per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
2
35
799
Professional
بررسی و بازسازی تفسیر شهید صدر از مفهوم احتمال
Survey and Reconstruction of Martyr Sadr’s Interpretation of Probability Concept
محمود مروارید
morvarid@ipm.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
شهید سیدمحمدباقر صدر تفسیر خاصی از مفهوم احتمال بهدست داده است که میتوان آن را «تفسیر اجمالی احتمال» نامید. در شماره پیشین مجله نقدونظر به تفصیل به این نکته پرداخته شد که آیا تفسیر اجمالی با اصول موضوعه نظریۀ احتمالات سازگار است یا نه. در این مقاله به این پرسش پرداخته میشود که آیا تفسیر اجمالی میتواند تبیین کامل و منسجمی از شهودها و ارتکازات ما در اسناد احتمال به رویدادهای مختلف بهدست دهد. در این ارتباط، تفسیر اجمالی با سه مسئله اصلی روبهرو است: چگونگی تنظیم اطراف علم اجمالی، چگونگی تأثیر قراین غیرقطعی بر احتمال و چگونگی اسناد احتمال در فضاهای پیوسته. شهید صدر ضمن توجه به دو مسئلۀ نخست، پاسخهای جالب توجهی را برای آنها فراهم آورده است. راهحل او برای مسئلۀ نخست گرچه از قدرت شهودی بالایی برخوردار است، به شیوه دقیقی صورتبندی نشده است و افزون بر این از حل مسئله در همۀ موارد، ناتوان است. موفق بودن راهحل شهید صدر برای مسئله دوم نیز وابسته به این است که بتوان مسئلۀ استقرا را به روش شهید صدر حل کرد. در این میان، شهید صدر از مسئلۀ سوم یاد نکرده و تلاشی برای حل آن صورت نداده است.
Martyr Sadr had a peculiar understanding of probability concept which can be called “synoptic interpretation of probability”. In previous issue of Naqd wa Nazar the question of consistency of Martyr Sadr’s particular interpretation of probability concept with postulations of Probability theory was dealt with in detail. In this article I discuss whether his particular interpretation can provide a comprehensive and consistent explanation of our intuitions and immediate knowledge in ascribing probability to various events. In this respect synoptic interpretation faces three main problems : the way in which the alternatives of synoptic knowledge are arranged, the way uncertain indications affect on probability and finally how to ascribe probability in contexts of continuity. Martyr Sadr drew attention to the first two problems and provided remarkable answers to them. His solution for the first problem though is of high intuitive force it is not formulated in a precise way. Besides, it cannot solve the problem in all cases. How successful Martyr Sadr’s solution is depends on adequacy of his method in solving the problem of induction. Meanwhile, Sadr made no mention of the third problem and thus made no attempt to solve it.
https://jpt.isca.ac.ir/article_799_99190d5f3965d1737efb76dbc3a0e66b.pdf
نظریۀ احتمالات
شهید صدر
تفسیرهای احتمال
تفسیر اجمالی احتمال.
Martyr Sadr
synoptic interpretation of probability
postulations of probabilities
probability theory
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
36
61
800
Professional
تبیین و تحلیل مفهوم وظیفه در اخلاق کانت
Explanation and Analysis of Obligation Concept in Kant’s Ethical Theory
حسین اترک
atrakhossein@gmail.com
1
استادیار دانشگاه زنجان
در این مقاله مفهوم وظیفه در اخلاق کانت را از سه منظر معناشناسی، معرفتشناسی و وجودشناسی مورد بررسی قرار دادهایم. بهلحاظ معناشناسی وظیفه عملی است که شخص به انجام آن ملزم میشود. الزام، ضرورت یافتن یک فعل اختیاری تحت دستور عقل است. از منظر معرفتشناختی، عقل منشأ احکام و وظایف اخلاقی است؛ احکام اخلاقی، احکام تألیفی پیشینی هستند و امر مطلق راه تشخیص وظایف اخلاقی خود است. به عقیدۀ کانت، عقل کاشف احکام اخلاقی است نه جاعل آن. از منظر وجودشناختی، کانت به واقعگرایی اخلاقی باور دارد. وی انواع و اقسام مختلفی از وظایف را بر میشمارد. از نظر او احکام اخلاقی مطلق به معنای عدم مشروط بودن به یک غایت و استثناناپذیر هستند، ولی با این وجود، تعارض میان وظایف امکان ندارد. نظریۀ اخلاقی کانت بر پیشفرضهای معرفتشناختی، انسان شناختی، ارزششناختی متعددی مبتنی است.
