@article { author = {Jahed, Mohsen and Kavandi, Sahar and Salehi, Javad}, title = {The Virtue and the Problem of the Fundamental Error of Attribution}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {21}, number = {81}, pages = {33-54}, year = {2016}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {With the emergence of virtue ethics in recent years, many people tackled with its weaknesses and strengths. One of the most important fundamental objections to virtue ethics is to doubt or deny internal moral attributes (virtues and vices). Some moral philosophers based such an objection on social psychology, and thus considered the attribution of internal attributes to human moral conducts as a fundamental error in attribution. Gilbert Harman and John Doris appealed to some experiments in social psychology, such as the Milgram experiment, benevolent Samurai, and Zimbardo prison, to deny internal moral attributes. They hold that it is a mistake to base a moral theory on such attributes, and thus virtue ethics is not a plausible normative theory. Proponents of virtue ethics provided several negative and positive replies to this objection. We believe that the best reply is the one based on rareness. In this paper, we delineate the problem and then examine it in detail.}, keywords = {Virtue Ethics,Localism,Holism,Internal Moral Attributes,Harman,Doris}, title_fa = {فضیلت و مسئله خطای بنیادین اسناد}, abstract_fa = {با ظهور و بروز اخلاق فضیلت در سال‌های اخیر، بسیاری به نقاط قوت و ضعف آن پرداخته‌اند که یکی از مهم‌ترین اشکال‌های مبنایی بر این نظریه، تردید یا نفی اوصافِ درونی اخلاقی (فضایل و رذایل) است. برخی از فیلسوفان اخلاق بن‌مایه‌های این اشکال را از روان‌شناسی اجتماعی برگرفته‌اند و بر اساس آن اِسناد رفتار اخلاقی آدمی را به اوصاف درونی، از مقولۀ خطای بنیادین اِسناد دانسته‌اند. گیلبرت هارمن و جان دوریس با تکیه بر پاره‌ای از آزمایش‌ها در حوزه روان‌شناسی اجتماعی، همچون آزمایش میلگرام، سامری نیکوکار و زندان زیمباردو منکر وجود اوصاف اخلاقی درونی شده و معتقدند ابتنای یک نظریه اخلاقی بر چنین اوصافی خطاست و از این‌رو، اخلاق فضیلت نظریه هنجاری مناسبی نخواهد بود. قائلان به اخلاق فضیلت پاسخ‌های سلبی و ایجابی متعددی را بیان کرده‌اند که به گمان مؤلفان پاسخ مبتنی بر کمیابی مناسب‌ترین پاسخ به اشکال یاد شده است. در این مقاله پس از طرح و تبیین مسئله، به نقد و بررسی آنها خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {اخلاق فضیلت,موقعیت‌گرایی,کل‌گرایی,اوصاف درونی اخلاقی,هارمن,دوریس}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_20947.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_20947_5fd24fa9d3dd6f43f419994da084b58e.pdf} }