@article { author = {Reza'ee, Mohammad Ja'far and Nasiri, Mohammad}, title = {A Criticism of the Theory of "Internal Imamat in Early Shiites"}, journal = {Naqd Va Nazar}, volume = {17}, number = {67}, pages = {173-198}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Science and Culture Academy}, issn = {1062-8952}, eissn = {2716-960X}, doi = {}, abstract = {The book, The Divine Guide in Early Shi'ism, by Dr. Mohammad Ali Amir Mo'ezzi is one important work in the study of Shiism in the West. Employing the method of phenomenology, Amir Mo'ezzi is concerned with the essence of Imamiah Shiism by appeal to the early and original works of Imamiah (in particular, Hadith collections). In his view, the essence of Shiism is the theory of Imamat and in particular, an internal interpretation thereof. He thinks that because of taqiyah in the apostles of Imams the best way to discover the internal thoughts of Imams is to consult the views of Qalis (exaggerationists about Imams). Fundamentally there’s no conflict between the doctrines of Qalis and Imams; what went wrong about Qalis was their revelation of the mysteries of Imams. In this paper after a review of this book, we present criticisms to it. In general, Amir Mo'ezzi's idea in demonstrating Imamiah internalism is not clear, and in some cases there is not enough evidence. The main problem, nonetheless, is the thought that the teachings of Imams and Qalis are the same; there are many pieces of counter-evidence to this view.}, keywords = {Imamiah Theology,Early Shi'ism,internalism,Imamat,Mohammad Ali Amir Mo'ezzi}, title_fa = {نظریه «امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد}, abstract_fa = {کتاب پیشوای ربانی در تشیع نخستین نوشته دکتر محمدعلی امیرمعزی از مهم‌ترین آثار مهم شیعه‌شناسی در غرب به شمار می‌رود. امیرمعزی در این کتاب با بهره‌گیری از روش پدیدارشناسی به شناخت گوهر و ذات تشیع امامی از طریق مراجعه به آثار اصیل و نخستین امامیه (به طور خاص، کتب روایی) پرداخته است. از نظر وی گوهر تشیع نظریۀ امامت و به طور خاص، تفسیر باطنی از این نظریه است. به نظر وی به دلیل تقیۀ اصحاب امامیه بهترین راه برای رسیدن به اندیشه‌های باطنی امامان، مراجعه به اندیشه‌ها و تعالیم باطنی غالیان است. در این مقاله ضمن گزارشی کوتاه از محتوای این کتاب به نقد و بررسی آن پرداخته‌ایم. در مجموع نظریۀ امیرمعزی در مواردی مانند اثبات باطن‌گرایی امامیه، مبهم است و در برخی موارد نیز شواهد و دلائل او ناکافی‌اند. با این همه، اشکال عمده این اثر یکی دانستن تعالیم ائمه: و غالیان است؛ این ادعا شواهد نقض فراوانی دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است.}, keywords_fa = {کلام امامیه,تشیع نخستین,باطنی‌گری,غالیان,امامت,محمد علی امیرمعزی}, url = {https://jpt.isca.ac.ir/article_125.html}, eprint = {https://jpt.isca.ac.ir/article_125_953d1d9be5fb1b7d5742edffededf85e.pdf} }