This article is an attempt to examine the concept of obligation in Kantian ethic from three viewpoints of semantics, epistemology and ontology. On the basis of semantics, obligation is an act one is required to do. Requirement, then , is the a necessity of a free act under the rule of reason. Epistemologically speaking, reason is the source of ethical rules and obligations. Morel rules are a priori synthetic ones and categorical imperative is that by which one can recognize his own moral duties. Reason as Kant believed not lays down but discovers moral rules. Ontologically Kant held ethical realism. He lists different kinds of duties. In his view the categorical moral rules are not conditioned to any end and thus not susceptible of any exception. There is no possibility of conflict among the moral obligations. Ethical theory of Kant is based on different epistemological, humanological, and axiological assumptions.
https://jpt.isca.ac.ir/article_800_bfde8a3080bfa86ac27c01914f785745.pdf
فلسفۀ اخلاق
کانت
وظیفه
امر مطلق
Moral Philosophy
Kant
obligation
categorical imperative.
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
62
86
801
Professional
سعادت از دیدگاه فارابی
Happiness from Al-Farabi’s Perspective
علیرضا آل بویه
alireza_aleboyeh@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سعادت یکی از دغدغههای اصلی آدمی است. از سه جهت میتوان به سعادت پرداخت: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از جهت وجودشناسی و بررسی حقیقی و ظنی بودن سعادت، ظرف حصول سعادت، فطری یا ارادی و اختیاری بودن آن و نقش فضایل در سعادت و ...؛ و سوم از حیث معرفتشناسی و بررسی راههای آگاهی از سعادتمند بودن خود و دیگران. در این مقاله علاوه بر بررسی این سه مسئله از منظر فارابی نخستین متفکر مسلمانی که به تمام معنای کلمه شایستگی عنوان فیلسوف را دارد، خاستگاه نظریۀ سعادت او نیز بررسی میشود و در پایان نیز نقد و نظری گذرا میآید.
Happiness is one the main concerns of human being. It can be discussed from three different angles: that of semantics and examination of this concept; from ontological point of view and the study of certainty or otherwise of happiness, the realm of its realization, its being innate, volitional or free and the role of virtues in happiness and similar related issues. Still another way of dealing with happiness is that of epistemology examining the ways in which one can be aware of his or other people’s happiness. In this article an attempt was made in dealing with the problem from all three aspects according to Al- Farabi who can be called philosopher par excellence, the origin of his theory and finally a critical review on his theory.
https://jpt.isca.ac.ir/article_801_4478383c3a39b4f0463592e59bb2ef5c.pdf
سعادت
خیر یگانه
فضائل
فارابی
فطری
اختیاری.
happiness (felicity)
unique goodness
Virtues
Al-Farabi
Innate
free (volitional)
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
87
110
802
Professional
زمینهها و عوامل تردید در خطاناپذیری کتاب مقدس
The Grounds and Elements of Doubts over Infallibility of Bible
محمد حقانی فضل
mohamadhaghani@gmail.com
1
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
مسیحیان از همان دورههای اولیه تاریخ مسیحیت، کتاب مقدس خود را عاری و بری از هرگونه خطایی میپنداشتند. اما در دورۀ جدید، جایگاه کتاب مقدس متزلزل شد و بسیاری به آن با دیدۀ تردید نگریستند تا آنجا که امروزه بسیاری از مسیحیان و حتی الاهیدانان مسیحی اعتقادی به خطاناپذیری آن ندارند. بحث در اینباره از دو جهت بااهمیت است: نخست، از جهت جایگاه کتاب مقدس در ایمان مسیحی، و دوم تزلزل این جایگاه در دورۀ جدید. از سوی دیگر این مباحث توجه اندیشمندان مسلمان را نیز به خود معطوف کرده و برخی اندیشمندان مسلمان به تطبیق این مسائل بر قرآن کریم پرداختهاند. مقالۀ حاضر پس از اشارهای کوتاه به معنا و اهمیت بحث «خطاناپذیری کتاب مقدس» به برخی از مسائل و جریاناتی که زمینهساز طرحِ این بحث بودند، اشاره میکند.
