@article { author = {Alipoor, Ebrahim}, title = {Human-World Relation;Demands and Obstacles in Heidegger's View}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {15}, number = {58}, pages = {177-201}, year = {2010}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {Heidegger – as one of the deepest contemporary thinkers- has made a new plan in philosophical anthropology. He maintains the closeness between the human and the world, and traces all the humans problems since the Platonic period to the present time back to the human-world detachment. If the human-world relation takes the desired form, the humans will actualize all his essential capacities, the thought furnishes, and the language will take the direction of expressing the truth. On this view, the human is not taken to be the master of the universe; rather he is the shepherd of the world. Thus the human does not consider theearth to be a manipulation source, but as a house of transcendence and development. Heidegger takes thought and language as two significant factors of the human approach to the world. In his view, the folk superficial understanding, radical instrumentalism, and the common metaphysics in the philosophical thought are the main obstacles to this approach. He maintains that the nature of the human is confined in subjectivity and the rational animal. Limited to his own self and is detached from the world, the human being is immersed in thoughtlessness and ignorance, and this is the source of all calamities, since the human detached from the world is like a rootless tree which is not expected to bear a fruit. Thus human beings try to dominate one another and the nature to their own satisfaction, and never think of the consequences of their own actions.}, keywords = {Human-World Relation,Heidegger,bing}, title_fa = {رابطۀ انسان و هستی؛ اقتضائات و موانع از نگاه مارتین هیدگر}, abstract_fa = {در این نوشته، به اجمال به رابطۀ انسان و هستی از منظر مارتین هَیدگر- به‌عنوان یکی از ژرف‌اندیش‌ترین متفکران معاصر- پرداخته شده است. هیدگر به به تقرب انسان و هستی معتقد است و تمام مشکلات آدمیان از دوران افلاطون تا عصر حاضر را در جدایی این دو از هم می‌داند. اگر رابطه انسان و هستی به شکل مطلوبی شکل گیرد، انسان به تمام قابلیت‌های ذاتی خود دست می‌یابد، تفکر رشد می‌کند و زبان در مسیر بیان حقیقت قرار می‌گیرد. در چنین تفکری انسان دیگر سرور کائنات نیست، بلکه شبان هستی است. بنابراین، او دیگر به زمین به‌عنوان یک منبع تصرف نگاه نمی‌کند، بلکه به‌عنوان منزلگاهی برای رشد و تعالی می‌نگرد. هیدگر دو عامل مهم تقرب انسان به هستی را تفکر و زبان می‌داند. از نظر او، سطحی‌نگری عامیانه، ابزارگرایی افراطی و متافیزیک جاری، در تفکر فلسفی موانع اصلی این تقرب هستند. به اعتقاد او ماهیت انسان در حصار سوبژکتیویته و حیوان ناطق محبوس است. از این‌رو، انسان در بسته به ذات خود و جدا مانده از هستی در بی‌فکری و غفلت غوطه‌ور است و این آغاز تمام مصائب است.}, keywords_fa = {هیدگر,انسان,‌ هستی,‌ وجود,دازاین,تفکر,زبان,متافیزیک,‌ ابزارگرایی.  }, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_572.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_572_ca0e6515f86bf4151ccc798066df9c89.pdf} }