@article { author = {Mousavi, Sayyed Jamal al-Din}, title = {Rey's School of Kalam}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {20}, number = {77}, pages = {29-53}, year = {2015}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {From a historical point of view, the Imamiyya Kalam can be investigated in terms of different schools of thought. Until the fifth century A.H., there were two Shiite Schools of Kalam in Qum and Baghdad with the latter gradually turning into the official reading of Shiism. After al-Shaykh al-Ṭūsī's death in 460 A.H. (1067), many of his and Sayyid al-Murtaḍā's students immigrated to Rey and paved the ground for a new school of Kalam. Scholars of Kalam in Rey can be classified in three generations, with the third generation having obviously different views from those of the School of Baghdad. The emphasis on the issue of Imamate, just like the School of Baghdad, and its intellectual interactions with later Mu'tazili scholars are characteristics of this school of Kalam.}, keywords = {Shiism,kalam,Rey's School of Kalam,School Of Baghdad,Muntajab al-Din}, title_fa = {مدرسه کلامی ری}, abstract_fa = {کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسه‌های مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه می‌توان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصه‌های این مدرسه کلامی است.}, keywords_fa = {تشیّع,علم کلام,مدرسه کلامی ری,مدرسه بغداد,منتجب الدین}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_4361.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_4361_5a2a6df4a4d71f3233c1df62ccbfbea5.pdf} }