From the early times the Bible was considered by the Christians as infallible and devoid of any fault. In modern time, however, the place of Bible was undermined and a skeptical approach was taken toward it in such a way that many Christians and even Christian theologian have no belief in its infallibility. This question is of importance from two respects: first, the place of Bible in Christian faith and its undermining in modern times. On the other hand, such discussions draw the attention of Muslim thinkers in such a way that some of them began to apply the same questions to the Holy Quran. The present article attempts to discuss briefly the significance and importance of “infallibility of the Bible” explaining some problems and events that contributed to the rise of such discussions.
https://jpt.isca.ac.ir/article_802_86174cd80641fae2e52b679b983c5659.pdf
کتابمقدس
خطاناپذیری
نقادی
عصر روشنگری
نهضت اصلاح دینی.
The Bible
Infallibility
criticism
Age of Enlightenment
Reformation
modernity
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
111
155
803
Professional
بازخوانی نظریۀ ماکس وبر در همبستگی معنادار و مثبت سرمایهداری و پروتستانتیسم
Redefinition of Weber’s Theory of Positive and Significant Relationship between Capitalism and Protestantism
محسن زندی
zandi_mohsen@yahoo.com
1
پژوهشگر روانشناسی دین (دانشگاه ادیان و مذاهب)
اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری، از مهمترین نوشتههای حوزۀ مطالعات تطبیقی و جامعهشناسی دین است که با وجود گذشت بیش از صدسال از پیدایش آن، هنوز هم گفتوگو بر سر آن، بهویژه در کشورهای توسعهنیافته، طراوت و تازگی دارد. چنانچه میدانیم در ایران اندیشهها و آثار ماکس وبر - همانند مارکس و دیگران - دچار برخی بدخوانیها و بدفهمیها شده است؛ بر همین اساس، مقالۀ حاضر وجه همت خود را معطوف خوانش و توصیفی دقیق از نظریۀ وبر، در رسالۀ مذکور میکند و ضمن پرهیز از داوری و نقد، تنها به نشان دادن مسیری که به نظر راه درست داوری و بارآوری این نظریه است، بسنده میکند.
The Protestant ethic and Spirit of Capitalism is one of the most important works in the field of comparative studies and sociology of religion that it is still new and a matter of interest for dialogue particularly in undeveloped countries. Weber’s ideas like Marx’s and others, as one may know, were misunderstood and misconstrued by some in Iran. This article is thus concerned to give a new understanding and exact description of Weber’s theory in the above-mentioned work. Avoiding any judgment or criticism this article suffices to make an attempt in doing justice to his theory.
https://jpt.isca.ac.ir/article_803_4893738aa092475ff6e2ff34a6e8c878.pdf
جامعهشناسی دین
روانشناسی اجتماعی دین
عقلانیت
تقدیر ازلی
اخلاق توسعه و تکلیف بودنِ کار
پروتستانتیسم.
