحلیل امکان و چگونگی تحولات ذاتی و استکمال وجودی انسان در عالم برزخ پرداخته شده است. بیشک امکان استکمال وجودی انسان در عالم برزخ نتایجی را در پی خواهد داشت که از جملۀ آنها میتوان به استکمال مجانین و کسانی که در ابتدای طفولیت میمیرند، وجود اختیار در عالم برزخ، زمانمند بودن عالم برزخ و... اشاره کرد.
One of the stages of the human life is the material, worldly one. In this stage humans undergo essential changes on the basis of the substantial motion (ḥarikat jawharī) and gradually change to become actualized. According to religious doctrines, humans move to the world of barzakh after death, and enjoy an intermediate-state life between their death and the general resurrection. Religious doctrines show that the human perfection does not stop by their death, and they will continue to change even in the world of barzakh. This doctrine can be accounted for in terms of the substantial motion and the principle of the renewal of the similar (tajadud amthāl).
https://jpt.isca.ac.ir/article_517_bed837aad2b19c26aea4c4150b76f94a.pdf
عالم برزخ
عالم مثال
حرکت جوهری
استکمال برزخی
تکامل نفس
material world
Substantial Motion
Perfection
barzakh
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2010-12-22
15
60
170
180
518
Professional
نفس و معاد از دیدگاه سید مرتضی
The Soul and the Resurrection In Sayyid Murtaḍā’s View
علیرضا اسعدی
asaadi@isca.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
در میان مسائل انسانشناختی، مسئلۀ ماهیت و ساحتهای وجودی انسان در مقایسه با دیگر مباحث، اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله دیدگاه سید مرتضی علمالهدی، متکلم برجستۀ شیعه در قرن چهارم، دربارۀ ماهیت و ساحتهای وجودی انسان بررسی شده و تأثیر نوع نگاه وی در تبیین برخی آموزههای دینی مرتبط با مرگ و معاد همچون حقیقت مرگ، عالم برزخ و عذاب قبر، علم و آگاهی مردگان و کیفیت معاد نشان داده خواهد شد.
A comprehensive account of some religious doctrines depends on our views about the humans and their characteristics. Different anthropological theories yield various accounts of religious doctrines. The main anthropological problem is that of the ultimate nature of humans. In this paper, I will talk about the soul-body problem in the view of one of the main Shiite theologians, Sayyid Murtaḍā, and some challenges that his view might face in accounting for some of the religious doctrines. He takes the nature of the human being to be the very visible body, to whom the religious demands are addressed. Thus he thinks that this body is punished or rewarded in the hereafter.
https://jpt.isca.ac.ir/article_518_ecbbb5ea3e65f09e391b9ddfe9875c8c.pdf
نفس
بدن
معاد
انسانشناسی
سید مرتضی
Nafs (Soul)
body
Resurrection
anthropology
Sayyid Murtaḍā