Protestantism
Capitalism
sociobiology of religion
Max Weber
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
156
182
804
Professional
الاهیات آزادیبخش آمریکای لاتین و وجوه تمایز آن با الاهیات مسیحی معاصر
Liberation Theology of Latin America and its Distinctive Features with Contemporary
یاسر عسگری
naghd123@yahoo.com
1
naghd123@yahoo.com
الاهیات آزادیبخش(رهاییبخش) به جریانی در الاهیات مسیحی اطلاق میشود که ریشه در اوضاع و شرایط آمریکای لاتین در دهههای 1960 و 1970م دارد و مهمترین ریشههای ناکامی و بدبختی جوامع فقیر منطقه آمریکای لاتین را حکومتهای خودکامه و نظامی و وابسته به ابرقدرتهای بزرگ و استعمار کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی میداند. این الاهیات، بر ضرورت فقرزدایی و استقلال از طریق مبارزه و آموزش و آگاهیبخشی توده مردم پافشاری میکند. در نظر این الاهیات، کلیسا باید مشروعیت خود را با رهاییدادن فقرا از فقر بگیرد و کتاب مقدس باید از منظر فقرا خوانده شود و تجربه گردد. در این مقاله ضمن تبیین و توضیح الاهیات آزادیبخش آمریکای لاتین به تمایزات این الاهیات با الاهیات مسیحی معاصر، پرداخته شده است.
Liberation Theology is a movement in Christian theology that has rooted in circumstances prevailing during 1960s and 1970s of Latin America. The most important reason for failure and misery of the poor countries of Latin American region, according to this theology, are both despotic and military governments of the region that are affiliated to and supported by superpowers and colonialism of northern American and European countries. Liberation theology emphasizes on independence and the need for removing poverty through struggle, education and giving necessary awareness to masses at large. According to this theology the Church should get her legitimacy through relieving the poor from poverty. It urged that the Bible be read and experienced from the poor perspective. This article is an attempt to introduce liberation theology explaining its distinguishing features with contemporary Christian theology.
https://jpt.isca.ac.ir/article_804_48cf1b111efd0ae224194b1d17fefcbb.pdf
الاهیات آزادیبخش
ترجیح فقرا
تقدم عمل بر اندیشه
کلیساهای پایه
گوستاو گوتیرز
لئوناردو بوف.
Liberation theology
preferential option for the poor
priority of practice (praxis) over doctrine
basic Churches
Gustavo Gutierrez
Leonardo Boff
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
2009-12-22
14
56
183
213
805
Professional
شهیدین در کشاکش دو جریان کلامی مدرسۀ حلّه
“Two Martyrs” in tension between two movements of theological school of Al-Hillah
محمدتقی سبحانی
sobhani.mt@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
شهید اول و شهید ثانی در فرهنگ ما همواره به دانش فقه مشهور بودهاند و ابعاد فکری و کلامی آن دو چنان که باید مورد تحقیق قرار نگرفته است. شهیدین از منظر فقهی کاملاً همسو و هماهنگ نشان میدهند و شهید ثانی در قالب و قامت شارح و مفسر بزرگ اندیشههای فقهی شهید اول نمودار میشود. اما از منظر کلامی و اعتقادی میان آنان تفاوتی چشمگیر وجود دارد که جز با رجوع به میراث کلامی شیعه در گذشتههای دورتر قابل شناسایی نیست. این مقاله با گذر به عمق تاریخ تفکر شیعه و بازنمود اختلافات کلامی مدرسه قم و بغداد و سپس در مدرسۀ حله، نشان داده است که این واگرایی به مبانی معرفتشناختی کلام اسلامی باز میگردد.
The First Martyr and the Second Martyr are in our culture known as prominent doctors of Islamic Law and their intellectual and theological dimensions are not properly studied yet. These two figures are in total agreement and harmony in their legal points of view and, as it is well known, the Second Martyr acts as the Commentator and great interpreter of legal ideas of the First Martyr. Theologically and doctrinally speaking, however, there are striking differences of opinion between them that can be recognized only by consulting Shiite theological heritage in remote past. This article is to reflect the depth of Shiite history of thought and represent the theological differences in the Schools of Qom and Baghdad and later in school of Al-Hillah, showing that this divergence originates from epistemological foundations of Islamic theology.
https://jpt.isca.ac.ir/article_805_56b4cd21f89b3317d79ea5ca1abbc130.pdf
کلام شیعی
مدرسه حلّه
شهید اول
شهید ثانی.
Two Martyrs
school of Al-Hillah
The first Martyr
the Second Martyr
Shiite theological